handdator

Visa fullständig version : Alla som gjort axeloperation - skriv här


mr_ping
2006-08-01, 09:14
I september kommer jag göra min axeloperation som jag väntat på sen september förra året... dom ska tydligen försöka fästa dit nån broskring som lossnat - tror man. Har ont när jag lyfter armen ovanför huvudet, när jag bänkpressar, axelpressar, lyfter handen åt sidan osv... men inte alltid, konstigt nog.

Har gått från 4-5 dagar i veckan träning till 2 ggr. i veckan med fisvikter för att hålla igång lite bara... Vilade naturligtvis helt och hållet flera veckor när skadan kom.

Vore kul med lite andras erfarenheter av axeloperationer ?
Läktid ? osv..

Åse Columbus
2006-08-01, 13:54
din läkare kommer säkert att säga mer exakt...men det är lååååång läktid....o en sak e väldigt viktig...du ska använda dig av aktiv vila....vilket betyder att du ska röra armen o axeln i Alla dess naturliga lägen o rörelser...men utan vikter i ganska lång tid...gäller att hålla de muskler igång som är hela o som oxå berörs i operationen....

MEN...som sagt...följ din kirurgs instruktioner....och så kan du fråga...när du kan gå tillbaka till viktträningen o hur du ska beräkna dina vikter oxå..

Lycka till!
det kommer att gå bra...svenska läökare e ju ledande när det gäller såna här operationer!

Börje H
2006-08-01, 14:21
Ok Pingen, den skada du verkar ha ådragit dig är av labrum glenoidale:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53927&highlight=labrum
Vill minnas att vi var inne på det spåret redan tidigare.

Efter operation så skall axeln imobiliseras (EJ gipsas dock) ett par veckor för att läkningen skall bli bra, sedan påbörjas successiv ökad belastning för att vänja vävnaden. Ungefär som du verkar ha kört sista tiden. Ett flertal månader tar det tills axeln är 100%-ig igen.

mr_ping
2006-08-02, 14:30
Jepp... låter precis som det jag har...
Läkaren sa c:a 6 månader innan jag kan köra fullt igen.

Hoppas bara jag kan stå emot de större vikterna.. och att jag inte blir helt sne i kroppen och jättestark i högern och jättesvag i vänstern sen...

mr_ping
2006-08-03, 18:19
Har du nån aning om hur länge jag måste rehabba ?
Är det lika lång tid för alla, eller ja, hur vet man när man kan börja köra på ?