handdator

Visa fullständig version : Linfröolja i vanliga livsmedelsaffärer?


Apos78
2006-08-02, 08:07
Har tidigare alltid köpt linfröolja på t.ex Ica, men har sedan en tid inte hittat en enda flaska olja på någon vanligare matbutik jag besökt. Någon annan som märkt av bristen på linfröolja i handeln? Det finns sån "hälsokostolja" men den jag prövat smakade inte alls bra. Är det så att Ica m.fl slutat med linfröolja i sortimentet eller kan det vara så att det bara är tillfälligt slut hos leverantör?

*whatever*

Firequeen
2006-08-02, 08:32
Linfröolja har utgått ur sortimentet och finns därför inte i någon matvarubutik längre tyvärr. Om det inte är så att de har kvar på lager. Det är oklart om den kommer att komma tillbaka:(

Tråkigt men sant...

z_bumbi
2006-08-02, 09:24
Ytterligare förklaring.

"På grund av brist på råvara med bra kvalitet till vår Zeta Linfröolja måste vi tyvärr meddela att den för närvarande är slut. Vi har för tillfället inget besked om när vi kan erbjuda produkten igen."

http://zeta.ballou.se/templates/product.aspx?page_id=148

Apos78
2006-08-03, 10:25
Tack för de svaren. Zeta´s linfröolja som stadigt fanns i kylen men inte mycket att göra då:(

Jacky
2006-08-03, 21:27
FAAAAAAAAAN!*screwy*

tomccc
2007-04-03, 17:08
Läste i någon tråd att omega-3 från linfröoljan knappt kunde tillgodogöras av kroppen, hittar dock inte tråden igen. Stämmer detta?

Zakath
2007-04-03, 17:58
Läste i någon tråd att omega-3 från linfröoljan knappt kunde tillgodogöras av kroppen, hittar dock inte tråden igen. Stämmer detta?

Ja alfa-linolensyran omvandlas i princip inte alls till EPA/DHA (de omega-3 fettsyror som är essentiella), så linfröolja är relativt värdelöst för det ändamålet.

Dumleman
2007-04-03, 18:22
Typiskt också! Men denna värdelösa olja finns ivf. att köpa hos Willys.

machine gun
2007-04-04, 20:54
Ja alfa-linolensyran omvandlas i princip inte alls till EPA/DHA (de omega-3 fettsyror som är essentiella), så linfröolja är relativt värdelöst för det ändamålet.

Med tanke på att vegetarianer överlever och även kan föda friska barn, så kan nog kroppen anpassa sig ganska bra. Har läst nånstans att kvinnor är bättre på att förlänga alfa-linolensyra än män också, men jag kommer inte ihåg källan.

Ulf A Big
2007-04-04, 20:59
Går det inte lika bra med kallpressad rapsolja?

Zakath
2007-04-07, 00:46
Med tanke på att vegetarianer överlever och även kan föda friska barn, så kan nog kroppen anpassa sig ganska bra. Har läst nånstans att kvinnor är bättre på att förlänga alfa-linolensyra än män också, men jag kommer inte ihåg källan.

Nej, kroppen kan inte anpassa sig så att den plötsligt kan omvandla a-linolensyra. Om inte ens gener plötsligt muterar då, vilkat jag finner föga troligt. Man kan få omega-3 från andra källor än fisk, även om fisk är det vanligaste alternativet. Ang. det där om kvinnor så komemr jag också ihåg det, men det handlar fortfarande om så små mängder att skillnaderna är marginella.

Men jag kanske har missat något, du får gärna förklara isåfall.

Sverker
2007-04-07, 06:45
Klart att vegetarianer kan ombilda alfa-linolensyra ( ALA ) till EPA och vidare till DHA. Det är synnerligen klart med mammor som äter vegetariskt eftersom barnet behöver stora mängder DHA och EPA för att hjärnan skall utvecklas.

Vi ska nog inte haka upp oss på MÄNGDERNA som omvandlas. Den behöver inte vara stor. Förbrukningen är egentligen bara när vi bildar prostaglandiner och det är inte många mg per dygn. Mamman som för över DHA och EPA till fostret måste naturligtvis bilda mer eller tömma sina egna förråd.


Själv är jag inte påläst och mycket osäker men vi får skilja på de mängder vi behöver för att återställa obalansen mellan Omega-6 och Omega-3 och därefter de mängder som behövs för att hålla tillbaka omvandlandet av linolsyran, med de mängder vi behöver för att faktiskt bilda prostaglandiner.

Ola Wallengren
2007-04-07, 08:53
Just kvinnor omvandlar mer linolensyra till EPA/DHA, upp till 7-8% i vissa fall, männen ligger lägre, ca 2-5% eller nått. Både totalmängd och förhållandet till omega-6 spelar roll.

machine gun
2007-04-07, 10:57
Nej, kroppen kan inte anpassa sig så att den plötsligt kan omvandla a-linolensyra. Om inte ens gener plötsligt muterar då, vilkat jag finner föga troligt. Man kan få omega-3 från andra källor än fisk, även om fisk är det vanligaste alternativet. Ang. det där om kvinnor så komemr jag också ihåg det, men det handlar fortfarande om så små mängder att skillnaderna är marginella.

Men jag kanske har missat något, du får gärna förklara isåfall.

Nu råkar det ju vara så att det är alfa-linolensyra som anses vara en essentiell fettsyra, medan EPA och DHA inte är det, eftersom människan har förmågan att förlänga alfa-linolensyra till EPA och DHA i kroppen. Sen att man genom att äta EPA och DHA i princip inte behöver få i sig någon alfa-linolensyra är en annan sak.

Vilka källor förutom fisk syftar du på? alfa-linolensyra är en omega-3-fettsyra och kommer från vegetabiliska källor där bl a linfröolja är en riklig källa.

Sverker
2007-04-07, 18:46
Detta skrev jag för et tag sedan:
Tydligen finns EPA och DHA i alger också:confused:
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1637400


Jag har alltid trott att linolensyran i de gröna algerna var materialet för fiskens EPA och DHA. Jag lär mig:D


Till min stora förvåning finns tydligen EPA och DHA även i växtriket. Man är ju lite nörd också:em:

aliquis
2007-04-07, 19:07
Går det inte lika bra med kallpressad rapsolja?Det är ju ännu mindre omega3 i den, och än mer omega6, blir ju så jäkla mycket fett i förhållande till epa o dha.

Sverker: Hur är det med omvandlingen emellan DHA till EPA då? Sker den i ok takt eller? Går ju att köpa exempelvis http://www.nutru.com/our_products/omega-zen-3.htm (bl.a. här http://www.veganbutik.kååm/somjagintefårlänkatill/vitamins-and-supplements/nutru-omega-zen_dash_3-supplement/Page_5/642.html) som innehåller DHA från alger. Borde jag köra på sådant istället för linfröoljan?

machine gun
2007-04-07, 19:13
Hur väl tar man upp EPA/DHA från alger?

Sverker
2007-04-07, 19:21
Hur väl tar man upp EPA/DHA från alger?


Jag hade hoppats att du visste. Ola kanske ?

Jag kan bara spekulera. Jag ger mig tusan på att EPA och DHA sitter på galaktolipider i cellmembranen och fettsyror från galaktolipider tar vi upp. Det ska alltså inte vara några problem. Speciellt som aliquis produkter tydligen är kapslar av olja.



Man gör DHA från EPA, inte tvärtom aliquis !

aliquis
2007-04-07, 19:26
Ok, men den jag länkade till innehöll ju bara dha så är det kört med epa då? ;/, båda behövs väl?

Sverker
2007-04-07, 19:44
EPA och DHA brukar följa varrandra som lera och långhalm. Är du säker att det bara är DHA ? Jag tror att båda är med.

Zakath
2007-04-07, 20:14
Nej de är separata, i t.ex. alger så har man ännu inte kommit på någon effektiv metod för att utvinna EPA. Därför finns det bara DHA i algolja, men det finns ju också massa andra trevliga ämnen som kommer som biprodukter från algerna. :)

CoolHandLuke
2007-04-07, 21:07
Såg en dokumentär om omega-3 på SVT för ganska längesen. Kommer ihåg att de snackade om nått ogräs (användes i sallader) som ingick i medelhavsdieten och hade stora mängder omega-3. Någon som vet vad det är och hur det är med EPA/DHA i den växten?

En kompis köpte linfröolja från Biofood på Coop Forum. Lite dyrare än Zeta men klart billigare än det jag hittat i hälsokostbutiker och den smakade bättre än det jag kommer ihåg av Zetas.

machine gun
2007-04-07, 22:08
Såg en dokumentär om omega-3 på SVT för ganska längesen. Kommer ihåg att de snackade om nått ogräs (användes i sallader) som ingick i medelhavsdieten och hade stora mängder omega-3. Någon som vet vad det är och hur det är med EPA/DHA i den växten?

En kompis köpte linfröolja från Biofood på Coop Forum. Lite dyrare än Zeta men klart billigare än det jag hittat i hälsokostbutiker och den smakade bättre än det jag kommer ihåg av Zetas.

Har för mig att det är alfa-linolensyra. Kommer däremot inte ihåg vad växten heter såhär på rak arm.

De har fått in Zetas linfröolja i min butik nu iaf.

J de Koof
2007-04-09, 01:08
Jag har tyvärr lite svårt att hänga med i EPA/DHA-svängarna, men en sked linfröolja om dagen är alltså ingen större mening med?

Vad är bra att ta istället? Om fiskätandet inte är så stort, vill säga.

/J

Zakath
2007-04-09, 01:16
Jag har tyvärr lite svårt att hänga med i EPA/DHA-svängarna, men en sked linfröolja om dagen är alltså ingen större mening med?

Vad är bra att ta istället? Om fiskätandet inte är så stort, vill säga.

/J

Något som innehåller omega-3 av typen EPA/DHA. Vilket tyvärr är ganska ovanligt då nästan all omega-3 kommer från plankton (det är därför fiskar är rika på omega-3). Omega-3 berikade ägg tycker jag annars är trevligt, har dock ingen koll på hur bra fettet klarar stekningen. Men annars får du nog köra på kapslar om du vill öka ditt intag, se till att det är kapslar av bra kvalitet då det inte är helt ovanligt att oljan i kapslarna är härsken.

Sverker
2007-04-09, 06:17
Det går alldeles utmärkt att ge linfrön till höns. Resultatet blir ägg med förhöjd mängd Omega-3.
http://www.ebm.msd.se/Pages/Case.aspx?id=236 *

Nackdelen blir att ägg bara innehåller 200 - 300 mg Omega-3 och du behöver äta minst 5 ägg för att få i dig 1.5 g Omega-3.





* Framgår inte vad hönorna ätit, men linfrön fungerar i andra fall

z_bumbi
2007-04-09, 11:32
Något som innehåller omega-3 av typen EPA/DHA. Vilket tyvärr är ganska ovanligt då nästan all omega-3 kommer från plankton (det är därför fiskar är rika på omega-3). Omega-3 berikade ägg tycker jag annars är trevligt, har dock ingen koll på hur bra fettet klarar stekningen. Men annars får du nog köra på kapslar om du vill öka ditt intag, se till att det är kapslar av bra kvalitet då det inte är helt ovanligt att oljan i kapslarna är härsken.

Det mesta kött innehåller vad jag vet omega-3 i varierande grad, väljer man kött från gräsätande djur och vilt så kommer förhållandet omega-3 och omega-6 vara bra. Nötdjur uppväxta på stora mängder kraftfoder i form av majs och soja (läs USA) kommer däremot inte att ha bra värden men svenska köttdjur betar under den period då det är möjligt och får resterande del mycket ensilage, den totala andelen kraftfoder för ren köttproduktion är vad jag förstår det ganska liten.
Det skulle gå att öka andelen omega-3 genom att helt sluta köpa oliv-, majs- och andra oljor som inte är närproducerade och helt gå över till raps, då skulle korna få mer rapskakor (biprodukt vid oljeframställningen) att äta och därmed minska behovet av andra kraftfoder som har sämre fettsammansättning. Detta är troligtvis en betydligt större insats för både miljön och hälsan än att köpa kravodlad.