handdator

Visa fullständig version : Hoppa mellan olika muskelgrupper


Cykelmannen
2006-08-01, 09:38
Den här frågan har säkert varit uppe förut men jag visste inte vad jag skulle söka på..

Exempel: Jag tränar bröst, axlar och triceps på samma pass. Jag har bestämt mig för tre övningar för vardera muskelgrupp á tre set. Jag väljer att köra normala set med två minuter vila mellan varje set.

I vilken ordning bör jag nu köra övningarna?

Alternativ 1:

1. Bröstövning 1
2. Bröstövning 2
3. Bröstövning 3
4. Axelövning 1
5. Axelövning 2
6. Axelövning 3
7. Tricepsövning 1
8. Tricepsövning 2
9. Tricepsövning 3


Alternativ 2:

1. Bröstövning 1
2. Axelövning 1
3. Tricepsövning 1
4. Bröstövning 2
O.s.v.


Eller kanske något annat alternativ? vad rekomenderas?
Sedan undrar jag dessutom om den muskelgrupp man kör sist i alternativ 1 får "mer" träning än den man kör först.

L-Sami
2006-08-01, 09:42
Gamla skolan säger i alla fall att man ska köra de största muskelgrupperna först eftersom de kräver mer energi och man kan köra mer intensivt genom passet då.

jag skulle nog köra alternativ 1 här istället för 2 i alla fall.

Arne Persson
2006-08-01, 09:46
Man kör alltid slut på den muskelgrupp man håller på att träna istället för att hoppa runt mellan muskelgrupper. Undantaget är tex vissa supersettekniker.

L-Sami
2006-08-01, 09:48
Man kör alltid slut på den muskelgrupp man håller på att träna istället för att hoppa runt mellan muskelgrupper. Undantaget är tex vissa supersettekniker.

Vad tycker du om att man kör varannan set Biceps och varannan triceps? När man kör armar.

Cykelmannen
2006-08-01, 09:49
Redan efter bröstövning 1 är mina bröstmuskler så trötta att jag gärna drar mig mot axelövning 1 (enligt alt 2) för att ge bröstmusklerna vila. Men okej, om man nu "ska" köra klart en muskelgrupp i taget så har jag fortfarande min sista fråga kvar: Får då den först tränade muskelgruppen lika mycket träning som den sist tränade?

bubbe
2006-08-01, 09:55
Redan efter bröstövning 1 är mina bröstmuskler så trötta att jag gärna drar mig mot axelövning 1 (enligt alt 2) för att ge bröstmusklerna vila. Men okej, om man nu "ska" köra klart en muskelgrupp i taget så har jag fortfarande min sista fråga kvar: Får då den först tränade muskelgruppen lika mycket träning som den sist tränade?

I den första muskelgruppen har du mest energi, men om du kör ex bänkpress som första övning så har du tränat axlar och triceps där också, varför man kan säja att du redan har gjort en övning för dessa.

Big Lou
2006-08-01, 10:47
Jag föredrar att köra en muskelgrupp i taget. Största muskelgruppen först och börjar med de tyngsta övningarna för att jag behöver mest energi för dessa.

Vid armträning brukar jag dock ibland köra en biceps övning för att sen köra en triceps osv.