handdator

Visa fullständig version : Majsgröt som återhämtning?


martynj
2006-08-02, 11:14
Kollade i Paulúns GI-tabeller och hittade att majsgröt har ett GI på 150+. Kolhydraterna från majsmjölet är dessutom stärkelse om jag inte missminner mig. Därför borde väl majsgröt vara en ypperlig återhämtningskälla?

Däremot så läste jag i denna gamla tråd:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25928&highlight=majsgr%F6t att majsgröt kokt på mjölk har lågt GI. Hur är det med detta egentligen?
Jag kokade på 4dl minimjölk och 1dl majsmjöl (60g).

Tacksam för svar då jag tyckte denna gröt var mkt god och mättade mer än min vanliga druvsockerdrink! :)

L-Sami
2006-08-02, 11:23
Vad jag tror är att mjölk sänker GI på gröten. Så det blir nog inte så mycket bättre än druvsocker i så fall. Om GI har överhuvudtaget nåt med återhämtning att göra efter träning, fick nyss lära mig att efter kondtitionsträning så är långsamma kolisar bra att inta istället för snabba.

martynj
2006-08-02, 11:50
Druvsocker är ju som sagt relativt optimalt, bland de snabbaste kolhydraterna som finns. Men majsgröten mättar bättre, vilket passar bra när man deffar. :eating:

Det jag undrade var just det om mjölken sänker majsgrötens GI. Borde jag koka på vatten istället? Receptet på paketet angav mjölk som ingrediens så jag antog att det var så man gjorde majsgröt.