handdator

Visa fullständig version : Sportdryck


hästen
2006-08-01, 17:32
Någon som har ett bra recept?

N_N
2006-08-01, 19:21
blanda ett kryddmått salt och ca 30 gram druvsocker i 1 liter vatten och eventuellt kan du smaksätta drycken med en pressad citron eller apelsin. Den här sportdrycken innehåller ca hälften så mycket kolhydrater som en vanlig sportdryck.


ps. Detta är frn en tidning

nutz
2006-08-01, 20:06
blanda ett kryddmått salt och ca 30 gram druvsocker i 1 liter vatten och eventuellt kan du smaksätta drycken med en pressad citron eller apelsin. Den här sportdrycken innehåller ca hälften så mycket kolhydrater som en vanlig sportdryck.


ps. Detta är frn en tidning

Att den innehåller mindre kolhydrat är väl inte direkt nödvändigtvis bättre. En energidryck ska väl ändå vara energigivande?

On topic:

150 g maltodextrin i 1 l vatten och en gnutta salt med valfri smaksättning ger 567 kcal(beräknat på 94% kolhydratskoncentration, Malto6 FAST) och en bra kick. 75 g maltodextrin blandas på 0,5 l om man vill ha en mindre laddning och ger hälften av kolhydraterna, dvs. 283,5 kcal.

N_N
2006-08-01, 23:21
jag skrev bara vad som stog i tidningen

nutz
2006-08-02, 15:28
jag skrev bara vad som stog i tidningen

Jag med.

z_bumbi
2006-08-02, 15:42
Cocacola, häll över det från flaskan/burken till en annan behållare för att få bort en del av kolsyran. Klart.

K9Media
2006-08-07, 14:57
Coca Cola efter träningen ? Skärp er nu förfan.

Absinteh
2006-08-07, 15:13
coca cola är väll sötat med mycket fruktos?

Max
2006-08-07, 21:28
coca cola är väll sötat med mycket fruktos?Sötat med sackaros vilket är 50/50 glukos/fruktos. En viss mängd fruktos ökar återhämtningen och kolhydratsinlagringen efter konditionsträning.

z_bumbi
2006-08-08, 06:21
Coca Cola efter träningen ? Skärp er nu förfan.

Sportdryck använder de flesta förhoppningsvis bara under träningen/tävling. Sportdryck används mest vid konditionsidrott och under längre träningar/tävlingar för att ge kolhydrater, då funkar cola lika bra som någon annan kolhydratsdryck vid samma koncentration av kolhydrater.

Control_61
2006-08-08, 18:47
För att få en riktigt bra energidryck, ska man även blanda i Vassle Protein.

Citat:

• Increased muscle protein synthesis

• Better and faster recovery from endurance, strength, and interval training

• Reduced muscle soreness and perception of fatigue

• Decreased muscle protein breakdown

• Further enhanced glycogen resynthesis vs carbohydrate alone

• Further enhanced immune function vs carbohydrate alone

• Increased use of fat for energy at rest, as well as during training and competition


Advanced Training Nutrition:
Why Are You Still Drinking Gatorade?
by Dr John Berardi, CSCS

Romper
2006-08-09, 15:41
Ja jag brukar göra som control_61 o blanda upp sportdryck (energy el gainomax) me vassleprotein.

En annan fråga: E d nån som vet hur gainomax har för effekt om jag tar den UNDER passet och inte efter?

Frustrator
2006-08-09, 20:57
Sötat med sackaros vilket är 50/50 glukos/fruktos. [U]En viss mängd fruktos ökar återhämtningen och kolhydratsinlagringen efter konditionsträning.

Källa på det?

Max
2006-08-09, 21:17
Källa på det?Finns här och där i forumet, mest flitigt använt av KG i samband med sågningar av fruktos till konditionsidrottare. Testa och sök lite här och på pubmed så borde du hitta något.

z_bumbi
2006-08-10, 07:09
Ja jag brukar göra som control_61 o blanda upp sportdryck (energy el gainomax) me vassleprotein.

Gainomax är ingen sportdryck i den vanliga bemärkelsen, det är en måltidsersättning eller en återhämtningsdryck.

Frustrator
2006-08-10, 07:42
Finns här och där i forumet, mest flitigt använt av KG i samband med sågningar av fruktos till konditionsidrottare. Testa och sök lite här och på pubmed så borde du hitta något.

Tackar :D Där lärde jag mig något nytt :thumbup:
(Hittade bara en tråd men fann lite länkar till pubmed där :))