handdator

Visa fullständig version : Tillbaka för att stanna.


harri
2003-01-05, 22:00
Jepp, nu är man tillbaka här igen. Måste få ambitionen tillbaka, och ber er trevliga gymnissar och gymlisor om råd och hjälp.

För det första behöver jag hjälp med att finna ett nytt gym i Stockholm. Om någon har något tips på ett billigt men ändå hyffsat gym i trakterna kring Odenplan så hojta till.

Nu till själva tränandet.
Tänkte köra ungefär så här:
Måndag: Bröst och Triceps
Tisdag: Axlar och Rygg
Onsdag: Vila
Torsdag: Vila
Fredag: Biceps och Ben
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Alltså tre dagar i veckan. Mage tränas hemma så det behövs ej schemaläggas. Vader går under Ben och Trapzen under Axlar. Det blir mestadels basövningar. Men kompleterar gärna med andra...

Lite info.
Ålder: 17
Vikt: Runt 80 kg
Längd: 182 cm
Mått: Dyker upp senare
Status: Småfet
PB Bänk: 95 kg (ett jävla tag sedan)
PB Mark: 130 kg (ett himla tag sedan)
PB Knäböj: 120 kg (ett antal månader sedan)

Mål: Ner lite fett, men snarast att få tillbaka volymen och styrkan. Har tränat i ca 2 år av och till, och ser helt plötsligt att jag stått stilla i ca 1 år. Har nu inte tränat på lite mer än en månad.

Kost: Nja... :eating: Man är ju lite av en frossare, men försöker nu att sluta med godis och annan skräpmat. Skulle behöva lite råd på vad som är gott men ändå kalorifattigt... Då menar jag "godsaker". Någon som vet något speciell frukt eller liknande så säg gärna till.
Har tillgång till en del kosttillskott som Glutamin, Kreatin och Protein. Allt från Twinlab. Hur ska jag nu göra? Börja med Kreatinet direkt eller träna i någon månad och sedan börja?
Frågorna är många och svaren får gärna dyka upp från någon av er...

Så vill ni hjälpa en fattig student att komma i form så skriv ett par rader om min träning. Kritisera, ge tips. Jag tar åt mig all info, och blir glad om någon bara bryr sig. :D

goa_killen
2003-01-05, 22:03
välkommen tebax!!

läste din förre journal, va hände me den föresten??!!

Lycka till nu!!:thumbup: :thumbup:

harri
2003-01-05, 22:10
Jadu, den försvann tror jag. Datorer och jag är som Saddam och Bush, ovänner... :booty:

Angående cardio träning.
Det blir lite "ut och springa/gå.". No less, no more.

Snart ska man nog ut på en liten jogging runda. Det är jävligt kallt ute.

goa_killen
2003-01-05, 22:18
va själv ute på en promenad i snöstormen idag!!!

Känns skönt nu efteråt men fan aså, de va inte skönt då!!
Jo, ja o min dator ä oxå lite på kanten..

lite som itchy o skratchy

harri
2003-01-06, 01:09
Nyss inkommen från ett jogging/gångpass på ca 30 minuter i -20 grader. :thumbup: Riktigt nöjd är jag faktiskt. Ska nog komma ut en liten stund imorrn också...

Kosten idag då.
Frukost: Två mackor, ett glas juice, risgrynsgröt.
Lunch: Två mackor och ett stooooort glas Minimjölk.
Middag: Pasta med köttfärssås och Sprite lajt.
Mellanmål: Två apelsiner och ett glas Minimjölk.

Jaja, allt kan bli bättre men det är en klar förbättring mot förra veckan. Det blir dessutom svårt att äta ordentligt om man intar frukost 12.30. Upp och hoppa tidigare helt enkelt.

Imorrn fortsätter gymsökandet här i Vasastan. Några tips? Någon?

Lev väL!

Pez
2003-01-06, 01:27
Tjaa du Harri.. vid just Odenplan råkar 2 av Stockholms bättre gym modell "byggare" ligga - Delta Gym på Hälsingegatan och Skip Gym på Odengatan/Dalagatan typ. Pröva båda, välj själv.

Annars har du Vanadis gym också i närheten, aldrig vart där själv dock, några Sats ligger i området och Friskis o Svettis på Sveavägen i Fitness Centers gamla lokaler är ju även det i krokarna.

Finns en squashhall på roslagsgatan (tror jag) med ett "godkänt" litet gym, spelar du squash så blir det billigt alltsomallt (allkort typ).

Har hyfsad koll på området och gymmen där, så är det nåt du undrar över så är det bara att fråga...

/pez

harri
2003-01-06, 01:33
Man tackar Pez. Visste dock dem du nämnde, har provtränat på Skip. Var helt OK men syrrans kille som tränat i 10 år berättade för mina föräldrar om "anabolastämpeln" som Skip tydligen har. Gillade det dock grovt. Hatar Sats och allt det för med sig.

Ska kolla upp Delta, har hört att det är ett av dom bästa. Någon som kan deras priser?

Ska ligga ett gym uppe på en gata vid Sabbatsberg vid Djurakuten. Någon som hört något om det?

Tack för tipsen.:bow:

Pez
2003-01-06, 01:37
Vid naprapathögskolans mottagning menar du? Visste jag inte om...

Deltas priser?
Månadskort 400:-
Kvartalskort 990:-
Halvårskort 1700:-
Årskort 2900:-

Första gången gratis...

Sen kör dom specialkort för jan-apr, maj-aug, sep-dec oftast.. de kostar 1295:- och då ingår solning.

/pez

Pez
2003-01-06, 01:41
Nu hittade jag det du menade..

Wasa Health & Racket Club - kungstensgatan 44...
Har för mig att det är ganska inriktat på just "health & racket".. men har som sagt inte testat det.

/pez

harri
2003-01-06, 01:41
Tack igen. Kollade in Deltas hemsida. Ser bra ut.

Kollade nyss in Wasa Clubens hemsida och det ser definitivt inte ut så som han förklarade. Det där ser ju ut som ett överklass gym typ Country club. Inget för mig. Vill ha lite mer slitet och byggar aktigt.

Delta verkar hetast just nu. Kommer med mer info om olika gym i Vasastan senare.

Tack för hjälpen.

harri
2003-01-07, 18:26
Det verkar som att det blir Delta för min del. Ska nog ner på måndag och tjecka läget. Det finns ju som alla vet ett antal riktigt bra människor på det gymmet som vet vad som gäller. Dessa kan förhoppningsvis kanske hjälpa en med både det ena och det andra.

Och nu till måtten. Dessa är från 06-01-03.
Höger överarm: 35 cm (rak arm) 37 cm (spänd) :cryout:
Vänster överarm: 35,7 cm (rak arm) 37,4 cm (spänd) :cryout:
Höger underarm: 29,1 cm (rak arm, ospänd)
Väsnter underarm: 28,6 cm (rak arm, ospänd)
Bröst/Rygg: 102,2 cm (oflexad)
Midja: 80,5 cm
Nacke: 38,8 cm (oflexad)
Höger lår: 61,9 cm (ospänt)
Vänster lår: 62,8 cm (ospänt)
Höger vad: 37,3 cm (ospänt)
Vänster vad: 37,6 cm (ospänt)

Vikt vid måttandet: 80,8 kg

Kan säga att jag är ganska missnöjd med måtten, men hade förväntat mig värre. Biccarna har tappat hela 2 cm i flexat läga...:mad:

Var ute och vandrade i Gamla Stan i typ 2 timmar idag. Ganska skönt faktiskt, men jävligt kallt.

När jag börjar träna igen (nästa vecka) så kommer jag träna enligt följande:
4 övningar/muskelgrupp
3 set
10-15 reps, men ska försöka hålla mig högt
Så blir det i typ 2 månader, sen blir det lågreppare.

Still kickin´:thumbup:

harri
2003-01-10, 15:45
Nu är man ju på väg neråt i vikten. Väger runt 80, men aldrig över 80,2. (på kvällen). Känner mig riktigt smal och tunn nu faktiskt, mina armar är nästan obefintliga och bröstet relativt insjunket. Men det tar runt 2 månader så är jag tillbaka igen.

PÅ måndag börjar jag att :bpump: och :eating: så man blir GROV!

Kommentera mera.

harri
2003-01-10, 16:39
Tänkte starta min comeback med ett helkroppspass. Ungefär så här:

Bänkpress 4*10-15
Skivstångscurl 4*10-15
Tricep Extensions 4*10-15
Axelpress med hantlar 4*10-15
Hantelshrugs 2*25
Latsdrag 3*10
Marklyft 3*10
Knäböj 4*15
Vadpress 4*20
Sit-ups 4*max

Givetvis hamnar dessa vikter på en hyffsat låg nivå p.g.a. det höga reps. antalet inklusive min frånvaro från träningen.
Passet kommer ske på söndag eller måndag. Hur som helst kommer jag träna igenom nästa vecka också. Jag måste komma igång nu.


:bpump:

Pez
2003-01-10, 17:03
Jag hade personligen delat passet på över/underkropp alt. 2-3 split iallafall och kört så ett par veckor med träning varannan dag om det var i syfte att "komma igång" igen. Blir svårt att köra mer än 2ggr i veckan med ett upplägg där man kör hela kroppen.. tycker jag iallafall.

/pez

Mallan
2003-01-10, 22:41
Hallojsan Harri!

Provade själv samma sak som du; att köra igenom hela kroppen för att komma igan igen efter att man haft ett litet eller längre uppehall.
Maste säga att jag tyckte det var helt ok. Körde med högre tempo=kortare pauser mellan varje set samt lägre vikt och högre repsantal.
Jobbigt värre blev det, men kul som omväxling.

Hur länge har du tänkt att köra sa innan du sätter igang enligt ditt andra upplägg?

Lycka till!
:kickass:

harri
2003-01-10, 22:57
Tack för besöket Pez och mallan.

Tänkte träna igenom kroppen varje träningspass nu på söndag samt nästa vecka. Drar till Idre på torsdag så man hinner inte träna ordentligt. Sen börjar det vanliga schemat igen, men funtar på att ligga på låga vikter och ett högt reps. antal ett tag nu.

I och med skidresan funtar jag på att ta med Glutamin för återhämtning. Kan detta tas samtidigt med en hel del kröka? :cheers: Glutaminet gör väl att man inte blir helt fucked up uppe i Norrland...

Sen kommer man hem och fortsätter med träningen men då kör jag kroppen 1 gång/vecka.

Kost idag.
Frukost: Ett glas fjällfil, ett glas vatten
Lunch: Pytt i Panna på kyckling med sallad och ett glas mjölk
Middag: Pasta och köttfärssås, mjölk
Kvällsmat: 2 apelsiner och 40 gram Light popcorn.

Dålig kost. Måste äta mer men det sätts igång med träningen, vill inte hinna bli tjock till söndag.

Må väl!

Mallan
2003-01-11, 08:50
Originally posted by harri

Kost idag.
Frukost: Ett glas fjällfil, ett glas vatten
Lunch: Pytt i Panna på kyckling med sallad och ett glas mjölk
Middag: Pasta och köttfärssås, mjölk
Kvällsmat: 2 apelsiner och 40 gram Light popcorn.

Dålig kost. Måste äta mer men det sätts igång med träningen, vill inte hinna bli tjock till söndag.

Må väl!

:eek:
Super duper dalig kost skulle jag vilja säga. Hur klarar du dig pa sa lite!??!
http://www.mansun-nl.com/smilies/spank.gif

Mer mat kommer inte att göra dig tjock!! Speciellt inte till pa söndag.
:nono:

Lägg till lite ägg, mjölk, müsli eller fullkornsbröd, lite olja (bra fett)....

Ha det sa kul pa skidresan :cheers:

Munter
2003-01-11, 09:31
Instämmer med miss Mallan, det där var antagligen den värsta kost jag sett.

harri
2003-01-11, 13:20
Kan nog hålla med om att kosten är dålig! Men vafan, det blir bättre till nästa vecka när träningen kommer igång.
Blir ordentligare då i alla fall. :eating: :eating: :eating:

Snart ska man ner på Delta och skämmas över hur svag man är mot alla monster... :em:

Ny dag, Nytt liv!

Ondjultomte
2003-01-11, 13:49
Va tycker du om delta gym då ?

Pez
2003-01-11, 19:49
Körde du på Delta idag?

Inte skämmas, peppas!
Det är det jag gör... :laugh:

Alla är trevliga på Delta, ingen som kollar snett om du kör hårt, vilken storlek du än är. :cheers:

/pez

Powerbear
2003-01-11, 23:04
:D Hej bara...nog har man sett värre i sina dagar. Det där är ju bara för lite av allt och kan ju bara bli bättre.

Lyssna lite på miss Mallan... och så lägger du till proteintillskott och gainer efter träning.
Allt handlar ju om ett vettigt upplägg av träning och kost.
Och jag tycker det ser ok ut på det sätt du kommer igång med träning.
Och du lär ju justera träningsprogram då du kommit igång lite.

Splitta upp och köra två muskelgrupper per pass på ett 4 dagarsupplägg.
Skulle rekomendera att kanske köra bara tre övningar per muskelgrupp.
Typ av övningar beror lite på hur man vil utveckla kroppen.
Finns ju lite att prova och du lär hitta en modell som passar dig ska du se.

Glutamin är bra till det mesta så det kan du lugnt ta med.

:)

harri
2003-01-12, 11:32
Tack för alla åsikter. Vet tyvärr ej om jag hinner köra 4 ggr i veckan utan snarast bara 3. Men någon vecka lite då och då blir det nog 4 ändå.
Kosten kommer igång med träningen nu på måndag och proteindrink (gainer) är något jag alltid tar efter ett pass.

Börjar på Delta imorrn. Och visst fan blir det seriöst. Tror ni at man får hjälp och tips av dom lite större grabbarna/tjejerna på Delta eller snackar ingen med en om man inte bänkar 170?

Nej, nu blir det ett pass ute i Nacka och dom uppgifterna kanske kommer sen.

Nu jääävlar.:bpump: :bpump: :bpump:

Mallan
2003-01-12, 11:57
:thumbup:
Tror absolut att du far hjälp när du tränar pa Delta Gym.
Prata med personalen när du gar dit. Visa att du är intresserad av att fa tips/rad/hjälp när det gäller träningen och kanske ocksa kosten.
Lycka till!
:kickass:

harri
2003-01-12, 16:01
Va på gymmet idag och trodde jag skulle klara mig rätt bra, jag menar, så mycket trodde jag inte att jag hade tappat...
Men, efter
Bänkpress 15 X 50 kg
15 X 55 kg
8 X 60 kg
8 X 50 kg
Så undra jag vad som var med mig. Hade ont i nacken och kände mig ganska yr. Hade otrolig mjölksyra redan efter första setet. Men i början kändes det ok. Gick då bort för att köra skivstångscurl:
Skivstångscurl 15 X 28,5 kg
8 X 28,5 kg
Nu slutade jag hela passet. Mådde så jävla dåligt så jag trodde jag skulle spy. Det var riktigt nära. Grejen med biccarna var att jag hade orkat mycket mer, men kroppen sa nej. Helt matt och illamående gick jag hem och var hur hungrig som helst. Slängde i mig skräpmat och godis. Helt plötsligt mådde jag bra igen. Vad betyder nu detta? Jag tror att ni här på forumet fick rätt, jag åt för lite. Näringsbrist. Jag har blivit smal... Nu blev man rädd och jag lovar att börja äta mer och bättre.

Får se med Delta då jag har hur ont i nacken som helst. Nackspärr i princip. Någon som VET vad jag drabbats av eller som har det själv. Har kännt så här förrut en gång, men det var för 2 månader sen och det var precis som nu att jag åt en dålig kost.

Mer info kommer. FAAAAAAAAAN! :smash: :stick: :cryout: :mad:

Pez
2003-01-12, 16:08
Hmm, det var ju tråkigt...huvudvärk och "svag" kan nog skyllas på dålig kosthållning/vätskeintag, nackspärr däremot har nog andra orsaker - överansträngning, infektion i kroppen, sovit i konstig ställning är väl vanliga orsaker.
Om man bara är "normalt" stel typ spänningshuvudvärk i nacken känner jag själv att träningen snarare hjälper mer än stjälper när blodcirkulationen kommer igång och man blir mjukare, så det är det nog inte... men allt är spekulationer, om detta fortgår är mitt tips att ta kontakt med en naprapat ögonaböj.

Var kör du i Nacka förresten?

/pez

harri
2003-01-12, 19:34
Jag kör på e2 lite då och då här ute. Har ett klippkort som gick ut idag... Inte särskilt bra men när man väl är här ute är det jobbigt att åka in till stan för att träna.

Tror det var p.g.a. kosten. Jag menar, igår var det nattklubb och allt det för med sig. :cheers: Ingen ordentlig middag (pytte lite ris och lite kött vid 4) samt en frukost bestående av 3 dl Dofilus och 20 gram start vid 11-tiden idag. Det måste varit kosten... Eller?

Nackbesvären beror snarast på för lite kuddar (för platt) plus att förhållandet jag ingår i kanske inte ligger på topp. :blah: Mycket att tänka på om man säger så. Beroende på hur nacken mår imorrn så blir det kanske träning. Vi får se. :kickass:

Pez
2003-01-12, 20:59
Du måste styra upp kosten! Om du inte börjar äta mer så kommer du om något se slätare ut om ett tag - tappar muskler = slappare... Det är inte alltid lätt att sköta kost och sånt när man har andra problem att tänka på, men om du inte försöker göra det så kommer du ångra dig i längden.

Ta det lugnt med nacken, hellre en extra vilodag än en skada.
Lycka till med allt.

/pez

harri
2003-01-12, 21:03
Om du hade sett mig förra våren och nu så hade du inte kännt igen mig. Har tappat något oerhört. I somras gjorde jag fyra 6or på 80 kg i bänken, lätt. Nu klarar jag knappt en 3a. :mad:
Vingarna är helt insjukna och det gäller även biceps och bröst. Mår faktiskt ganska risigt om man tänker så menmen. :blah:

Är det inte så att om man en gång tränat och man lägger av ett tag, har lättare att få tillbaka allt? Tillbaka när allt rullar som det ska.

harri
2003-01-13, 14:51
Tyvärr blir det ingen träning denna vecka heller. Känns som en infektion i kroppen som bara blir värre och värre. Synd, var riktigt tränings sugen men får väl börja när jag känner mig kry igen.
:smash:
Kosten då?
Hittills.
Frukost: Havregrynsgröt. 2 äggvitor. Vitaminer. Äppeljuice.
Lunch: Köttbullar och potatis med mjölk. Ser väl bättre ut för man väl säga.

Må väl, lev sunt!

harri
2003-01-24, 09:01
Får be om ursäkt för att jag varit frånvarande ett tag nu. Tyvärr har jag drabbats av sjukdomar och lungbesvär den senaste tiden men båda problemen är lösta med en så kallad Bricanyl. Får andnöd så fort jag anstränger mig. Men idag blir det ett pass med bröst, rygg och armar inför att man börjar på Delta på måndag. Har blivit oerhört liten och svag men kanske är just därför man börjar på Sveriges BÄSTA gym!

Mer info om passet kommer ikväll! Tack för mig. :bpump:

Pez
2003-01-24, 12:06
Det är rätt Harri, är man sjuk ska man vila. Enkel ekvation.

Ta det lugnt nu i början, kör mycket genomblödning och tänk på att inte gå för hårt ut vilket är lätt hänt när man "vill mycket".

/pez

harri
2003-01-24, 17:32
Äntligen var man tillbaka på ett gym, vilket denna gång råka va skolans sådant. Visste inte riktigt vad utbudet av maskiner och vikter var så det fick bli som det blev. Är i stort rätt nöjd med passet, jag svimmade inte iaf. :rolleyes:

Bänkpress 12*60 12*65 8*70
Hantelpress 10*18,5 (tyngsta på skolgymmet)
Flyes 2*10*11
Skivstångscurl 10*30 10*35 8*40
Repcurl 2*10 fullt mag.
Tricep Extensions 12*3*18,5
Latsdrag 2*8-10*?
Axelpress 2*8 18,5

Ja, vad ska man säga, inga tyngre vikter men ville egentligen bara kolla om kroppen klarade ett pass, och det gjorde den.

Delta på måndag!

Pez
2003-01-25, 05:36
Det där såg ju bra ut med tanke på sjukdom osv. :thumbup:

Säger det igen, ta det lugnt en vecka och varför inte lattja lite på gymmet - testa lite olika nya övningar/maskiner nu när du börjar på Delta, känn lite på allt så du bildar dig en uppfattning om vad du gillar samtidigt som du låter kroppen komma igång lite lätt.

/pez

harri
2003-01-25, 13:32
Tack för peppningen Pez.

Jag är skit sugen på att träna/pumpa men måste vila kroppen då jag har införskaffat en oändlig träningsverk efter igår. :bpump:
Dessutom ska tilläggas att en fredagkväll kring Stureplan kan bli rätt vild. :cheers:

Nä, nu blir det gott käk och sen lite Tipslördag.

Delta ska bli intressant. Någon som tränar där som kan berätta hur människorna och atmosfären är? Hjälper folk till med tips osv. eller skrattar dom åt en om man inte bänkar 130 kg och har vingar som får en svan att likna en pinne?

ps. Jag ska bli stor till sommaren, ingen deff här inte! ds. :muscle:

harri
2003-01-27, 08:15
...smått oroande att ingen svarar på mina frågor om Delta. Skitsamma, vill folk skratta så får dom det. Skrattar bäst som skrattar sist.

Då var det dagen med stort D. Ikväll drar jag till Delta för första gången för att köra ett ganska lätt Axel/Rygg pass. Mer info kommer senare.

Harri

Pez
2003-01-27, 17:18
Originally posted by harri
...smått oroande att ingen svarar på mina frågor om Delta. Skitsamma, vill folk skratta så får dom det. Skrattar bäst som skrattar sist.

Då var det dagen med stort D. Ikväll drar jag till Delta för första gången för att köra ett ganska lätt Axel/Rygg pass. Mer info kommer senare.

Harri

Var inte så orolig Harri. Kör hårt, var trevlig och håll gymvettet på topp så får du samma behandling tillbaka. Om du vill ha hjälp med nåt - fråga nån som verkar veta vad dom pysslar med, alternativt fråga personalen (brukar vara ägaren - Dimman, eller en yngre kille - Marcus) dom är trevliga så länge du är trevlig.

Då ses vi kanske ikväll då. :bpump: :thumbup:

/pez

harri
2003-01-27, 19:27
Helt ok pass med många intryck, för det första så var jag nog minst på hela stället. I princip ingen sa ett ord utom en hyfsat biffig dam. Känns som man var lite utanför men man är nog "en som folk känner igen" om någon månad eller två... Dimman var trevlig, men sa inte särskilt mycket han heller. Men hur som helst, det var ett bra gym med en mycket hög seriösitet faktor.
Passet då: Axlar och Rygg på passet. Kommer inte ihåg helt men försöker:
Axlar
Axelpress med hantlar 2*8*21 kg 8*23,5 kg 10*16 kg
Stående Militärpress 5*15 kg 2*8*25 kg (osäker på vikterna)
Lateral Raises 3*8*10 kg
Bakreaxeldrag 10*15 kg 2*8-10*25 kg
Shrugs 2*12*32,5 kg 12*28,5 kg

Rygg
Chins 2*3-4 :cryout:
Latsdrag 12*50 kg 3*8-10*55-60 kg
Latsdrag (smalt grepp) 2*8 50 kg
Marklyft 8*20 kg 2*8*60 kg
Rodd (smalt grepp) 2*8 50 kg

Ett hyfsat pass men vill dock klämma dit med lite mer vikter, men jag är på väg tillbaka.

ps. Delta Gym är nog fan det bästa gymmet i Sverige ds.



:bpump: + :eating: + :sleep: = Biff!

harri
2003-01-29, 09:37
Idag är det då dags för ett förträffligt pass på Delta. Tänkte köra Biceps och Ben/Vader ikväll. Jävligt skönt att kunna träna för fullt igen!

Kosten de senaste dagarna har sett ganska bra ut:
Måndag.
Frukost: Havregrynsgröt, 2 äggvitor, 0,5 l mjölk och 0,5 l vatten.
Mellis: Banan och 3 dl mjölk
Lunch: Pasta med skinka och mjölk
Mellis: Banan och 3 dl mjölk
Middag: Kött med potatis och mjölk
Mellis: Mörkt bröd med skinka och mjölk

Så här har det sett ut i två dagar nu och jag tänker inte sluta tänka på kosten. Igår åt jag dock betydligt mer än i måndags, särskilt frukosten blev större. Känns jävligt bra. Har varit snacks fri i 2 dagar nu, måste vara rekord. :hbang:

Mer info om passet kommer ikväll.

Harri är på gång!:bpump: :bpump: :bpump: :bpump:

harri
2003-01-29, 15:26
Körde ett bicepspass i plugget under gympan idag. Tyvärr finns inte allt jag eftersträvar under min bicepsträning i skolan men jag gjorde det bästa av situationen.

Biceps.
Skivstångscurl 10X30 kg 2X8X40 kg 8X35 kg
Repcurl i dragmaskin 8x7/10 av magget 2X8X fullt mag.
Negativ Skivstångscurl 3X10X15-20 kg
Hammercurl 2X8X16,5 kg
Hantelcurl 15X13,5 kg

Ser nu i efterhand att set antalet blev alldeles för högt. Hela 13 set på biceps är för mycket, men har svårt att pumpa ut bicepsen utan min underbara scottbräda. Bättring lovas!

Drar till Delta om några timmar för att avnjuta ett ben/vadpass!

:bpump: :hbang: :bpump: :hbang:

goa_killen
2003-01-29, 16:09
Skönt att du kommit igång nu harri!!

Se till o väga dej o ta lite mått nu när du börjat, så kommer du lättare att märka hur de går för dej!!

Kör hårt!!

:kickass:

harri
2003-01-29, 19:51
Idag blev det ett benpass på Delta. Lite underarmar dessutom.

Ben.
Knäböj i smithmaskin 12X50 kg 3X8 70, 90, 100 kg
Sne knäböj i maskin 3X8X75, 90-95 kg
Benpress 4X8X100-125 kg

Vader.
Sittande vadpress 3X10-15 20, 40, 60 kg på.
Stående vadpress 3X10 ? kg

Underarmar.
Olika underarmscurlar i ca 10 set á 10-15 reps.

goa_killen: Mått m.m. kommer i helgen. Kan säga att jag antagligen inte ökat måtten sen sist men om någon månad så...

Imorrn blir det bröst, eller så tar jag det i helgen.

Over and out.

harri
2003-01-30, 23:37
Då har man lyckats med ett kasst pass på Delta också. Fick inget tryck i tuttarna alls, detsamma gäller triceps. Tränade dock rätt sent men kände inget speciellt för det. Jag har blivit oerhört svag sen jag sist bänkade, men jag ger f*n inte upp. :kickass:

Bröst.
Bänkpress lite lutning i smithen 8X65 8X75 7X70 (dessa vikter är ej exakta för dom säger att stången väger mellan 25-30 kg, jag räknade att den vägde 25)
Sittande "Flyes" i maskin 8X20 8X35 8X40
Lutande Hantelpress 3X8X21 kg (more to go)
Körde lite skitövningar efter och provade på några nya sådana.

Triceps.
Tricep Extensions i maskin 8X15 8X20 8X15
Push-Downs (stång) 8X30 8X25 8X30
Press från pannan 8Xstången 8Xstången+10 kg

Blev inge mer Triceps tyvärr, men dessa fick ändå ett hyffsat träningspass. Men Bröstet var en annan historia. Känner INGENTING! :cryout: Vad ska jag göra. Prova köra:
Bänkpress 3 set
Lutande Bänkpress 3 set
Negativ Hantelpress 2 set
Flyes i maskin 3 set
kanske? Vad tycker Du?

Pez>>> Du kanske har några sköna tips eftersom du vet vilka förutsättningar gymmet har (det mesta) och vet några sköna övningar för bröst/triceps?

Nu känner jag av lite i trapezius men kan inte köra förräns på måndag igen för jag har kört klart hela kroppen denna vecka förrutom mage som kommer i helgen.

Nu blir det FEST! :cheers:

Pez
2003-01-31, 00:20
Körde lite pecs idag jag med.. :D

Tips? Tja... för det första skulle jag avråda dig ifrån att köra negativ träning (du nämnde negativ hantelpress) då det ökar skaderisken ganska rejält om man inte känner sin kropp så bra, kör några lätt forced reps istället om du känner behovet att "köra slut" musklerna mer.

Själv kör jag oftast nån typ av plan press, nån snedpress, pullovers och avslutar med antingen pec-dec eller sittande maskinpress (den närmast fikahörnet - kanonbra, bästa "maskinen" jag prövat tror jag, bra knip i pecsen :thumbup: ). Baserar det mesta på fria vikter så förutsättningarna är ju exemplariska, vikter finns det ju ingen brist på. :D

Vad du ska tänka på är att muskelkontakt inte kommer pang bom oftast utan kräver övning och åter övning av teknik m.m. Det bästa du kan göra är nog att testa lite olika övningar, se vilka du fastnar för och tycker är roliga, sen slipa på tekniken tills du känner att du kan öka vikterna utan att tappa i utförandet - är både lättare och svårare än det låter.

"Små" enkla tips är - tänk på att dra tillbaka skulderbladen och axlarna och låt inte axlarna "falla fram" i toppläget i pressövningar, kör inte för tungt och värm upp ordentligt.

Bröst brukar inte vara så knepigt att pricka.

/pez

harri
2003-01-31, 09:39
Tack för tipsen Pez. Du har rätt, fria vikter finns det inte för få av... :bpump:

Ska prova vanlig bänkpress och lutande sådan nästa vecka. Tar nog bort Negativ Hantelpress även fast jag gillade den skarpt när jag körde den regelbundet för något år sen. Men om skaderisken är hög så kan jag lika gärna strunta i den.

Ska nog köra bröst så här:
Bänkpress 3X8-12
Lutande Hantelpress 3X8-12
PecDec 3X10
Flyes i maskin 2X10

Jag kommer nog köra lite blandat i pressövningarna, typ Hantelpress och Lutande Bänkpress istället för det som står över.

Pez>>> Ser du mig i gymmet så kom mer än gärna fram och hälsa. Känner tyvärr inte så många än.

Delta gör folk stora.

:hbang:

Pez
2003-01-31, 14:12
Kom på en grej ang. negativ hantelpress - vad menar du med det? Jag tänkte på "negativ träning" som i att du får pass i pressfasen och håller emot själv bara. Menade du "negativ" lutning kanske (isåfall är det bara att köra på)?

Klart jag skulle hälsa om jag skulle känna igen dig, har dock ingen aning om vem du är. :D

/pez

harri
2003-01-31, 14:15
Jag menar alltså negativ lutning. Det andra vet jag knappt vad det betyder. :D

Ser du en liten kille i 17 årsåldern med krusigt kort mörkt hår och svarta adidas sneakers som tar astmamedicin före träningspasset - Hälsa! :)

harri
2003-02-02, 12:30
Igår var det "party" igen. Stureplan som vanligt och både hälsa och pengar försvinner i takt med tiden. :cheers: Men kul va det.

Imorrn blir det träning igen och träningslivet börjar. Har väldigt svårt för att äta helt rätt på helgerna, särskilt när man är bakis hela tiden. Men jag måste väl börja någon gång...

Någon som vet om myten om att inte dricka alkohol när man tränar hårt stämmer? Vissa säger att man tappar hela veckans träning bara för att man krökar till på helgerna, hur kan det stämma?

Proteinpulver - Delta - Fina Tjejer - Stureplan - Casuals

spinkoo
2003-02-02, 12:34
Jag gör oftast lika fina ökningar nästa pass efter fyllan osv så länge jag undviker att supa dagarna kring träning. Går du in med inställningen, "idag kommer jag vara svag för jag har supit" då kommer du vara svag för att du har supit.

Ge järnet istället så är det ingen fara, jag säger alltså att myterna kring att alkohol förstör en hel vecka inte stämmer.

JJ
2003-02-02, 12:35
Klart man inte tappar hela veckans träning. Men du bränner mindre fett med alkohol i blodet, missar träning och kost ett par (?) dar. Tappar antagligen några gram muskler då man minst sagt brukar vara katabol.
Långsammare resultat helt enkelt, min erfarenhet. Du kan ju fortfarande gå ut, men kanske dricka mindre. Att avstå från att ha kul gör bara träningen tråkig. Fick du napp?

harri
2003-02-03, 18:50
Tackar för svaren av både JJ och spinkooo och slutar härmed att dricka lika ofta, man vill ju ha sjyssta resultat. Undrar dock om inte bira är den värsta alkoholhaltiga drycken. Vin och Cider måste vara bra mycket bättre drycker då de inte innehåller lika mycket kolisar och kalorier, eller?

Körde ett ganska bra axel/rygg pass på Delta idag.
Axlar.
Axelpress maskin 12X15 kg 12X20 kg 8X30 kg (detta gäller per sida av maskinen, alltså per arm. Det var alltså t.ex. 20 kg i vikter på, vet ej vad själva ställningen väger)
Stående Militärpress framför huvet 10X30 kg 10X35 kg 8X35 kg
Sittande rodd maskin 8X20 kg 8X30 kg 8X40 kg (per arm)
Bakreaxelmaskin 10X20 kg 10X30 kg
Lateral Raises 2X10X11 kg 8X11 kg
Rygg.
Marklyft 2X8X60 kg 8X70 kg
Latsdrag (brett) 12X40 kg 8X55 kg 8X60 kg 8X70 kg
Latsdrag (smalt) 8X55 kg 8X70 kg
Sittande rodd 3X8X40, 65, 65 kg
Hyper Extensions 3X8

Ganska bra pass där jag ökade en del i bl.a. Marklyft och Latsdrag. Fick skönt tryck i hela ryggen. Känns bra!

JJ>>> Om jag fick napp? Jag är ju förlovad, men det ryktas om att 5 personer anlände till Sophies vid Stureplan. 2 av dem av hankön, 3 av kvinnligt sådant. En va förlovad - behöver jag säga mer? :smokin:

Ska äta mer nu för att gå upp lite, vägde mig efter morgonkiss men före frukost idag och vågen låg på 78,8 kg. Vill upp mot 90 så jag har en bit att gå! :eating:

:bpump:

harri
2003-02-05, 16:06
Körde igår, tisdag, ett ganska bra pass faktiskt. Åt en hel semla innan så det kanske var den som gjorde susen! :D

Biceps.
Skivstångscurl 8X30 kg 10X35 kg 10X40 kg 8X45 kg
Scottcurl m. hantel 2X8 13,5 kg (höger behövde lite hjälp på slutet)
"Scottmaskin" 2X8 5 kg på varje arm
Hammercurl m. hantel 2X8 16 kg
Hammercurl m. stång 8X25 kg 10X27,5 kg 8X27,5 kg

Underarmar.
8 set med 10-15 reps.

Ganska bra pass som jag är relativt nöjd med. Har dock en liten bit kvar tills jag är där jag en gång varit. 45 kg i skivstångscurl är dock oerhört tungt för mig.

Kosten har gott sådär. Har faktiskt ätit en semla och lite pommes frites och det bara på två dagar, men det var kanske det jag behövde!:hbang:

Nu blir det vila till fredag, så det så. :furious:

Pez
2003-02-05, 16:35
Originally posted by harri

Kosten har gott sådär. Har faktiskt ätit en semla och lite pommes frites och det bara på två dagar, men det var kanske det jag behövde!:hbang:

Nu blir det vila till fredag, så det så. :furious:

Äh, det viktiga är att få i sig nog med näring... äter du lite "osunt" utöver det så är det enda som händer att du får lite större energiöverskott... hellre det än att äta för lite.
Du deffar ju liksom inte..

Kör hårt nu Harri... :whipped:

/pez :MrT:

harri
2003-02-06, 20:25
Bröst och Triceps idag. Ett ganska bra pass men kunde tyvärr inte trycka allt i bänken p.g.a. att jag inte hade någon passare och man vill ju inte fastna! :eek:

Bröst.
Bänkpress 10X70 kg 4X80 kg 8X70 kg 8X67,5 kg
Lutande Hantelpress 3X8 23,5 kg
Flyes 8X16 kg 2X8 13,5 kg
Cable Cross 3X8-10 3,6,4 (vet inte hur tungt det är i kg)
PecDec 8X15 kg 10X25 kg 8X35 kg

Triceps.
Tricepspass "panna" 8X20 kg 2X10 22,5 kg
Tricep Extensions maskin 8X10 kg 8X20 kg 8X15 kg
Enarms pushdowns 3X8-10 2,3,4 (vet inte hur tungt det är i kg)

Bröst: 16 set Triceps: 9 set
Tänker sänka antal set till nästa vecka. Mer vikt vill säga. :thefinger

Kosten går bra, dock är skollunchen jävligt äcklig jävligt ofta men det kompenseras med käk vid hemkomst.

:mallan:

Pez
2003-02-11, 12:53
Hur går det för dig?

/pez

harri
2003-02-11, 16:47
Jo du Pez, det går bra. Missade ben förra veckan p.g.a. kärlekstrubbel som nu verkar löst sig. Träna rygg och axlar igår och ska köra underarmar biceps idag. Info om båda passen kommer om någon dag/ikväll...

Men kan kanske överraska med några ökningar i axlar.:naughty:

Jag återkommer.

harri
2003-02-12, 20:35
Körde axlar/rygg på Delta i måndags. Ska medge att detta pass lätt blir lite för långt och ska köra ryggen tillsammans med biceps. Axlarna tänker jag köra ensamt för att få bättre tryck, man vill ju ha grova axlar. :D

Axlar.
Axelpress maskin 10X20 kg 8X30 kg 8X32,5 kg
Stående Militärpress f. huvet 10X40 kg 8X45 kg
Bakreaxeldrag 8X20 kg 8X30 kg
Lateral Raises 3X10 10 kg

Rygg.
Marklyft 8X60 kg 2X8 70 kg
Latsdrag (brett grepp) 10X50 kg 8X60 kg 2X8 ca 70 kg
Latsdrag (smalt grepp) 3X8 ca 60 kg
Chins 8 st
Tbar row ? (Låga vikter då detta var första gången jag provade denna övning)

Ett helt ok pass med några ökningar, dock inte i rygg. Kommer inte riktigt ihåg alla vikter då detta pass utfördes i måndags men vikterna är ungefär rätt.

Kosten är sådär, men klart ok. Får i mig lite mer nu utan ansträgning. :eating:

Lev Hårt! :whipped:

harri
2003-02-12, 20:40
Biceps passet denna vecka gick över förväntan. Kände mig lite svagare men det gick nog vägen ändå.

Biceps.
Skivstångscurl 10X40 kg 8X45 kg 7X50 kg 14X 30 kg
Scottcurl m. hantel 3X8 13,5 kg
Hammercurl m. stång 2X8 ca 35 kg
Repcurl 8X25 kg 8X30 kg

:bpump:
Är riktigt nöjd med min sjua på 50 kg. Snart är jag uppe i 60. :eek:

På fredag blir det ben, tills dess - VILA!!! :kinky:

harri
2003-02-15, 11:21
Körde ett sjysst ben och vadpass igår Fredag. Kanske inte så tungt men jag är oerhört svag i benen, men en viss ökning kan urskiljas...

Ben.
Knäböj 4X10 70;80;100;110 kg
Benböjmaskin 2X8 70 kg på (vet ej vad ställningen väger)
Benpress 3X8 100;120;130 kg på (vet ej vad ställningen väger)
Bencurl 2X8 "2" och "4" (ingen aning hur många kg) 6X"6"
Benspark 2X8 35;40 kg

Vader.
Sittande vadpress 12X20 kg på 2X10 40 kg på 8X50 kg på
Stående vadpress 2X10 "4"

Ben: 14 set Vader: 6 set

Ett rätt bra benpass enligt vad jag tidigare presterat. Idag blir det bröst!

:whipped:

harri
2003-02-15, 16:54
Idag var det då dags för det pass jag mest ogillar, nämligen bröst/triceps. Båda musklerna är svagare än de andra samt utveklingen går LÅNGSAMT! :( Ganska jobbigt. Något göt jag ju fel?

Bröst.
Bänkpress 3X8 70;75;75 kg
Lutande Bänkpress 10X50 kg 6X60 kg 8X55 kg
Lutande pressar i maskin 2X10 15 kg/arm
PecDec 3X8 20;35;35 kg
Pressmaskin 10X"6" 5X"8"

Triceps.
Triceps Extensions (panna) 10X30 kg 2X8 35;30 kg
Triceps Extensions (maskin) 3X8 20;20;15 kg
Triceps Extensions (hantel över huvet stående) 3X8 5 kg
PushDowns (böjd stång) 8X25 kg 7X30 kg

Detta får anses vara ett ganska bra pass. Men jag kan mer. Behöver verkligen en passare så man kan klämma ut det sista ur kroppen. Känns som att bröstet inte utvecklas längre. Ska testa Lutande Bänkpress i smithmaskin nästa vecka samt negativa hantelpressar... Hoppas det går bättre då! :whipped:

Kosten är väl sådär, men får nog i mig det jag behöver. Ska i form till sommaren, så är det bara! :thumbup:

Kära dagbok, vi ses på måndag igen!

goa_killen
2003-02-16, 17:25
Tycker de går mycke bra för dej harri!!!
Redan uppe i bra vikter i flera övningar, bra jobbat!!!

Form te sommarn ska ja me försöka mej på, beach 2003 ska bli den bästa nånsin!!

:bpump: :thumbup:

harri
2003-02-16, 21:29
Man tackar, man tackar för berömmet! :bow: Jag kommer öka lite till kan jag lova! Blir kreatin i mars så då jävlar ska du se. :devil:

Kosten då?
Fy helvete, kan man äta sämre än vad jag gjort idag? Pizza, en halv prinsesstårta, chips, godis, juice. Det här är nog värsta dagen - någonsin. Iaf i min ätarhistora...

Ska börja äta mer, men nyttigare. Ska försöka röra mig runt 150-200 g proteiner samt få upp dom långsamma kolisarna! Ätar på tok för oregelbundet nu. Blir bara skit då. Nu iveckan ska jag nog ordna upp allt.

Någon som har tips på en sjysst "bulk" drink? Jag har tillgång till Triple Whey jordgubb och tänkte ha det i. Vill ha långsamma kolisar så man kan peta i sig skiten som kvällsmål. Lite fett spelar ingen roll. Bara att den är långsam. Mixer har jag också...

På tisdag blir det massage hos naprapaten, YES! :smash:

Vi hörs.

harri
2003-02-18, 22:28
Idag var det då dags för mitt Axlar/Rygg pass. Till nästa vecka lägger jag om lite så att jag orkar lite mer. Fick dock en del tips av naprapaten som arbetar på Delta. Han sa att jag var stark i armar och bröst men svag i överdelen av ryggen. Detta betyder att det blir mer skivstångsrodd, en övning jag inte kan utförandet på, och överlag mer bakre axlar/överdelen av ryggen så styrkan blir jämn över kroppen. Hur som helst så har nacken blivit bättre efter en ruggigt behövlig massage.

Axlar.
Axelpressmaskin 10X20 kg/arm 10X30 kg/arm 8X35 kg/arm
Militärpress framför huvet (stående) 8X40 kg 2X8 45 kg
Tbar row 3X8 40 kg på
Lateral Raises 3X10 11 kg
Bakreaxeldrag (Row) 8X20 kg på 8X40 kg på

Rygg.
Chins 10, 8, 6 (dom sista seten med lite hjälp)
Latsdrag (brett grepp) 10X65 kg 8X75 kg 8X80 kg
Latsdrag (smalt grepp) 2X8 70 kg
Marklyft 10X60 kg 2X8 70 kg
Hyper Extensions 2X8

Axlar: 14 set Rygg: 13 set

Kosten idag har varit relativt bra. Inget onödigt ätande utan bara som det ska, varannan timme. Behöver fortfarande ett tips på bulkdrink. Hur blir GI om man slänger i en banan och lite glass med protein pulver? Skulle nog vara ganska gott...

Så här kommer mitt upplägg se ut fr.o.m. nästa vecka:
Måndag: Axlar och Biceps
Tisdag: Ben och Vader
Onsdag: VILA
Torsdag: VILA
Fredag: Rygg
Lördag: Bröst och Triceps
Söndag: VILA

Hur ser det ut? När ska jag slänga in övningar som skivtångsrodd, rodd i kabeldraget, roddar överhuvudtaget? Tips tack!

Tyvärr kommer detta schema inte efterföljas förrens veckan efter Sportlovet då det beger sig till Sälen. :cryout:

Keep it pumpin! :bpump:

Pez
2003-02-19, 07:06
Roddövningar slänger du in på ryggpasset...
Tycker även T-bar är en ryggövning.

Ser bra ut annars, lite för många set för min smak - men det är ju jag det. :D

/pez

harri
2003-02-21, 08:53
J*vla skit asså! När man väl kommit igång så blir man sjuk! Har skaffat mig själv en sjysst förkylning men hoppas den försvinner till vecka 10 då träningen ska vara igång igen. Det innebär att mina andra pass denna vecka uteblir!:insane:

Nä, nu ska jag bli frisk! :furious:

Jag hatar virus/sjukdomar!

harri
2003-02-22, 11:53
Fortfarande sjuk men det känns bättre. Drar till Sälen imorrn och undrar nu vilket kosttillskott jag ska ha med mig? Glutamin?

Kul det ska bli att åka bräda - JIPPIE! :hbang:

JJ
2003-02-22, 15:05
Öl. Dum fråga;)

harri
2003-02-22, 18:06
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! :cheers:

JJ
2003-02-22, 18:21
Bryt inga handleder nu, ha det så kul! Glutamin eller protein om du nu vill blanda ut ölen med något.:cheers:

harri
2003-03-02, 21:42
Nu var man då hemma igen... Ingen skada skedd, men halsonten från veckan innan sportlovet håller i sig. :furious: Ska börja träna så fort halsen är lugn!

Har lagt på mig en del fett. Käkade semlor, godis, chips, läsk, pommes frittes och pizza i en vecka = mer FETT!!! :naughty:

VILAVILAVILAVILAVILAVILAVILAVILAVILAVILAVILAVILAVI LAVILA :sleep: :kinky:

harri
2003-03-08, 10:57
Ruggigt skönt att va tillbaka. Dock håller halsonten i sig, men inte så att det stör. Kunde inte hålla mig borta från gymmet igår så det blev ett överkroppspass... Det betyder ett högt repsantal och lägre vikter bara för att få kroppen att jobba...

Rygg.
Skivstångsrodd 8X25 kg 3X12 35 kg (ny övning, därav låga vikter)
Chins 2X6
Latsdrag 10X50 kg 8X50 kg

Bröst.
Pressmaskin 10X"3" 10X"6"
Lutande pressmaskin 10Xfritt 2X10 15 kg/arm
Hantelpress 10X21 kg 8X21 kg

Axlar.
Axelpress maskin 2X10 20 kg 6X30 kg
Lateral Raises 2X10 7,5 kg

Biceps.
Skivstångscurl 12X30 kg 2X10 35 kg
Scottcurl maskin 3X8 5 kg på

Triceps.
Tricep Extensions (hantel över huvet) 3X10 4 kg
Tricep Extensions (stång till pannan) 12X20 kg 2X10 30 kg

Ett helt ok pass med ganska låga vikter, kroppen måste komma igång. Har faktiskt rejäl träningsverk idag, särskilt efter skivstångsrodden... På måndag är det som vanligt igen, TUNG träning!

:cool:

harri
2003-03-10, 16:25
Kul att man var hos läkaren idag och fick diagnosen: öroninflammation och halsfluss... FAAAAAAN!!! :insane:
Betyder 14 dagars vila! Skit också...

Bara kämpa vidare. :whipped:

harri
2003-03-11, 14:43
Nu har man inte så mkt. att göra förrutom att ligga hemma den här veckan. Sen måste man ta ikapp skolan nästa vecka. Och veckan efter det så är det dags för gym igen. Alltså vecka 13...

Tänkte därför nu att sätta upp ett nytt träningsschema. Första veckorna kommer jag ligga på låga vikter men många repetitioner. Detta system kommer slopas vecka 15. Då blir det tunga vikter och låga reps. Runt 1-8 reps och 8-14 set/muskel. Ska prioritera ryggen, bröstet och vaderna. Där är enligt mig mina största svagheter. Dock är hela min fysik en ganska stor svaghet, frutom biccarna, men anser att ryggen, bröstet och vaderna kan göra en kropp! :smokin:

Så här ska det se ut:
Måndag: Rygg och Underarmar
Tisdag: Biceps och Triceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben och Vader
Fredag: Bröst och Axlar
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Ska prova det här fram till sommaren. Var fjärde vecka kör jag en vecka med lägre vikter och fler reps. Kreatin är något jag kommer starta med direkt när jag kommer tillbaka för att så snabbt som möjligt komma upp på samma nivå som tidigare... För en sak är säker. Till sommaren ska jag vara större än vad jag någonsin varit - och det ska jag lyckas med! :whipped:

Kost då. Jag tänker inte deffa, och inte bulka. Eller jag ska göra en harri bulk. Det vill säga att äta mycket av bra mat. Sen om en och annan semla slinker emellan så är det icke en katastrof! :thefinger

Så, vad tycker du om mitt träningsupplägg? Hur brukar du köra? Jag vill ha alla synpunkter, även hur just du kör. Tack.

harri ska bli större - inga magrutor här inte! :D