handdator

Visa fullständig version : Kan man känna sig dåsig och slö av proteinpulver?


Mr A
2006-08-02, 16:05
jag har under 1 veckas tid intagit mycket protein per dag (ca 3+ g protein per kg kroppsvikt). Frukosten (ca 06.00) brukar bestå av mjölk,yoggi, bröd och havregryn. Efter denna måltid mår jag bra och känner mig pigg men en stund efter att jag har intagit mitt mellanmål (ca 9.00) brukar jag känna mig dåsig och hängig plus att jag känner mig lite varm i kroppen och ibland får jag huvudvärk. Symptomen kan beskrivas som när man håller på att bli sjuk och känner sig lite febrig. Detta mellanmål består av proteinpulver, mjölk och cashewnötter. Detta mellanmål intar jag 3 ggr per dag. Kan det vara så att proteinpulvret kan göra en trött och dåsig? kan det vara mjölken (dricker ca 2 liter/dag) eller nötterna?? Eller kan det vara att mitt höga proteinintag kan göra mig dåsig? Ska tillägga att jag dricker mkt vatten så det beror nog inte på vätskebrist.

Någon som har någon kunskap/erfarenheter av detta??

hobbitar
2006-08-02, 17:00
Du kanske dricker för lite vatten?

flubbe
2006-08-02, 17:12
Ska tillägga att jag dricker mkt vatten så det beror nog inte på vätskebrist.

Annars vet jag inte.. Du har kanske lågt blodsocker?

paddanboy
2006-08-02, 17:16
Folk verkar tro det är något mystiskt med proteinpulver...

Absinteh
2006-08-02, 17:40
Jag har faktiskt upplevt mig trött och dåsig av cashewnötter.
Kanske det kan vara den höga fetthalten som utsöndrar det där hormonet så bidrar till trötthet?

L-Sami
2006-08-02, 19:01
Vad jag har märkt av att när jag har ökat proteinintaget nu under deffen så har jag blivit mycket mer törstig än innan. Det är ju logiskt, för att protein kräver ju vatten. Vet inte siffror hur mycket 1g protein behöver vatten.

Jag brukar också få huvudvärk om jag inte dricker tillräckligt med vatten.
Försök dricka lite mer vatten och se vad som händer.