handdator

Visa fullständig version : Armbågssmärta!


Vortex
2003-01-05, 17:58
Fan i helvetes skiiit.. tre veckor "hård" träning blev det innan problemen kom tillbaks :mad:
Nu är det tillbaks på exakt samma ställe som förut, någon som vet vad man kan ha ont i som sitter mellan E och F på denna bild (alltså på baksidan av armen):
http://www.sportnetdoc.dk/injury/pics/s59b.jpg
Det kom helt plötsligt idag utan att jag kan komma på att jag gjort nåt och jag har inte känt av det någonting innan. Sist sa min sjukgymnast att det var nån slemsäck som jävlades..? Just nu känner jag av det oavsett läge på armen men det gör mer ont ju mindre vinkel jag har på armbågen. Det känns inte alls farligt om jag gör nåt som aktiverar biceps men direkt jag använder triceps gör det förjävligt ont. :(

Några idéer?

Arne Persson
2003-01-05, 21:34
Lateral epicondylit kan det vara

Arne Persson
2003-01-05, 21:36
Prova att dorsalflexera handlederna vid tricepsträningen.

emmzan
2003-01-05, 21:36
Originally posted by Arne Persson
Lateral epicondylit kan det vara

Hur vore det om du vore så vänlig att utveckla svaret lite så vi vanliga dödliga också förstår? :D

Arne Persson
2003-01-05, 21:52
Det är någon djävla armbåge av något slag (golf- eller tennisarmbåge). Eftersom man kan få båda typerna av såväl tennis som golf så kallar jag det bara "armbåge". Det innebär att de av dina ytliga dorsala underarmmuskler som har sitt huvudursprung på den yttre humeruscondylen (den yttre benknölen på överarmsbenets armbågsdel) är i ett "inflammationstillstånd". Bättre så?:confused:

emmzan
2003-01-05, 21:54
Originally posted by Arne Persson
Det är någon djävla armbåge av något slag (golf- eller tennisarmbåge). Eftersom man kan få båda typerna av såväl tennis som golf så kallar jag det bara "armbåge". Det innebär att de av dina ytliga dorsala underarmmuskler som har sitt huvudursprung på den yttre humeruscondylen (den yttre benknölen på överarmsbenets armbågsdel) är i ett "inflammationstillstång". Bättre så?:confused:

Förutom att jag inte vet vad ett iflammationstillSTÅNG betyder är jag rätt så nöjd.

Arne Persson
2003-01-05, 21:55
Vad pratar du om ????:confused:

emmzan
2003-01-05, 22:01
jag är bara allmänt övertrött och anmärker på din stavning..

Peter
2003-01-05, 23:29
Håller med Arne om vad det borde vara, att döma av var smärtan sitter låter det som klockren tennisarmbåge (lateral epikondylalgi). Det som kallas golfarmbåge sitter på insidan istället (medial epikondylalgi). Men precis som Arne sa kan man få ont lite har och var av båda idrotterna och dessutom av att styrketräna eller dra i skruvar eller vilken överbalastning som helst. Ibland strålar smärtorna ut efter underarmen.

Du kan ju prova Arnes tips med bakåtböjda handleder vid tricepsträning, även om jag inte är säker på att det kommer göra det hela bättre. Jag har fått lära mig att hårt grepp i kombination med böjd handled ska belasta detta muskelfäste extra hårt. Rent logiskt tycker jag dorsalflexerade handleder borde påverka spänningen mer i mediala fästen än i laterala.

Eftersom det är musklerna som dorsalfexerar handleden och sträcker fingrarna som fäster där du har ont tycker jag du ska vara försiktig med omvända bicepscurl (handflatan ner) eller tricepspushdown med händerna uppåt, där du aktivt måste dorsalflexera. Vet inte var Arne eller någon annan insatt säger om dessa tips.

Åse Columbus
2003-01-05, 23:35
Jag får detta ibland.....och enda sättet för mig att komma tillbaka i bicepsträningen är att köra med neutral fattning...som när man kör hammarcurl..

tyvärr är detta just ett sånt tillstånd som kan bli kroniskt...och det kan ta upp till 1½ år att bli symptomfri....så känns det bra ett tag ...sen gör man nått tungt på ett litet felaktigt sätt ..så är den där igen...jobbigt!!!!

men man lär sig att leva med det....om man ger sig den på det.

Åse

Vortex
2003-01-06, 00:36
Ojoj, här hade det visst rasslat in meddelanden på kvällskvisten :)

För mig kom det här krypandes i senvåras (-02 asså) och blev sakta sämre iom att jag fortsatte träna ungefär som vanligt. Till slut brast väl nåt helt och jag hade förjäääkligt ont en sväng. Använde Zon-salva ett tag och sakta blev det bättre, hjälpte väl förstås att jag slutade träna allt som gjorde ont också.

Har sedan arbetat mig tillbaks och kört på för fullt utan problem from december. Tills idag då.. att det skulle ha med omvända bicepscurl att göra kan säkert stämma då jag kört en hel del underarmsträning, både vanlig och statisk, då planen var att börja klättra om en månad.

Golf och tennis vet jag väl inte om det kan vara dock, spelar ju inget av dem. Lite badminton dock men det är flera veckor sen sist nu.

Precis som Arne skrev, det här är nog en exakt beskrivning av vad som hänt:
Det innebär att de av dina ytliga dorsala underarmmuskler som har sitt huvudursprung på den yttre humeruscondylen (den yttre benknölen på överarmsbenets armbågsdel) är i ett "inflammationstillstånd".
Det är helt klart ytligt för det är känsligt som f*n även om jag trycker lätt. Området är precis innanför yttre benknölen och nån enstaka cm långt..

Så rådet nu då är att vila och åter vila? Testa sig fram med lite olika handfattningar och lägga av med underarmsträningen?

Arne Persson
2003-01-06, 01:01
De få gånger som jag fått dylika symptom bl.a av mkt tunga omvända curl på scottbräda så har klassisk akupunktur, av min ex fru, omedelbart hjälpt mig till 100%.

Helen@
2003-01-06, 01:17
Har också haft det...satt i i några månader, försvann av sig själv sedan, men jag fick mitt på grund av för mycket datoranvändande *hmmm*, har heller ej ägnat mig åt vare sig tennis eller golf...utan tennisarmbåge är namnet för just den skadan/smärtan

Hittade en bra länk där du kan läsa om det

http://www.netdoktor.se/sjukdomar/fakta/tennisarmbaage.htm

I all välmening
Helen@

Vortex
2003-01-06, 01:37
akupunktur asså? Låter obehagligt :confused:

Efter att ha följt länken till tennisarmbågen där så verkar det ju vara solklart, pilen pekar ju exakt där jag har ont. Konstigt att min sjukgymnast inte tyckte det stämde in förra gången då. Kommer ihåg att vi pratade om det men han trodde mer på nåt annat.. Det vore inte helt omöjligt iaf då jag också sitter säkert 10 timmar framför datorn varenda dag och arbetar.

Arne Persson
2003-01-06, 23:20
Här är ett av de få tillfällen jag rekommenderar streching (enl. boken Autostretching) som förebyggande och möjligen botande åtgärd. Gärna flera ggr under dagen och att man håller utsträckningsfasen i minst en minut.

matrix
2003-01-14, 23:10
Väcker liv i den här tråden igen. Tänkte det var onödigt att starta en ny.

Mitt problem är liknande. Fast jag har ont på andra sidan strax under H. Sen går det ner på underarmens insida och ut i fingrarna. Det är liksom ömt på skinnet om jag tar på det. Haft liknande förut men inte så mycket. Nån nerv som är i kläm eller en inflammation här med kanske?

Arne Persson
2003-01-14, 23:30
Verkar vara N. ulnaris den man smäller vid "änkestöten". Påverkar bl.a lillfingret och delar av ringfingret.

matrix
2003-01-14, 23:33
Precis!! Lillfingret och ringfingret har kännts helt konstiga hela dagen. Ömmar som sagt när man tar på dem. Gör ont att bara tvätta händera.
Men det är en nerv då alltså? Antar att det är det N står för... Finns det något att göra åt det eller är det bara att vänta?

Tomten
2003-01-15, 13:13
Har också en fråga.

Efter ryggpasset igår så har det hänt något skumt med högerhanden. Det känns som delar av den är avdommnad, och vid armbågen så känns det som en nerv eller något är i kläm, ungefär som om man stöter armbågen i väggen, ni vet säkert hur det känns... obehagligt som tusen är det ivf.

Arne Persson
2003-01-15, 14:05
N=Nervus=nerv. Kan sätta in en dissektionsbild som visar dess position.

matrix
2003-01-15, 17:35
Sätt gärna ut en bild. (om du lyckas denna gången :angel: ) Men frågan kvarstår om det finns nåt att göra eller ordnar det upp sig??? :confused: