handdator

Visa fullständig version : Vilken sorts mountainbike ska jag ha?


Pinglan
2006-08-03, 13:19
Gaaaaahhhhhhhh, ryggjäveln med sina diskbråck håller på att knäcka mig fullständigt! Hittills har jag anpassat styrketräningen till rena rama fjollträsk men jag har fortsatt med joggingen....det är bara det att ryggen mår jättedåligt av jogging....men det har jag valt att ignorera så gott det går....nu går det dock inte längre....

Allvarligt talat, jag måste skärpa mig innan jag blir invalid! Jag måste alltså hitta en träningsform där jag kan ta ut mig fullständigt för att både kropp och själ ska bli tillfredsställda....samtidigt måste träningen vara någorlunda skonsam för ryggen...

Vi var inne på att köpa en kajak för att få till tuff träning...men jag tvekar lite eftersom jag tror det blir för omständigt...desutom kan man ju inte gärna paddla kajak på vintern...

Nu har jag börjat fundera över om en mountanbike kunde vara något? Att cykla med i skogen, i branta uppförsbackor och i terrängen....ganska skonsamt för ryggen (man behöver ju inte köra så man flyger över stock och sten och landar hårt ;) ) men samtidigt kan man göra det jättejobbigt....

Nu till saken då (herregud när ska jag lära mig att bara ställa en fråga rätt och slätt, varför måste jag ordbajsa så mycket jämt):
Vad ska man ha för typ av cykel? Det finns väl en massa olika märken? Vad ska man tänka på? Hur mycket kostar det för att det ska vara skaplig kvalitet? Finns det olika typer av dämpning som kan vara bra med tanke på ryggbesvären? Hjälp mig kamrater!

RND
2006-08-03, 13:33
Ingen expert men runt 6 till 7 tusen hittar du en trevlig cykel. Prata med handlare de kan nog hjälpa till, dämpning får du nog prova dig fram till men börja åtminstone med dämp i framgaffel. Scott är ett trevligt märke tycker jag i alla fall.
Lycka till nu !! :thumbup:

//RND

Henke
2006-08-03, 14:49
Jag har en cannondale f700, den är helt utmärkt, kör en hel del i skog med den men har även kört ett par vätternrundor med den.
Den är lite dyrare men själv har jag hittills tyckt att det har varit värt pengarna.
Hoppas din rygg blir bra snart. Den jäkeln har verkligen spökat ett tag nu.

MVH

Dumleman
2006-08-03, 21:34
Desto snabbare/hårdare du har tänkt att cykla desto bättre cykel bör du ha men desto snabbare/hårdare du cyklar i skogen desto större är risken för olyckor och de lär verkligen inte vara bra för ryggen. Att cykla uppför branta backar kan du göra med vilken cykel som helst och dämpningen har då föga betydelse och sådan träning borde väl kunna jämföras med att träna med en sån där trappmaskin?

bubbe
2006-08-03, 21:36
Kajak paddlas med mersmak på vintern.

Annars håller jag med, för motionens skull satsa på cykel. (liggcykel är en gudagåva till alla ryggskadade motionscyklister)

Johan O
2006-08-03, 22:12
Vill du ha vettig kvalitet bör du enligt min ringa mening inte betala under 10.000kr om du ska köpa nytt.

Men det absolut bästa jag kan rekomendera är att ställa samma fråga på www.happymtb.org och forumet där.
Det dom inte kan om cyklar där är inte värt att veta, där kan du dessutom läsa mer om olika turtips i din region och så kanske dom kan ge bättre råd angående din skada och cykling också, för det har jag ingen aning om.

AFanatic
2006-08-03, 22:43
Av det du skrivit låter det som att du kommer/ vill köra ganska långa pass i skogen. Då är det en cykel för cross conutry du ska ha, en så kallad hardtail att föredra. Alltså en MTB med endast stötdämpning i framgaffeln. Det finns ju de som har i bak också men dessa är för mer extrem terräng samt downhill, detta för att kunna forscera hinder så smidigt som möjligt. En hardtail o andra sidan får en mer stabil gång med sin enda dämning i fram...alltså en snabbare cykel.

Jag rekommenderar att du köper en MTB för runt 8000-12000 kr. Prisskillnaden beror oftast på årsmodell, om du vill ha mekaniska skivbromsar eller hydraliska, olika typ av material på cykeln (lättare vs tyngre) samt om du vill ha plattformspedaler eller SPD-pedaler (dvs sådan som du klickar i skon i men kan vrida loss med en enkel rörelse).

Det finns flera bra märken:

Kona
Scott
Gary Fisher
TREK
m.fl.

Välkommen till en mkt rolig värld. :)

Olsson
2006-08-06, 01:33
Jag vill inte göra dig besviken, men mountainbike kan vara rätt påfrästande för ryggen faktiskt. I stökig terräng kan jag känna av en hel del i ryggen. Men jag kör hardtail. Normalt sätt skulle jag rekomendera det för någon som vill köra XC. Men har man problem med ryggen så brukar FS (heldämpade) rekomenderas. Om det enbart är i konditionstränings syfte och inte ska köra några tävlingar eller dyligt så skulle jag till och med rekomendera dig en AM (All Mountain) -hoj som har lite större fjädringsväg än en ren XC-hoj och går därför ännu mjukare. Då ska det nog inte vara några problem. Kostar gör det ju tyvärr. Nytt är man väl uppe och klättrar på 15k+ lätt och begagnat kan man nog hitta något runt 10k.

Jäkligt skoj är det att cykla mtb ialla fall! så jag önkar dig lycka till!
Kan oxå rekomendera happymtb. Det är lite som allmänt här på kolo fast trådarna brukar börja cykelrelaterat varefter de spårar ut till allt möjligt. :D Kunskap finns där ialla fall och hjälp får man.

Piranha
2006-08-06, 07:49
Jag kan nada om cyckel, men simma kan nog vara ett skonsamt alternativ ?

z_bumbi
2006-08-06, 08:11
Om man ska motionscykla med ett diskbråck så behöver man inte lägga ut 10000 kr för en cykel, så länge man inte försöker sig på att köra skiten ut cykeln så funkar en billigare cykel alldeles utmärkt.

Men jag skulle å andra sidan testa att cykla på en vanlig cykel under några måander först för att se hur det funkar att cykla.

skaparn
2006-08-06, 08:34
Om man ska motionscykla med ett diskbråck så behöver man inte lägga ut 10000 kr för en cykel, så länge man inte försöker sig på att köra skiten ut cykeln så funkar en billigare cykel alldeles utmärkt.

Men jag skulle å andra sidan testa att cykla på en vanlig cykel under några måander först för att se hur det funkar att cykla.

Kloka ord. Jag vet inte exakt vart diskbråck känns som värst, men MTB i skogen är inte på något sätt en aktivitet som låter ryggen vila.

Faktum är att fler borde skaffa en cyclocross istället för MTB då det oftast är sådan cykling man ägnar sig åt.

Exempel
http://happymtb.org/annonser/?action=view&GID=9813

bubbe
2006-08-06, 08:39
eller :

http://www.challengebikes.com/images/inhoud/hurricanesport-klein-1.jpg

Pinglan
2006-08-06, 16:26
Tack för alla kloka råd och synpunkter :bow: Vad skulle man göra utan Kolo :thumbup: Nu återstår bara för mig att bestämma mig (och räkna efter hur mycket pengar jag kan undvara ;) )

z_bumbi
2006-08-06, 17:46
Tack för alla kloka råd och synpunkter :bow: Vad skulle man göra utan Kolo :thumbup: Nu återstår bara för mig att bestämma mig (och räkna efter hur mycket pengar jag kan undvara ;) )

Du får en begagnad cykel för 400-500 kr, då slipper du tänka på växlar och sånt tjafs samtidgt som du får mer träning på kortare sträckor. :D

Aktivitus.se
2006-08-06, 18:04
Skall du köra i skogen skall du lägga minst 8000:- , märke spelar ingen roll. Det sitter samma saker på cyklarna och de är alla tillverkade i Taiwan. Ena cykeln är dyrare än den andra men det beror bara på vilket märke det är. Kvaliteten är den samma...

Lycka Till!

skaparn
2006-08-06, 20:14
Skall du köra i skogen skall du lägga minst 8000:- , märke spelar ingen roll. Det sitter samma saker på cyklarna och de är alla tillverkade i Taiwan. Ena cykeln är dyrare än den andra men det beror bara på vilket märke det är. Kvaliteten är den samma...

Lycka Till!

Argh! Aj! Mina ögon!

Du har provat många cyklar vad?

Johan O
2006-08-06, 20:36
Skall du köra i skogen skall du lägga minst 8000:- , märke spelar ingen roll. Det sitter samma saker på cyklarna och de är alla tillverkade i Taiwan. Ena cykeln är dyrare än den andra men det beror bara på vilket märke det är. Kvaliteten är den samma...

Lycka Till!

Min är tillverkad i USA... :Virro

Fettecke
2006-08-06, 20:56
Du får ju tänka lite på att dämpningen försvårar / underlättar din väg på cykeln, i terräng så är det ju en liten fördel att ha en heldämpad cykel om du har ryggproblem, men däremot blir det mycket tyngre att cykla med en heldämpad cykel, vid varje tramptag försvinner en del av kraften du överför till pedalerna med dämpningen.

Det finns dämpare som du kan ställa om så dom blir stel, men dom dämparna är oftast av sämre modell(men fortfarande OK) om du inte lägger ut lite mer pengar...

sedan så får du ju tänka på att ju fler detaljer som sitter på cykeln, desto dyrare blir ju cykeln... ser du en framdämpad hojj för 10´000 och en heldämpad för 9´000 så vet du ju att det är lite sämre kvalitet på den heldämpade... (om det inte är ockerpriser dvs)

Jag är ägare av en Kona Hahanna och är relativt nöjd, framdämpad kostade då 5500:- (4 år sedan) så själv rekomenderar jag Kona... stabilt märke.

Hur mycket tänkte du lägga ut ?

skaparn
2006-08-06, 21:56
Den här cykeln skulle faktiskt kunna vara något att testa, fast då är det ju inte terräng vi snackar om. En riktigt fin klassisk racer är det iallafall.

http://www.blocket.se/vi/8979160.htm?ca=11_s

Annars köper nog jag den som pendlarhoj.

Wennerberg
2006-08-06, 22:29
Jamamus snedockså

Pinglan
2006-08-07, 07:59
Här fortsätter kommentarerna att hagla! Perfekt! Jag tar till mig och överväger alla råd jag får.

skaparn: tack för länken men det är nog inte riktigt vad jag hade tänkt mig (så köp den du med gott samvete ;) ) Alltså, jag vill ha en cykel som går i terrängen. En vanlig landsvägscykel har jag redan och förlåt mig nu ni cykelfantaster men jag tycker det är riktigt tråkigt att nöta mil efter mil på landsväg. Tro mig, jag har verkligen provat.

Nej jag har tänkt mig en cykel som jag kan köra i skogen med...jag har massor av löparrundor som är blandat grusväg och skogsstigar och även ibland nästan obefintliga skogsstigar och där hade jag tänkt att köra med cykeln....även branta backar (stigar) som finns i skogen hade jag tänkt köra i.....så jag behöver allt en cykel som tar sig fram ganska bra!

Idag ska jag åka till diverse cykelhandlare så ikväll är jag nog lycklig (?;) ) ägare till en MBT :thumbup:

skaparn
2006-08-07, 08:16
Här fortsätter kommentarerna att hagla! Perfekt! Jag tar till mig och överväger alla råd jag får.

skaparn: tack för länken men det är nog inte riktigt vad jag hade tänkt mig (så köp den du med gott samvete ;) ) Alltså, jag vill ha en cykel som går i terrängen. En vanlig landsvägscykel har jag redan och förlåt mig nu ni cykelfantaster men jag tycker det är riktigt tråkigt att nöta mil efter mil på landsväg. Tro mig, jag har verkligen provat.

Nej jag har tänkt mig en cykel som jag kan köra i skogen med...jag har massor av löparrundor som är blandat grusväg och skogsstigar och även ibland nästan obefintliga skogsstigar och där hade jag tänkt att köra med cykeln....även branta backar (stigar) som finns i skogen hade jag tänkt köra i.....så jag behöver allt en cykel som tar sig fram ganska bra!

Idag ska jag åka till diverse cykelhandlare så ikväll är jag nog lycklig (?;) ) ägare till en MBT :thumbup:

Jag överväger att förlåta dig för ditt uttalande om landsväg... kanske, får se.

Om du ska köpa nytt är faktiskt inte Ideal ett så dåligt val, hur mycket det än tar emot att säga när man är lite fåfäng och Ideal är ett budgetmärke (från Grekland har jag för mig). Man får dock en hel del för pengarna, och som instegscykel kan den vara passande. Vill du lägga någon extra tusenlapp och få väldigt mycket glädje ur en allround-cykel, tycker jag Merida ska kollas in. Jag provade en hyfsat billig Merida Matts och den var riktigt kul att köra.

Sonny.
2006-08-07, 09:23
Jag vill säga en schyst hardtail om du vill köra skitfort på/i stigliknande terräng/stig. Den får jobbet gjort utan den där extra vikten och mekaniska tjafset! Annars finns det bra heldämpade alternativ, det verkar som de blir lättare och lättare nuförtiden, men då får man allt vara beredd att punga ut en par tusenlappar till, för att komma upp i samma kvalitétsklass.

Men vid det här laget kanske du redan är ägare till en ny cykel?

-AG-
2006-08-07, 16:39
Säger som pirajjan, börja simma. Om du vill cykla kanske du ska göra det på landsvägen? För att göra del hela roligare (både simningen och cyklingen) kan du efter lite inledande testande börja att ta tider och försöka slå pers.

EDIT: Såg att du redan dissat landsvägscykel

Pinglan
2006-08-07, 16:44
Sådär då har jag köpt mig en ny och fin mountainbike! En jättefin av märket Scott! Den är dämpad fram (på cykelaffären sa dom att om jag skulle ha heldämpad av god kvalitet skulle det kosta vääääldigt mycket mer) Som jag förstod det så skulle denna cykel vara fin (men naturligtvis är det ingen proffscykel, det behövs ju inte) och den skulle fungera utmärkt att köra med överallt (både på grus, skogsstig och i backar).

Faktum är att jag redan har varit ute och kört en sväng (en skogslöparrunda)....jag låg på ganska ordentligt måste jag säga och faktum är att jag aldrig någonsin haft så mycket mjölksyra i låren när jag har sprungit sträckan som jag hade efter att ha cyklat desamma! Strålande :thumbup: MBT-tävlingar here I come :D

Pinglan
2006-08-07, 16:48
Säger som pirajjan, börja simma. Om du vill cykla kanske du ska göra det på landsvägen? För att göra del hela roligare (både simningen och cyklingen) kan du efter lite inledande testande börja att ta tider och försöka slå pers.

EDIT: Såg att du redan dissat landsvägscykel
Haha, jag har redan blivit en inbiten MBT:are så nu är det kört för all annan träning ;) Nej men allvarligt talat så har jag naturligtvis funderat på simning...problemet är bara att jag måste åka så förbaskat långt för att komma till en simhall (nu på sommaren går det ju naturligtvis bra att simma i sjön men sedan....) Jag har helt enkelt blivit väldigt, väldigt bekväm av att ha träningen ett stenkast från hemmet (styrketräningen i uthuset och löpningen så fort jag kliver utanför dörren) och tanken på att sitta i bilen i flera timmar för att ta sig till träning lockar inte. Cyklingen är ju precis så bekväm som jag vill ha det (jag menar att det bara är att kliva utanför dörren och köra iväg) ....jag tror dte ska gå bra, får ta det lite lugnt i den värsta terrängen bara!

Dumleman
2006-08-07, 17:07
...
Att cykla uppför branta backar kan du göra med vilken cykel som helst...
Rättelse: Det går inte alls *slap*! Idag knäckte jag framdrevsaxeln på min gamla monark när jag tog sats och skulle cykla uppför en våldsamt brant backe. Aldrig varit med om något liknande tidigare.
http://img192.imageshack.us/img192/7175/brokenframdrevsaxelmonarkxo8.th.jpg (http://img192.imageshack.us/my.php?image=brokenframdrevsaxelmonarkxo8.jpg)

skaparn
2006-08-07, 17:36
Sådär då har jag köpt mig en ny och fin mountainbike! En jättefin av märket Scott! Den är dämpad fram (på cykelaffären sa dom att om jag skulle ha heldämpad av god kvalitet skulle det kosta vääääldigt mycket mer) Som jag förstod det så skulle denna cykel vara fin (men naturligtvis är det ingen proffscykel, det behövs ju inte) och den skulle fungera utmärkt att köra med överallt (både på grus, skogsstig och i backar).

Faktum är att jag redan har varit ute och kört en sväng (en skogslöparrunda)....jag låg på ganska ordentligt måste jag säga och faktum är att jag aldrig någonsin haft så mycket mjölksyra i låren när jag har sprungit sträckan som jag hade efter att ha cyklat desamma! Strålande :thumbup: MBT-tävlingar here I come :D

Ge oss en spec. Scott gör ganska många olika cyklar vettu, och det behövs lite detaljer för att få igång cykelnördarna här.

bubbe
2006-08-07, 17:51
Inte för att vara elak eller så (jag är väl alltid snäll) men Pinglan heter det inte MTB ;)

Pinglan
2006-08-07, 20:49
Inte för att vara elak eller så (jag är väl alltid snäll) men Pinglan heter det inte MTB
*slap* .....förresten är du inte alls alltid snäll....var det inte du som skulle komma till ladan och stjäla mina vikter kanske! Va! Va! Va! Iofs kanske det hade varit bättre om du hade gjort det ;)

skaparn: aha, det kunde väl inte jag veta :em: Jag sprang genast ut och tittade och den heter Scott Scale 60! Kom nu inte och säg att det är en dålig cykel för då går det för dig som det gjorde för bubbe- du får en smäll *slap* :D

skaparn
2006-08-07, 21:16
skaparn: aha, det kunde väl inte jag veta :em: Jag sprang genast ut och tittade och den heter Scott Scale 60! Kom nu inte och säg att det är en dålig cykel för då går det för dig som det gjorde för bubbe- du får en smäll *slap* :D

Nejdå! Scott Scale ä en fin serie ramar. Jag hade Scott på listan över presumtiva racerramar för ett tag sedan men när jag såg att växelörat är ett med ramen blev jag rädd. Dom kan dock knappast varit så dumma att dom gjort så även på MTB. Det blir ju lite jobbigt ifall man måste skaffa en ny ram ifall växelörat gör av, vilket det gör ibland.

I övrigt, bra köp och kul att ännu en person ger sig ut i skogen. Det kan aldrig bli för många. Lycka till!

Osten80
2006-08-07, 21:33
Jag köpte en Scott Scale 70 idag. Är det en hyfsad cykel? Jag kan inte ett skit om cyklar, men det var grym att cykla på i alla fall.
Här ska det cyklas i höst. :thumbup:


Pinglan: Förlåt för att jag snyltar på din tråd :em:

-AG-
2006-08-07, 23:01
...och tanken på att sitta i bilen i flera timmar för att ta sig till träning lockar inte...

Flera timmar? Var bor du kvinna :confused:

Allvarligt talat... för mig är en del av träningen just att byta miljö och träffa kompisar. Men om det tar flera timmar så vete katten om man inte skulle bygga sig ett gym.

bubbe
2006-08-07, 23:23
Flera timmar? Var bor du kvinna :confused:

Allvarligt talat... för mig är en del av träningen just att byta miljö och träffa kompisar. Men om det tar flera timmar så vete katten om man inte skulle bygga sig ett gym.

:laugh:

har du inte hört talas om LADAN? pinglans eget hardcoregym.

Pinglan
2006-08-08, 07:16
skaparn: åhh, vilken tur då att det var en bra cykel jag köpte! Den kändes bra verkligen! Om dte sitter något öra på ramen vet jag inte....jag har inte sett nåt iaf ;)

osten80: fråga på bara! jag vet inte heller någonting om cyklar men jag tror verkligen att det kommer att bli skitkul! Jag kände att förutsättningarna verkligen finns för att ta ut sig fullständigt och det är precis det jag är ute efter :thumbup:

-AG-: fråga Nitrometan om du inte tror mig, han har varit och hälsat på här ute i skogen! Nejmen allvarligt talat, jag bor några mil ut i skogen utanför Kisa (på gränsen mellan Småland och Östergötland). Om jag ska ta mig till ett badhus får jag åka till Linköping och det tar dryga timmen enknel res. Tur/retur således minst 2 timmar....sådant är priset man får betala om man vill bo som jag gör....

bubbe: :thumbup: LADAN :hbang: :D

Pinglan
2006-08-08, 07:18
skaparn: åhh, vilken tur då att det var en bra cykel jag köpte! Den kändes bra verkligen! Om dte sitter något öra på ramen vet jag inte....jag har inte sett nåt iaf ;)

osten80: fråga på bara! jag vet inte heller någonting om cyklar men jag tror verkligen att det kommer att bli skitkul! Jag kände att förutsättningarna verkligen finns för att ta ut sig fullständigt och det är precis det jag är ute efter :thumbup:

-AG-: fråga Nitrometan om du inte tror mig, han har varit och hälsat på här ute i skogen :D ! Nejmen allvarligt talat, jag bor några mil ut i skogen utanför Kisa (på gränsen mellan Småland och Östergötland). Om jag ska ta mig till ett badhus får jag åka till Linköping och det tar dryga timmen enknel res. Tur/retur således minst 2 timmar....sådant är priset man får betala om man vill bo som jag gör....

bubbe: :thumbup: LADAN :hbang:

skaparn
2006-08-08, 08:06
Jag köpte en Scott Scale 70 idag. Är det en hyfsad cykel? Jag kan inte ett skit om cyklar, men det var grym att cykla på i alla fall.
Här ska det cyklas i höst. :thumbup:

Som sagt, Scale är en skön ram, men jag har inte riktigt koll på vad som skiljer de olika Scale-modellerna åt. Jag har bara testat Scale 10 och det lär vara en helt annan känsla i alu-ramen. Tyvärr är min kamrat större än mig så jag kände mig lite liten på ramen vilket sänkte helhetsintrycket, annars hade jag nog varit ännu mer positiv än att bara skriva "skön", jag gillar att lägga ut texten och berömma cyklar.

I övrigt kan man inte säga så mycket om din cykel utan mer info, ge oss en spec.

skaparn
2006-08-08, 08:12
skaparn: åhh, vilken tur då att det var en bra cykel jag köpte! Den kändes bra verkligen! Om dte sitter något öra på ramen vet jag inte....jag har inte sett nåt iaf ;)

Ajajajaj, inte bra, det låter som att du fick en döv cykel. Bara att gå tillbaka till affären då.

Såhär kan det se ut, och jag kollade Scotts hemsida där man på bilden tycker sig skönja ett utbytbart. Tror jag hört nånstans att dom ändrat detta även på CR1 2006.

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/liten/SALSA082_S.jpg

Osten80
2006-08-08, 08:26
I övrigt kan man inte säga så mycket om din cykel utan mer info, ge oss en spec.


http://www.scottusa.com/product.php?UID=7474


Jag hittade den här specen. Det ser ut att vara samma grejor som på min. Angående växelörat så går det i alla fall på min cykel att skruva väck.

skaparn
2006-08-08, 08:29
http://www.scottusa.com/product.php?UID=7474


Jag hittade den här specen. Det ser ut att vara samma grejor som på min. Angående växelörat så går det i alla fall på min cykel att skruva väck.

Om det är den specen så är det en helt funktionell cykel.

Osten80
2006-08-08, 08:30
Om det är den specen så är det en helt funktionell cykel.


Ok. Tack för hjälpen.
Nu ska jag snart ge mig ut i skogen en stund. :thumbup:

-AG-
2006-08-08, 09:02
Om jag ska ta mig till ett badhus får jag åka till Linköping och det tar dryga timmen enknel res. Tur/retur således minst 2 timmar....sådant är priset man får betala om man vill bo som jag gör....

bubbe: :thumbup: LADAN :hbang: :D

Där ser man... här uppe i norrlands urskogar finns badhus i var och varannan håla. Jo jag har hört om ladan *flex*, skulle vara lite kul att ha nåt liknande den dag man lämnar lägenhetslivet.

Osten80
2006-08-08, 17:52
Ok. Tack för hjälpen.
Nu ska jag snart ge mig ut i skogen en stund. :thumbup:

Nu är det slut på allt vad gäller joggning och promenader.
Det är cykling som äger ffs.
Var ute och cyklade ett par timmar idag och igår. Blandade asfalt och grusväg med en riktigt trevlig runda i skogen.
Satana perkele vad roligt det är att cykla!!! :thumbup: