handdator

Visa fullständig version : Leder som knakar och smäller...

Daemon
2002-04-09, 15:31
Tjänna!

Det har börjat knaka och smälla mer och mer i mina leder.
Är det någon som vet vad det kan bero på?
Kan det ha något att göra med hur mycket fett man äter? Vild chansning...
Kan Kreatin ha något med saken att göra? (eller är det bara tillfälligheter)

Det har alltid knakat mer eller mindre i mig men nu börjara det bli störande, framförallt känns det mer.

Jag antar att det har med åldern att göra :D

Mvh Daemon

Fritz
2002-04-09, 15:36
Slitna leder kanske?

Själv så knakar det som fasiken i min högra handled, kom efter ett fall på inlines.

Pecca
2002-04-09, 15:47
Hos mig knakar det i varenda led. Framförallt på morgonen. Är det någon som vet något sätt att motverka detta???

z_bumbi
2002-04-09, 18:04
Pecca: För mina leder hjälper stretching och bra massage, har halverat knaken bara genom att gå till en massör några gånger.

matrix
2002-04-09, 19:19
Det knäpper i mina leder också. Jag vet inte om det har något med åldern men jag tror inte det har det.
Själv är jag bara 16. För mig ä det OK så länge det bara knäpper men ibland gör det ju ont också, eller det känns j***igt obehagligt i alla fall.
Har hört att det inte är farligt och att det bara skulle vara luft i lederna eller nåt, jag har hört andra teorier också men det låter minst farligt med luft.

The Dwag
2002-04-09, 19:46
Fanns en tråd om detta redan!

Det är ledvätskan som flyttar sig och passerar ett trångt utrymme där av att man kan knaka med fingrarna osv.

Har jag för mig att det var !

nina
2002-04-09, 19:55
då har jag ledvätska i hela nacken just nu.

The Dwag
2002-04-09, 20:15
Det knakar överallt på mig nacke, knän, axlar, fingrar och handleder. Stukat bägge fotlederna, och nu halv stukar jag höger fotled minst en gång om året ”oftast då jag är full” ;)

Kört av vägen en gång, krockat rejält en gång med en bil, fick nog hastigheten till 70km/h innan det small. så den bilen blev skrot kvar av.

Och två akuten besök !
Fått en kap skiva i vänsterbenet vilket var bara att sy och sist snitta jag mig i armen vilket lede till 7 stygn och ett snyggt ärr!

Det är vad jag lyckats med de sista 4 åren.

Så det är bara ni biter ihop ;) :D

Frazze
2002-04-09, 21:20
Själv knakar jag som en...hm... ja, nåt som knakar väldigt mycket.

Förklaringen jag fått är ungefär som ovan- det beror på ledvätska som förflyttar sig. Och ledvätska har man (förhoppningsvis) i alla leder.

Jag har hört något om att ledvätskan "förångas" eller, ja, i alla fall något som i sig liknar något sådant, när den förflyttar sig. Men exakt hur det var med det vet jag ej, kanske någon kan utveckla detta för oss diletanter?

Men, när man har lite för lite ledvätska, eller för mycket, eller för "orörlig", alltså, när något inte sätmmer med ledvätskan så uppkommer detta fenomen.

Sedan kan vissa knak (mina fotleder) vara leder som verkligen "knäpper" mot ben och brosk, men så är oftast icke fallet.

Min nacke har för lite ledvätska, och den låter ungefär som om jag ägnar mig åt avancerat självplågeri var morgon, men då är det ledvätskan som förflyttar sig.

Mycket upprepningar nu känner jag.

:)

Arne Persson
2002-04-09, 21:53
"Knaket" är inget farligt. Det tros vara ett vakumfenomen och/eller bubblor av nitrösa gaser som bildas av synovialvätskan (ledvätskan) som brister och och ger i från sig ett ljud. Enda faran med att exempelvis hålla på att knäcka med sina fingrar är att man riskerar att kraftigt sänka sin sociala status bland andra människor.

JP
2002-04-10, 06:36
Dwag: Bra jobbat!
Arne: Men ledknakning ligger väl något högre i den sociala prestigerankingen än näspetning och skrevkliande? :D

Arne Persson
2002-04-10, 06:42
Jag vet inte, jag trodde att åtminstone skrevkliande, speciellt under träning, var en manlig rättighet.

JP
2002-04-10, 06:43
...eller ett kvinnligt nöje (ja, jag vet - nu börjar det spåra ur...)! :D

Daemon
2002-04-10, 07:04
Där ser man... det är altså bara att sluta sjåpa sig!!

muskelbyggarn
2002-04-10, 07:31
>Arne

Hur är ligger man till på den sociala skalan om man lyckas uppnå bortåt 100dB i knak från nacken?
:D

Vänl,,,
Tobbe

JP
2002-04-10, 07:54
Det kan jag svara på: Man ingår automatiskt i gruppen "Krigsveteraner och andra hjältar". Detta leder med automatik att man alltid får gå före i köer, kan gå hem tidigare från jobbet (de andra anställda tar över dina uppgifter) och att man i alla lägen förtjänar respekt ocj aktning. Du äter dessutom gratis på alla hamburgerhak i hela världen. Det var de goda nyheterna. De dåliga är att du med tiden lär bli något döv av ljudnivån. Men det är smällar man får ta som hjälte! :D

The Dwag
2002-04-10, 08:33
Hehe ;)

Jappz ställde dig bakom någon i kön på Burger King vrid på nacken så det knakar och stirra tomt in i ögonen på personen om den vänder sig om så är du sedan klassad som årets psyko ;)

JP>> Det är kanske därför man får jobba hemma så mycket... De kan inte ha barnet löst själv för mycket då det blir för dyrt att ha mig drällandes överallt ;) :D

Arne Persson
2002-04-10, 08:39
Kan bara hålla med ovanstående talare.

Chris
2002-04-10, 15:10
Jag har hört att man kan få problem med lederna om man knäcker i dom för ofta, själv sitter jag jämt o knakar fingrarna... vettefan varför men jag har blivit beroende... :( bör jag oroa mig eller?

Åse Columbus
2002-04-10, 15:21
Man kan senare i sitt liv ha tendens att lättare få reumatism i lederna som man knäckt.

Åse :cool:

Arne Persson
2002-04-10, 15:38
Det finns inga belägg för att man skulle riskera att utveckla reumatism etc. av "fingerknäckning".

The Dwag
2002-04-10, 15:42
Håller med Arne det är en Råttan i Pizzan skröna ;)

Åse Columbus
2002-04-10, 15:52
Kan så vara ...men min mor ..hade svårt med sina leder och hon sa att det kanske berodde på att hon knäckte dem jämt när hon var yngre.....

Men det är nog som ni säger ;)

Åse :cool:

Arne Persson
2002-04-10, 22:27
Med tanke på alla mina fingerknäckarår så skulle mina händer vid det här laget i så fall garanterat vara två stora reumatismhärdar.

JP
2002-04-11, 12:09
Helt klart är den psykiska defekten större än slitaget av "fingerknäckandet". Alltså är det närmare till psykdoktorn än till ortopedkirurgen... :D

Stile
2002-04-11, 12:40
Jag har fått sagt till mig att du kommer att tappa fingrarna av en tjej. Det är många år sen och hon var fullt allvarlig.

Hon sa också att i yukapalmer så fanns det giftspindlar som kunde bryta sig ut ur själva trädet och sedan kryper dom in i örat på natten och snart är man död.... samma tjej hade också en del roliga teorier om utomjordningar.

Daemon
2002-04-11, 13:06
Hon verkade ju inte ha några lösa skruvar :rolleyes: :rolleyes:

The Dwag
2002-04-11, 13:33
Ursprungligen skickat av Stile:
<STRONG>Jag har fått sagt till mig att du kommer att tappa fingrarna av en tjej. Det är många år sen och hon var fullt allvarlig.

Hon sa också att i yukapalmer så fanns det giftspindlar som kunde bryta sig ut ur själva trädet och sedan kryper dom in i örat på natten och snart är man död.... samma tjej hade också en del roliga teorier om utomjordningar.</STRONG>

"Pssssst" Stile jag kan berätta för dig att det ej är sant
;) :D :D

Stile
2002-04-11, 14:15
&gt;The Dwag
Skönt, jag har i alla år sovit oroligt och hållt ett öga på palmen som står i sovrummet. :D

JP
2002-04-12, 07:23
Stile; Du har väl lagt märke till att palmen står närmare och närmare din säng för varje natt? Dags för Anticimex, månne? :D

JP
2002-04-12, 07:29
Kom förresten på att en kille som tränar på samma ställe som jag måste ha råkat ut för yuccapalmsspindelshjärnätarattack för några år sedan. Han har ingen hjärna kvar alls! Kommer inklampande i snömoddiga träskor (!!!) (lite isbildning under och vips höll han på att spräcka skallen mot stengolvet i omklädningsrummet...) och totalt tom blick, lastar på ungefär två tjugokakor för mycket i bänkpressen, testar en gång, blir liggande med stången på bröstet och kommer inte loss. Så långt kan det väl räknas som mänskligt, om än lite weirdo, beteeende. Men killen lämnar snabbt lokalen - utan att rigga av vikterna - för att återkomma på samma vis dagen efter. Samma procedur, samma resultat. Till och med guldfiskar lär sig med tiden av sina misstag, men inte "spindelhjärnan"... :D

The Dwag
2002-04-12, 10:01
Ursprungligen skickat av JP:
<STRONG>Kom förresten på att en kille som tränar på samma ställe som jag måste ha råkat ut för yuccapalmsspindelshjärnätarattack för några år sedan. Han har ingen hjärna kvar alls! Kommer inklampande i snömoddiga träskor (!!!) (lite isbildning under och vips höll han på att spräcka skallen mot stengolvet i omklädningsrummet...) och totalt tom blick, lastar på ungefär två tjugokakor för mycket i bänkpressen, testar en gång, blir liggande med stången på bröstet och kommer inte loss. Så långt kan det väl räknas som mänskligt, om än lite weirdo, beteeende. Men killen lämnar snabbt lokalen - utan att rigga av vikterna - för att återkomma på samma vis dagen efter. Samma procedur, samma resultat. Till och med guldfiskar lär sig med tiden av sina misstag, men inte "spindelhjärnan"... :D</STRONG>

LOL :D

Nu finns inte bara ”Spindelmannen” utan även superskurken ”Spindelhjärnan”

:D :D

Chords
2013-06-07, 14:02
Bumpar denna tråden, knakar var 3-4 steg jag tar och det smäller högt.

Om det nu skulle vara lite ledvätska eller något liknande, kan glukosamin/omega 3 hjälpa?

Fick det i vintras så måste väll kunna bli bättre? ...

Latissimus Dorsi
2013-06-07, 14:06
Sorry om jag kapar tråden. Är det sant att knäckning av fingrar försämrar greppstyrkan?

King Grub
2013-06-07, 14:11
Det är tänkbart.

It is concluded that habitual knuckle cracking results in functional hand impairment.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1004074&blobtype=pdf

svenbanan
2013-06-07, 16:41
Det är tänkbart.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1004074&blobtype=pdf

Det var som fan! Jag som gått runt och trott att det var en skröna att knogknäckning var dåligt för fingrarna.

Rawsteel
2013-06-07, 21:27
Mina underarmar, armbågar, vänstra knät och axlar började knaka efter ca 6 månader på gymmet för mig.
Knakandet blev under dagens pass lite värre i min högra axel och jag fick även lite ont i bröstpressar och militärpress, hoppas verkligen att det inte är något som blir värre.