handdator

Visa fullständig version : Vikt runt vristerna?


SPACEJAM
2006-08-01, 16:09
Jag är sugen på att köpa vristband som man sätter runt vristerna med tyngder. Hittade på eBay (http://i24.ebayimg.com/05/i/07/00/49/45_1.JPG) en typ av band man kan ställa in med 1 kg åt gången och på så sätt max ha 5 kg på varje fot. D.vs. 1-5 kg/fot = 2-10kg totalt...

Genom detta tänkte jag att jag kan stärka leder, senor genom vanlig motion i vardagliga livet? T.ex. gå i trappor i skolan, gå på stan, gå till polare, gå till skolan o.sv.... Någon som provat denna taktiken? Är det värt det? Säg att man ökar vikten (går ställa in med 1 kg åt gången) varannan vecka och tillslut ligger på 5 kg per ben, då borde man ju kunna få riktigt bra motion av vardagliga livet och på så sätt stärka sig till både styrketräning och konditionssporter?

Någon som testat? Låter det som en bra/dålig idé? *popcorn*

(Menar att ha det på vintern när man ändå har mkt kläder och inte hade haft något emot att bli lite varmare av ansträningen (som man lär känna i början)).

theolito
2006-08-01, 16:20
Packa 30-40 kg i en ryggsäck och gå 1-5 km istället.

SPACEJAM
2006-08-01, 16:24
Packa 30-40 kg i en ryggsäck och gå 1-5 km istället.

Jag kör redan marschpass 1-2 mil... Men tanken var ju att öka i fysik i vardagliga livet... Inte att knata med trossen.

Förövrigt är det ju inte att rekommendera till ovant folk o köra på med 30-40 kg... Lär skada sig.

Wennerberg
2006-08-01, 19:25
vad är det för fel på vanlig träning

Yankeee
2006-08-01, 19:32
Tror att det enda du kommer åstakomma är förslitningar.

SPACEJAM
2006-08-01, 19:42
Tror att det enda du kommer åstakomma är förslitningar.

Varför skulle jag det? Eftersom man i t.ex. lumpen (ja vi snacka ju ryggsäcksvikt nyss) släpar på 20kg+ hela tiden borde 10 kg inte göra skada i huvudtaget?

Yankeee
2006-08-01, 19:45
Varför skulle jag det? Eftersom man i t.ex. lumpen (ja vi snacka ju ryggsäcksvikt nyss) släpar på 20kg+ hela tiden borde 10 kg inte göra skada i huvudtaget?

Och lumpen ger inga förslitningar?

SPACEJAM
2006-08-01, 19:49
Beror på. Men vad är fel med idén som tråden är skapad för?

Kallar man det förslitning att göra värnplikt så borde man väl inte träna alls...

Yankeee
2006-08-01, 19:51
Beror på. Men vad är fel med idén som tråden är skapad för?

Kallar man det förslitning att göra värnplikt så borde man väl inte träna alls...

Vad förväntar du dig att få ut av det hela?

Äsch, då får jag lägga ner helt enkelt. Tack för att visade mig den rätta vägen.

SPACEJAM
2006-08-01, 19:53
Vad förväntar du dig att få ut av det hela?


Starkare leder, uthålligare ben...

Yankeee
2006-08-01, 19:55
Starkare leder, uthålligare ben...

Och det kan du inte åstakomma på något annat sätt?

Men kör på du.

SPACEJAM
2006-08-01, 20:05
Och det kan du inte åstakomma på något annat sätt?

Men kör på du.

Jo det kan jag. Men detta är tänkt som komplettering. Vad är fel på idén? På detta sättet kan jag ju ligga på benträning 4 av 5 vardagar i veckan och sen ta de lugnt på helgen. (Skippar vristtyngder på vilodagar)

Angående benträning så lägger jag 1 benpass i veckan, 3 löpdagar, 2 spinningpass och 2 marchpass med vikter. Så att ha detta som komplement kanske stärker en i de andra träningsformerna?

Yankeee
2006-08-01, 20:07
Med den mängden träning så tvivlar jag på att det kommer att ge dig något förutom just förslitningar. Orkar du köra så nu utan problem så lär det inte uppkomma några problem pga för svaga leder eller motsv.

Det finns iof inget som hindrar dig från att testa och utvärdera.

SPACEJAM
2006-08-01, 20:21
Med den mängden träning så tvivlar jag på att det kommer att ge dig något förutom just förslitningar. Orkar du köra så nu utan problem så lär det inte uppkomma några problem pga för svaga leder eller motsv.

Det finns iof inget som hindrar dig från att testa och utvärdera.

Ska köra på nån månad till med detta innan jag testar (Håller på o ökar mängden succesivt på passen.) Iofs hade företaget frakttid på 4-6 veckor till Sverige... Så kanske ska beställa redan nu... Sen kommer en rapport till er benträningsponkar :hbang:

z_bumbi
2006-08-01, 20:26
Beror på. Men vad är fel med idén som tråden är skapad för?

Du flyttar ut vikterna i slutet på långa hävarmar och belastningen på t ex höfterna och knäna blir mycket större än om du bär samma vikt på ryggen.

Du kommer förhoppningsvis slippa göra något i lumpen där kängorna väger 5 kg styck under någon längre period så träna på det som du troligtvis får göra istället.

SPACEJAM
2006-08-01, 20:31
Du flyttar ut vikterna i slutet på långa hävarmar och belastningen på t ex höfterna och knäna blir mycket större än om du bär samma vikt på ryggen.

Du kommer förhoppningsvis slippa göra något i lumpen där kängorna väger 5 kg styck under någon längre period så träna på det som du troligtvis får göra istället.

Bra tanke. Kanske ska skita i det ändå.

Guddi
2006-08-01, 21:39
köp en viktväst istället! mer egonomisk än ryggsäck också kan du köra snabbhetsträning med den.

SPACEJAM
2006-08-01, 22:01
köp en viktväst istället! mer egonomisk än ryggsäck också kan du köra snabbhetsträning med den.

Ser det inte rätt mongo ut att gå runt med en sån i skolan t.ex?

Frustrator
2006-08-01, 22:13
Ser det inte rätt mongo ut att gå runt med en sån i skolan t.ex?

Förmodligen, men ser nog rätt 'mongo' ut att gå med något som ser ut som två moonboots också :P

SPACEJAM
2006-08-01, 22:26
Förmodligen, men ser nog rätt 'mongo' ut att gå med något som ser ut som två moonboots också :P

Ser ändå mindre "mongo" ut :)

Frustrator
2006-08-01, 23:54
Ser ändå mindre "mongo" ut :)

Västarna är väl rätt smidiga? Kommer se ut som du har en vanlig väst på dig...