handdator

Visa fullständig version : En bok om kost och liknande


tont
2006-08-02, 18:53
Hej, jag skulle vilja lära mig mer om kost och liknande. Finns det någon bok som kanske svarar på några av mina frågor eller liknande nedan:

Vad ska man kolla efter på mat produkters näringsvärden, när man vill äta nyttig mat?

Hur många kalorier innehåller tex en pizza?

Hur många kalorier bränner man om man springer tex en mil?


Alltså, jag skulle vilja lära mig mer och kost, vad som är nyttigt med mera.

skaparn
2006-08-02, 18:55
Hej, jag skulle vilja lära mig mer om kost och liknande. Finns det någon bok som kanske svarar på några av mina frågor eller liknande nedan:

Vad ska man kolla efter på mat produkters näringsvärden, när man vill äta nyttig mat?

Hur många kalorier innehåller tex en pizza?

Hur många kalorier bränner man om man springer tex en mil?


Alltså, jag skulle vilja lära mig mer och kost, vad som är nyttigt med mera.

Du behöver ingen bok när du har internet

Livsmedelsverket
http://www.slv.se/

Calories per Hour
http://www.caloriesperhour.com/

Angående pizzan är det lite grann som att fråga efter hur mycket en hund väger, det finns några olika raser...

L-Sami
2006-08-02, 18:56
Känner inte till nån bok, men rekommenderar att du söker och läser bland trådarna. Där hittar du bra information. Fördelen med att läsa trådarna är att det finns mycket uppdaterat information om man jämför t ex med en bok från början av 2000-talet.

Pepz
2006-08-02, 21:37
köp "näringlära för högskolan"

Cerberus
2006-08-02, 22:22
köp "näringlära för högskolan"

låna skulle jag säga, den är inte vidare nybörjarvänlig.

Apos78
2006-08-03, 10:27
Det finns bra litteratur i det här ämnesomsrådet men det finns tyvärr inte EN bok som svarar på alla frågor. Läs allt du kommer över angående kost och träning så kommer du att hitta det du vill ha svar på lite här och där...

Mental
2006-08-03, 11:32
köp "näringlära för högskolan"

Näe, det är en bra bok om man vill fördjupa sig rejält i näringslära. Ser ut att behövas ett vidare och ytligare spectrum här. En nybörjarbok i träning och kost skulle jag rekomendera, borde finnas drösvis.