handdator

Visa fullständig version : Äar mitt blodsocker obalanserat?


kalle_banan
2006-08-02, 23:03
Jag har börjat jobba på ett lager nu, har jobbat där sen mitten av juni. Jag har en rast/dag och jobbar tio timmar om dagen. På den rasten äter jag min lunch, och det senaste har jag köpt ngn frukt efteråt, en banan eller så. Men ett långt tag nu har jag kännt mig hungrig hela dagen, även när jag precis ätit mat! Jag vill äta fruktansvärda mängder mat, eftersom jag är så hungrig när det är lunch, men det gör jag inte, istället går jag och är sugen på ngt litet gott, bullar, frukt, söta saker (men inget sug efter lösgodis och liknande dock, bara andra söta saker).

Är detta pga mina matvanor jag skaffat mig? Att jag äter frukost vid halv nio, äter lunch runt 1-2 och äter nästa mål mat klockan halv åtta? Borde jag sätta dit min chef och säga att jag blir fet om jag inte får ta raster för att äta normalt? För det är det jag fruktar nämligen, eftersom jag börjat nafsa lite på sötsaker nu...

Yankeee
2006-08-03, 07:02
Som du redan har kommit fram till så kommer sötsuget för att du äter för lite. Du måste lösa det. Ät mer bra mat till de målen du äter. Det blir du inte tjock av. Du kan dessutom ha mellanmål i fickan. Frukt, nötter, bars osv.

z_bumbi
2006-08-03, 07:09
I vilket land jobbar du?

Karin Svensson
2006-08-03, 07:27
För att må perfekt bör man ju äte var tredje eller fjärde timma.... Så mellenmål måste du få i dig!!! :eating:

Vad jag undrar är var du jobbar... De flesta jobb har väl ändå raster... eller har jag fel???

MrBoris
2006-08-03, 09:19
det finns väl en lag på att man inte får jobba mer än 4.5timme utan rast? sen borde du läsa kollektivavtalet om ni har något?

formula4shape
2006-08-03, 09:33
Prova att äta en ordentlig frukost innan du går till jobbet.

L-Sami
2006-08-03, 09:55
Jag tycker att du begär åtminstone en 10-15 minuters paus var tredje-fjärde timme så att du får nåt att äta :)

nutz
2006-08-03, 11:58
det finns väl en lag på att man inte får jobba mer än 4.5timme utan rast? sen borde du läsa kollektivavtalet om ni har något?

Ja, det stämmer, men om du lägger den rasten just 4,5 h in i arbetsskiftet så klarar du dig som arbetsgivare.

On topic:

Är det helt omöjligt att smita iväg för att dricka en liter mjölk eller nå sånt? T.ex. 1 l minimjölk är ju 350 kcal. 0,5 l minimjölk med en portion vassleprotein är ett mycket bra mellanmål i min mening.

kalle_banan
2006-08-03, 14:51
Jag jobbar på Island, och har inte läst kollektivavtalet, vad heter det på engelska? Har nämligen ingen aning om vad det heter på isländska.
Till frukost brukar jag äta en skål havre med mjölk, 2-3 dl havre antar jag att det är jag äter.
Tack för bekräftelsen.

Mental
2006-08-03, 14:54
Ja, det stämmer, men om du lägger den rasten just 4,5 h in i arbetsskiftet så klarar du dig som arbetsgivare.

On topic:

Är det helt omöjligt att smita iväg för att dricka en liter mjölk eller nå sånt? T.ex. 1 l minimjölk är ju 350 kcal. 0,5 l minimjölk med en portion vassleprotein är ett mycket bra mellanmål i min mening.

Inte enligt min, energin fins där, men mättnaden? Jag skulle bli hungrig igen på 30 min :D

Mental
2006-08-03, 15:03
Ingen aning om vad som gäller på Island, tyvärr. fins det något motsvarande fackförening du kan gå med i och få råd av?

Max
2006-08-03, 17:40
I Sverige har man väl åtminstonde rätt till 5 min rast per arbetad timme. De som röker skall få göra det, de som skiter skall få gå på toa osv. Islänningarna lär ha något liknande, om inte så går du väl på dass någon gång på dan, tag då en liten längre paus och ät/drick något. Det lär inte vara omöjligt.

z_bumbi
2006-08-03, 17:52
Till frukost brukar jag äta en skål havre med mjölk, 2-3 dl havre antar jag att det är jag äter.


Om du har svårt med raster får du äta mer de mål du har tillgång till. Det har ingen större betydelse för hur träning osv fungerar om du äter 3 eller 6 mål på en dag men problemet kan som du redan ha märkt bli att man har svårt att få i sig tillräckligt vid färre måltider så att blodsockret åker berg- och dalbana.

Att ha proteinpulver eller en måltidsersättare att dra i sig på 20 s är möjligtvis en lösning men det beror på hur arbetsplatsen ser ut, jag tvivlar på att Islänningarna är så mycket värre slavdrivare än Svenskar så lite flexibilitet finns det nog på de flesta arbetsplatser men det kan ju vara ett lager där man inte får ta med sig mat in på arbetslplasten.

Ha det så kul på Island, någon gång ska jag också åka dit.

nutz
2006-08-03, 21:21
Inte enligt min, energin fins där, men mättnaden? Jag skulle bli hungrig igen på 30 min :D

Om du har tid för ett mellanmål över huvudtaget kan du ju göra i ordning ett mellanmål dagen innan och packa med dig. En macka med nått påhittigt.. en burk keso eller vad som helst.