handdator

Visa fullständig version : Kostfiber inräknat i kolhydraterna?


Guddi
2006-08-03, 10:25
Jag undrar lite hur det fungerar med näringsvärdena som står på matförpackningarna.

1. Är kostfiber inräknat bland kolhydraterna eller inte? Om det är inräknat, är det också inräknat i kalorivärdet då?

2. Finns det någonstans där man kan läsa sig till vad som måste stå i en innehållsförteckning i svenska butiker?

3. Vad är kriterierna för att man inte ska behöva ha några näringsvärden på en produkt. Frukt har tex ingen.

Jag har sökt lite på livsmedelsverkets hemsida men där e ren kaos bland alla artiklar tycker jag.

nutz
2006-08-03, 11:55
Jag undrar lite hur det fungerar med näringsvärdena som står på matförpackningarna.

1. Är kostfiber inräknat bland kolhydraterna eller inte? Om det är inräknat, är det också inräknat i kalorivärdet då?

2. Finns det någonstans där man kan läsa sig till vad som måste stå i en innehållsförteckning i svenska butiker?

3. Vad är kriterierna för att man inte ska behöva ha några näringsvärden på en produkt. Frukt har tex ingen.

Jag har sökt lite på livsmedelsverkets hemsida men där e ren kaos bland alla artiklar tycker jag.

Fibrer är inte en makronutrient som sådan och innehåller således ingen energi, därför räknar man inte med den till antal kJ/kcal per 100 g livsmedel. Innehållsförteckningen skall innehålla livsmedlets faktiskta innehåll och är obligatorisk till skillnad från näringsvärdetabellerna.

Guddi
2006-08-03, 12:48
Fibrer är inte en makronutrient som sådan och innehåller således ingen energi, därför räknar man inte med den till antal kJ/kcal per 100 g livsmedel. Innehållsförteckningen skall innehålla livsmedlets faktiskta innehåll och är obligatorisk till skillnad från näringsvärdetabellerna.
Tack.

Visste redan att man inte kan använda sig av fiber som energi men står de med bland kolhydraterna ändå?

Är inte näringsvärdetabellerna obligatoriska på någon slags matvaror? Helt sjukt i så fall.*screwy* Finns det något parti som vill att det ska bli det så att man kan rösta på dem i valet? :hbang:

Yankeee
2006-08-03, 13:03
"Ingrediensförteckning (Innehållsförteckning)

Allt som finns i ett livsmedel måste stå i ingrediensförteckningen.
Först ska stå det som det finns mest av."

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=7559

skaparn
2006-08-03, 14:23
Finns det något parti som vill att det ska bli det så att man kan rösta på dem i valet? :hbang:

Ja, det är på gång ett enfrågeparti som av alla insatta valanalytiker spås komma in i riksdagen.

Max
2006-08-03, 17:49
"Ingrediensförteckning (Innehållsförteckning)

Allt som finns i ett livsmedel måste stå i ingrediensförteckningen.
Först ska stå det som det finns mest av."

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=7559Av detta kan man sedan resonera sig fram till varför t.ex. frukt och grönsaker inte har något ingrediensförteckning. I ett äpple ingår endast äpple osv. ;)

Guddi
2006-08-03, 19:37
Av detta kan man sedan resonera sig fram till varför t.ex. frukt och grönsaker inte har något ingrediensförteckning. I ett äpple ingår endast äpple osv. ;)
Jo, men nu var det faktist så att jag frågade om näringsvärden på dem och inte ingrediensförteckning... *screwy* Fast du kanske kan näringsvärdena för alla frukter och grönsaker som säljs i din närmsta ICA affär??

Yankeee
2006-08-03, 19:44
http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

Fungerar ju fortfarande.

Guddi
2006-08-03, 20:49
Jag ville INTE veta ingredienserna i frukt eller vad näringsvärdena är för frukt, utan helt enkelt varför näringsvärden inte är utsatta på alla produkter i en affär. Jag har redan fått svar på denna frågan av nutz.

Den enda frågan som jag ännu inte fått svar på är om kostfiber räknas in bland kolhydraterna i en produkts näringsvärdetabell? Detta är dock inget problem att lösa då jag är hemma nu och kan titta på de produkter jag har hemma!

nutz
2006-08-03, 21:45
Den enda frågan som jag ännu inte fått svar på är om kostfiber räknas in bland kolhydraterna i en produkts näringsvärdetabell? Detta är dock inget problem att lösa då jag är hemma nu och kan titta på de produkter jag har hemma!

Det är helt upp till tillverkaren själv att avgöra huruvida det är något att skryta med eller inte, vilket gäller alla andra näringsvärden också för den delen.

Max
2006-08-04, 07:54
Jo, men nu var det faktist så att jag frågade om näringsvärden på dem och inte ingrediensförteckning... *screwy* Fast du kanske kan näringsvärdena för alla frukter och grönsaker som säljs i din närmsta ICA affär??

Du skrev:
"3. Vad är kriterierna för att man inte ska behöva ha några näringsvärden på en produkt. Frukt har tex ingen."

Och svaret fick du av nutz. Näringsvärdet är inte obligatoriskt och jag fyllde helt enkelt på med att ingrediensförteckningen heller inte är obligatoriskt i det här fallet. :)