handdator

Visa fullständig version : Tips


liQ
2006-08-02, 22:25
Hej!

När jag har deffat så har jag alltid ätit 200gram tonfisk+75gr ris+1DL matolja- 4gånger om dan och plus frukost dåda. Det har gått bra tills nu. Har verkligen inte lust att trycka in mig mer tonfisk, anledningen varför jag valde det var för att det var billigt kostar 4kr per burk :)

Så har ni nån tips skulle kunna ge mig, för att variera lite? Helst nåt inte är för kostsamt.
Mvh

Nordenator
2006-08-02, 22:58
Havregrynsgröt, mannagrynsgröt, soppor, kvarg + bär/müssli/frukt + osötad sylt som sötningsmedel, kyckling..

Det jag missbrukar mestadels.

pragmatist
2006-08-02, 23:10
1 dl matolja, du måste skämta? Det är ju över 800 kcal. Äter du det fyra gånger om dagen kommer du se ut som en säl. :D

Mental
2006-08-02, 23:15
1 dl matolja, du måste skämta? Det är ju över 800 kcal. Äter du det fyra gånger om dagen kommer du se ut som en säl. :D

över hela dan antar jag, annars är det 800g tonfisk och 4dl olja och 300g ris, jag skulle då spy rätt fort, och det låter inte så deffoptimalt *spy*

L-Sami
2006-08-03, 09:25
Jävlar vad du äter alltså :D

Cerberus
2006-08-03, 09:41
gud vilken enformig, äcklig kost...

äta tonfisk på burk ska inte va särskilt bra för ofta, tungmetaller..

tycker du ska kolla i andras deff-journaler, recept-forumet osv för inspiration...sen kan du i princip äta det mesta.

Nåt som jag tycker är viktigt är att det är bra mat(mycket protein och kolhydrater samt lite fett på det) och att det ger mättnad(otroligt viktigt för mig iaf).

__P
2006-08-03, 09:55
Kyckling kanske, köp ett par kilo, stek i ugn eller panna så räcker det ju ett bra tag.

liQ
2006-08-03, 18:49
Hehe jo jag haft en rätt enformigt diet rätt länge, Skrev fel på oljan nämligen 1matsked varje måltid, men resten stämde=)

liQ
2006-08-03, 18:50
Köpte kyckling förut med det försvann så snabbt så det blev dyrare i längden:(

L-Sami
2006-08-03, 19:31
Jag tror inte att det finns nåt billigare än tonfisk som kostar 4kr per burk om man är ute efter protein.

Cerberus
2006-08-03, 20:50
Jag tror inte att det finns nåt billigare än tonfisk som kostar 4kr per burk om man är ute efter protein.

Ja men tungmetallerna kan göra dig sjuk på sikt.

Typ en burk per vecka e väl max för en 80kg-person tror jag?

Nordenator
2006-08-03, 20:55
Ja men tungmetallerna kan göra dig sjuk på sikt.

Typ en burk per vecka e väl max för en 80kg-person tror jag?

"Hur mycket fisk bör man äta?
I NNR 2004 rekommenderas en regelbunden konsumtion av fisk, både fet och mager, som en del i en balanserad kost. De flesta bör äta mer fisk än vad de gör idag. Det är bra att äta både mager och fet fisk. Det kan vara lagom att en av tre fiskmåltider är gjord på fet fisk (i genomsnitt). En portion fisk är ungefär 120 gram färsk fisk.

Intaget av vissa fiskarter bör begränsas p.g.a. att de kan innehålla förhöjda halter av miljögifter eller tungmetaller. Därför finns särskilda kostråd om fiskkonsumtion, bl.a. för gravida och ammande."

- http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11399



Så mycket jag hittade vid en snabb sökning..

liQ
2006-08-03, 21:00
Nja precis tonfisk är nog det billigaste ute om man vill åt protein. Det är i alla fall det jag hittar. Brukar finnas sjyst pris på kycklingfile ibland

nutz
2006-08-03, 21:58
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=75627

pia
2006-08-04, 07:09
Förstår inte varför du inte kan lägga ner lite mer pengar på kosten. Kyckling, kesella, makrill, bönor, alaska pollock är exempel på billig kost men jag tycker man dock kan lägga mer pengar på maten för att äta bra. Kosten och träningen går hand i hand så om man vill lägga ner en hel del på träningen så bör man prioritera kosten också. Tycker det är vansinne att snåla på maten. Skulle jag aldrig göra för maten är viktig. Försöker dock alltid köpa storpack och på rea och frysa in för att spara in lite pengar på maten.
Hej!

När jag har deffat så har jag alltid ätit 200gram tonfisk+75gr ris+1DL matolja- 4gånger om dan och plus frukost dåda. Det har gått bra tills nu. Har verkligen inte lust att trycka in mig mer tonfisk, anledningen varför jag valde det var för att det var billigt kostar 4kr per burk :)

Så har ni nån tips skulle kunna ge mig, för att variera lite? Helst nåt inte är för kostsamt.
Mvh

z_bumbi
2006-08-04, 07:14
Så har ni nån tips skulle kunna ge mig, för att variera lite? Helst nåt inte är för kostsamt.
Mvh

Bönor. Kostar 15-25 kr/kg.

liQ
2006-08-04, 14:53
Förstår inte varför du inte kan lägga ner lite mer pengar på kosten. Kyckling, kesella, makrill, bönor, alaska pollock är exempel på billig kost men jag tycker man dock kan lägga mer pengar på maten för att äta bra. Kosten och träningen går hand i hand så om man vill lägga ner en hel del på träningen så bör man prioritera kosten också. Tycker det är vansinne att snåla på maten. Skulle jag aldrig göra för maten är viktig. Försöker dock alltid köpa storpack och på rea och frysa in för att spara in lite pengar på maten.

Alaska Pollack handlar jag när det är billigt,samt kyckling och kesella och anledningen jag inte kan lägga "ner lite mer pengar" är för att jag inte har mycket pengar att lägga ner.

nutz
2006-08-04, 15:21
Potatis och vasslepulver.