handdator

Visa fullständig version : Variera styrkesträningen!?


Fnixen
2006-08-02, 19:25
Hur länge ska man köra ett program innan det är dags att byta det för att musklerna vänjer sig?

Som jag kör nu ser det ut såhär

Pass 1

3x10 Benspark

3x10 Liggande bencurl

3x8 Hantelflyes
3x8 Hantelpress

3x8 Hantelcurl
3x8 Koncentrationscurl


Pass 2


3x8 Latsdrag till bröst
3x8 Sittande rodd
3x10 Hyperextensions

3x8 Sittande vadpress

3x8 Sittande Hantelpress
3x8 Drag till hakan

3x8 Push downs i kabelmaskin

3x25 Sit ups

Hur ska jag ändra om det när det blir dags att variera sig lite?? Vilka övningar ska jag byta ut -och mot vilka?

Überbiffen
2006-08-02, 19:37
Finns väl delade meningar om det där som med precis allt annat. Själv tycker jag man bör hålla igång någon månad iaf för att ge det en ärlig chans. 2-3 månader iaf.

Daniel-san
2006-08-02, 19:38
Finns massor av varianter på variationsmönster, men inga säkra svar. Hur länge har du kört det program du gör nu, har resultaten stannat av?

Fnixen
2006-08-02, 20:16
Nej då, reslutaten visar sig, har väl kört detta schemat i ett par veckor bara, 2-3 kanske..

Fettecke
2006-08-02, 20:55
det tar ett bra tag för musklerna att vänja sig, beroende på hur länge man har tränat då´...

en sak jag reflekterade över var just ditt val an repsantal i din magövning... varför 25 reps, och inte 8-10 som alla andra?

King Grub
2006-08-02, 20:57
Proteinsyntesen stimuleras inte mindre av en viss övning efter en viss tid. Problemet med ett begränsat urval av övningar är snarare att man inte attackerar muskeln ur alla vinklar, i de fall det är relevant.

Cerberus
2006-08-02, 21:14
Proteinsyntesen stimuleras inte mindre av en viss övning efter en viss tid. Problemet med ett begränsat urval av övningar är snarare att man inte attackerar muskeln ur alla vinklar, i de fall det är relevant.

Exempelvis benmusklerna?

bergendahl
2006-08-02, 21:21
det tar ett bra tag för musklerna att vänja sig, beroende på hur länge man har tränat då´...

en sak jag reflekterade över var just ditt val an repsantal i din magövning... varför 25 reps, och inte 8-10 som alla andra?







om man ska få fina magmuskler.. kan man ligga och köra 8-10 reps då :S de låter ju skumt.. eller har ja missat något nu? :)

King Grub
2006-08-02, 21:22
om man ska få fina magmuskler.. kan man ligga och köra 8-10 reps då :S de låter ju skumt.. eller har ja missat något nu? :)

Magmusklerna växer av belastande träning, som andra muskler. För att dom skall synas, krävs lågt underhudsfett, och det har enbart med energintag och energiförbrukning att göra, inte direkt magträning.

Fnixen
2006-08-02, 21:23
om man ska få fina magmuskler.. kan man ligga och köra 8-10 reps då :S de låter ju skumt.. eller har ja missat något nu? :)

Var lite inte på din bana när jag satta ihop det

bergendahl
2006-08-02, 21:40
okey, vilka sätt finns de att träna då.. lägga på vikter på magen när man utför sit-ups exempelvis? vilka övningar kör ni för magen? :whipped:

Clyde
2006-08-02, 22:09
Det som är intressant är hur olika rörelseplan påverkar nervsystemet. Om man hela tiden kör samma övningar i varje pass, tröttar man ut sitt nervsystem med samma biomekaniska rörelser. Därför är olika rörelseplan ett utmärkt sätt att kunna träna samma muskelgrupp oftare, tex. Vill man tex kunna träna musklerna oftare än 1 gång i veckan, kan det ju därför vara igenomtänkt. På så sätt stressas nervsystemet olika vid varje träningstillfälle och vi slipper trötta ut det med samma övningar om och om igen, vilket leder till överträning och stagnation.

Cerberus
2006-08-02, 22:11
Jag brukar köra hängande benlyft med chinsbälte med en stor vikt på, sen klämmer man fast den med låren och reppar(jobbigt). Rätt obekvämt oftast, får klämma på en jävla metallkedja mellan benen/vaderna...

pragmatist
2006-08-02, 22:59
Personligen tycker jag att den viktigaste formen av variation är att inte snöa in på ett visst antal set och repetitioner. Att byta ut t.ex. bänkpress mot hantelpress är en minimal variation som inte hjälper särskilt mycket. Att däremot gå från att köra 3x8 till att köra 4x15 eller 6x4 kommer innebära en helt annan omställning för musklerna vilket i sin tur tvingar fram ny anpassning. En annan typ av variation som är bra är att ändra träningsfrekvens.