handdator

Visa fullständig version : Pripps pure Blå


sibbemannen
2006-08-02, 11:46
Det har kommit ett nytt öl, pripps blå pure, innehåller nästan inga kolhydrater, men vad innehåller ölen egentligen? Är det något socker i??

http://www.carlsberg.se/wbch3.exe?p=1001393

Pepparkakssmurfen
2006-08-02, 11:46
Den är inte så ny längre...

sibbemannen
2006-08-02, 11:50
ok tack för svaret!:thumbup:

Jag undrade dock mer över innehållet i ölen...

Jorgen
2006-08-02, 11:53
Varför inte slänga iväg ett mail till Pripps?

Krokodil
2006-08-02, 12:15
Gissningsvis jäser man ut (nästan) allt socker ur vörten och späder sedan ner ölet till önskad alkoholstyrka.

hasse36
2006-08-02, 12:36
Jag gissar vidare:

Man är noggrann vid försockringen så att alla kolhydrater omvandlas till maltos.

Krokodil
2006-08-02, 12:42
Jag gissar vidare:

Man är noggrann vid försockringen så att alla kolhydrater omvandlas till maltos.
Nja, Pripps Blå är ett helmaltsöl och då får inget socker eller annan råfrukt tillföras. Vid mäskningen tillför man malten varmt vatten och då bryter alfa och betaemylaserna (enzymer) ned maltstärkelsen till maltos.

Bronkitkorv
2006-08-02, 12:54
Det spelar ingen roll eftersom man ändå pissar ut de flesta kolhydraterna i öl..

Tabbe
2006-08-02, 13:01
Det spelar ingen roll eftersom man ändå pissar ut de flesta kolhydraterna i öl..


Är det verkligen så?

ÖL = vatten nästan eller?

Lord_Real
2006-08-02, 13:18
Oftast så tillsätter man något ämne som bryter ner kolhydrater. Minns ej vad det heter. Kan fråga på bryggeriet.
Har för mig att både det ämnet och de nedbrutna kolhydraterna försvinner vid filtreringen sedan.

Dock så är det en försvinnande liten del av energin som sitter i kolhydraterna. majoriteten av energin sitter i alkoholen.
Det är bara ett sätt att sälja öl till GI-idioter.
Du vet de där folket som hellre dricker söta viner eftersom de har bättre GI (eftersom sockret där är fruktos då jästen hellre äter glukosen).

Krokodil
2006-08-02, 13:42
Liten bryggeriskola... (http://www.pripps.se/ompripps/olskolan.asp)

hasse36
2006-08-02, 14:51
Nja, Pripps Blå är ett helmaltsöl och då får inget socker eller annan råfrukt tillföras. Vid mäskningen tillför man malten varmt vatten och då bryter alfa och betaemylaserna (enzymer) ned maltstärkelsen till maltos.Jag har en kompis *host* som har kollat upp om man kan använda annat än socker vid mäskframställning.

Och det kan man. Man kan låta korn gro varvid amylas bildas. Sedan mäskas kornet varvid stärkelsen spaltas till maltos - denna process kallas också försockring. Men detta är tydligen en grannlaga uppgift och måste ske vid olika temperaturer för att all stärkelse skall omvandlas till maltos.

Min hypotes är att vid vanlig ölframställning, är inte försockringen fullständig och det blir kvar stärkelse och maltodextriner.

Efter detta hoppas jag att mitt förra inlägg blir begripligt.

skaparn
2006-08-02, 15:33
Jag har en god vän som dricker Pripps Pure istället för "vanligt" öl för att kunna unna sig en pizza. Om jag läste rätt så är det ungefär 5 kcal mindre per 100 g vilket borde innebära att man måste dricka ca 20 liter innan pizzan kan ursäktas kalorimässogt. Det är ganska mycket öl.

Lord_Real
2006-08-02, 16:00
....vilket borde innebära att man måste dricka ca 20 liter innan pizzan kan ursäktas kalorimässogt. Det är ganska mycket öl.

Det kanske det som är det fina i hans diet ;)

Personligen så förstår jag inte varför man skall dricka äcklig öl istället för god öl för att spara in på några futtiga kcal.

Det är som med den mesta man stoppar i sig. Visst finns det goda och bra light varianter (light keso ftw) men jag äter hellre äkta fetaost en gång om året och riktigt njuter än att jag äter 3% light feta och bara blir påminnd om hur äkta vara smakar.

bedlam
2006-08-03, 08:08
Jag har en god vän som dricker Pripps Pure istället för "vanligt" öl för att kunna unna sig en pizza. Om jag läste rätt så är det ungefär 5 kcal mindre per 100 g vilket borde innebära att man måste dricka ca 20 liter innan pizzan kan ursäktas kalorimässogt. Det är ganska mycket öl.

Jag som hade för mig att det var hälften så mkt kalorier?
men jag kanske hade fel.. :cryout:
Tycker hursomhelst det är en rätt god sommar-öl!

Stenberg
2006-08-03, 09:28
Den har 50% färre kolhydrater. Om jag inte minns fel ska det vara ca 1 g kolhydrat / 100 g öl, och det borde ju betyda att "vanlig" öl har ca 2 g kolhydrat för samma mängd. Borde inte spela så stor roll? På 5 öl får man i sig runt 17 g mer kolhydrater och ca 68 kcal...
Men tycker också att den funkar bra som sommaröl

Aelrik
2006-08-03, 09:48
Personligen så förstår jag inte varför man skall dricka äcklig öl istället för god öl för att spara in på några futtiga kcal.


Jag blev mer eller mindre tvingad att köpa den då det mesta andra var slut på bolaget (dagen innan midsommarafton :naughty: ).
Jag tycker inte den är äcklig på något vis. Givetvis smakar den inte som Heineken eller någon annan utpräglad lager men bredvid Corona eller Sol tycker jag den håller måttet.