handdator

Visa fullständig version : kan vitamin och minealtillskott försämra fettförbräningen?


Mr A
2006-08-01, 16:49
jag har börjat använda tillskottet "aktiv Vitamineral" från apoteket, som ska vara lämpad för människor som tex tränar mycket. Denna vitamin- och mineraltablett innehåller 30 mg niacin (b3) och 6 mg b6. enligt Paulun i boken "Allt om fettförbränning" så kan doser av niacin och b6 över 18 respektive 2,5 mg/dag göra så att fettförbränningen minskar....???

Stämmer detta och bör jag se mig om efter ett annat vitamintillskott som innehåller lägre doser av niacin (vitamin b3) och vitamin b6???

HenrY
2006-08-01, 19:16
Om det nu skulle vara så, så är min gissning att det är så lite att det knappast är värt att bry sig om.

Fördelarna med att få i sig vitaminer och mineraler (om än från tillskott) väger över.

King Grub
2006-08-01, 19:26
Det stämmer; det är känt att niacin hämmar lipolys i adipös vävnad, minskar esterifiering av triglycerider, samt ökar LPL-aktivitet.

Finns hursomhelst inga vinster med att ligga över RDI. Övre tolererbara gräns ligger på 35 mg/dag, alla källor inräknade, och RDI är på runt 15, så det är för mycket niacin i det där tillskottet. 20 mg per dag totalt kan vara ett vettigt intag, men niacinsupplementering är generellt inte rekommenderat, inte för idrottare heller, då det faktiskt kan vara prestationshämmande i stället (Nutrition for Health, Fitness & Sport, Williams, Ed 4).

L-Sami
2006-08-01, 23:11
Det stämmer; det är känt att niacin hämmar lipolys i adipös vävnad, minskar esterifiering av triglycerider, samt ökar LPL-aktivitet.

Finns hursomhelst inga vinster med att ligga över RDI. Övre tolererbara gräns ligger på 35 mg/dag, alla källor inräknade, och RDI är på runt 15, så det är för mycket niacin i det där tillskottet. 20 mg per dag totalt kan vara ett vettigt intag, men niacinsupplementering är generellt inte rekommenderat, inte för idrottare heller, då det faktiskt kan vara prestationshämmande i stället (Nutrition for Health, Fitness & Sport, Williams, Ed 4).

Hur är det med B6 då? Någon kunskap? Har läst att den är bra för proteinsyntesen, men försämrar den fettförbränningen?