handdator

Visa fullständig version : Kost offseason?


Stenberg
2006-08-02, 13:52
Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden men vi kör väl här får vi se...

I när man tidningar och på nätet läser om vad tävlande och andra kända profiler inom byggning, af mm äter, så beskrivs oftast deras onseason (deff) kost. Men hur är det med offseason, dvs bulk? Någon som läst något om hur kosten brukar se ut då?

Börje H
2006-08-02, 13:55
Troligtvis precis samma mat, men större mängd. Och lite skräpmat emellanåt.

pragmatist
2006-08-02, 16:01
Sanningen att säga så äter många proffsbyggare och styrkelyftare som grisar offseason, men de skyltar sällan med det i offentliga sammanhang. Mycket snabbmat, glass och godis. Eftersom många preppar året runt så kan de hålla sig i någorlunda form i alla fall. Vissa är dock kända för att grisbulka och bli rejält feta, t.ex. Lee Priest.

Delvis finns det väl en tanke med det, för sådan mat är väldigt energirik i förhållande till sin volym. Ska man bulka på torsk och ris får man ju äta rent töntiga mängder för att komma upp i 6,000+ kcal eller hur mycket som nu krävs. Så det är inte enbart slapphet som ligger bakom.

Apos78
2006-08-03, 10:32
Under offseason är det väl bara att käka i princip vad man vill men med en dos sunt förnuft inblandat. Rena lyxet att slippa fundera över precis allt man äter. Anser mig ha sån pass bra matkoll att jag inte behöver fundera över vad som är bra och dåligt i alla lägen.

L-Sami
2006-08-03, 11:04
Det är olika från byggare till byggare. En del tycker att hög intag av protein är bättre än kolhydrater under bulk och vice versa. Kalorierna ligger nog högre också under bulken.

Cerberus
2006-08-03, 11:18
off-season ska man släppa på tyglarna lite tycker jag, att året runt gå på en strikt diet är nog varken hälsosamt för kroppen eller psyket.

nutz
2006-08-03, 11:53
Sanningen att säga så äter många proffsbyggare och styrkelyftare som grisar offseason, men de skyltar sällan med det i offentliga sammanhang. Mycket snabbmat, glass och godis. Eftersom många preppar året runt så kan de hålla sig i någorlunda form i alla fall. Vissa är dock kända för att grisbulka och bli rejält feta, t.ex. Lee Priest.

Delvis finns det väl en tanke med det, för sådan mat är väldigt energirik i förhållande till sin volym. Ska man bulka på torsk och ris får man ju äta rent töntiga mängder för att komma upp i 6,000+ kcal eller hur mycket som nu krävs. Så det är inte enbart slapphet som ligger bakom.

Problemet med att "bulka" på skräpmap är, i min mening, att man fortfarande är hungrig efter 6000 kcal och kan äta en hel del extra efter det.

Nån pizza, ett stort mål på McDonalds.. 4000 kcal?

Johan
2006-08-03, 12:57
Problemet med att "bulka" på skräpmap är, i min mening, att man fortfarande är hungrig efter 6000 kcal och kan äta en hel del extra efter det.

Nån pizza, ett stort mål på McDonalds.. 4000 kcal?

Jag tycker det är precis tvärtom, trycker jag en pizza så brukar inte jag äta nått mer den dagen.
Kan va likadant med en påse bullar.
Havregrynsgröt däremot, då dröjer det inte länge tills jag är hungrig igen. Men det är ju inte så många kalorier i en tallrik gröt.

Max
2006-08-03, 17:56
Jag tycker det är precis tvärtom, trycker jag en pizza så brukar inte jag äta nått mer den dagen.
Kan va likadant med en påse bullar.
Havregrynsgröt däremot, då dröjer det inte länge tills jag är hungrig igen. Men det är ju inte så många kalorier i en tallrik gröt.Jag tycker som nutz. Skall jag äta "nyttigt", minst 500 g grönt/dag, ingen McDonalds eller dylikt så har jag svårt att få i mig till räckligt faktiskt.

hobbitar
2006-08-03, 18:32
Läste i nya body att Sm-vinnaren, den mörkyade jag kommer inte ihåg vad han heter, han åt iaf skräpmat minst 3ggr i veckan och såg bara till så att han fick i sig tillräckligt med protein.

Men sen har ju vissa högre ämnesomsättningen också.

nutz
2006-08-03, 21:50
Jag tycker det är precis tvärtom, trycker jag en pizza så brukar inte jag äta nått mer den dagen.
Kan va likadant med en påse bullar.
Havregrynsgröt däremot, då dröjer det inte länge tills jag är hungrig igen. Men det är ju inte så många kalorier i en tallrik gröt.

Efter en pizza är jag hungrig som vanligt efter tre timmar när det är dags för mellanmål. Äter du en gröt på 700 kcal så håller du dig nog stabil ett tag ska du se.. ;)

Läste i nya body att Sm-vinnaren, den mörkyade jag kommer inte ihåg vad han heter, han åt iaf skräpmat minst 3ggr i veckan och såg bara till så att han fick i sig tillräckligt med protein.

Men sen har ju vissa högre ämnesomsättningen också.

Ja.. men var han hungrig?

Kan ju äta vad som helst, som sagt, så länge det inte överskriver kcal-gränsen.

Stenberg
2006-08-08, 14:43
Hittade faktiskt Fredrik Carlssons offkost :

Sample meal-plan, workout day:

Meal 1: 40 g grits, 300 g eggwhites, 30 g PF Whey, vitamin/mineral tabs.
Meal 2: 60 g Self Micro Whey, 10 g oil mix
Meal 3: 150 g vegetables mix, 250 g lean beef, 20 g oil mix
Meal 4: 150 g vegetables mix, 150 tuna in water, 3 g omega 3-9
Meal 5: 150 g vegetables mix, 250 g lean beef, 10 g oil mix
Meal 6: pre workout: 30 g fullblown extreme (MM), 40 g vitargo, 40 g Self micro whey
Workout
Meal 7: post workout: 90 g Vitargo, 70 g Self Micro Whey, 10 g kreatin

Meal 8: 350 g potatoes, 100 g vegetables, 200 g chicken breast
Meal 9: before bed: PF Whey Tech 80 g, 10 g oil mix, 20 g glutamine
Meal 10: if up at night feeding my babies: =) 50 g PF Whey Tech


This give me a total of: Protein Carbs Fat Kcal
420-500 g 250-300 g 110-140g 4200-4500