handdator

Visa fullständig version : Böja ryggen i marklyft


dr_stein
2006-07-31, 23:33
Om jag skulle göra ett marklyft med ryggen böjd framåt, typ som om jag skulle plocka upp en penna från golvet. Vad är det egentligen som tar stryk i ryggen och på vilket sätt? Jag antar att det är ryggraden eller någon disk eller något, men vad är det som händer med den mer exakt?

Arne Persson
2006-07-31, 23:45
Om jag skulle göra ett marklyft med ryggen böjd framåt, typ som om jag skulle plocka upp en penna från golvet. Vad är det egentligen som tar stryk i ryggen och på vilket sätt? Jag antar att det är ryggraden eller någon disk eller något, men vad är det som händer med den mer exakt?


Böjer du ryggen så pressas kotkropparnas främre ytor ihop och pressar diskens kärna (nukleus pulposus) bakåt. Normalt håller disken för detta. Skulle disken spricka så hindrar normalt ett mycket kraftigt ligament diskkärnan från att nå ryggmärgen vilket skulle vara extremt allvarligt! Om man lyfter med böjdrygg och vrider samtidigt så kan skjuvkrafterna spräcka en svag disk och kärnan pressas ut snett bakåt. Har man då otur så kan den gelatinösa kärnan pressa mot de från ryggmärgen utgående nervrötterna och ett diskbrock är ett faktum. Det bästa är att lyfta tungt med rak rygg! Det näst bästa är att svanka. Sämst är såklart böjd rygg.

Krampus
2006-08-01, 00:08
Mycket bra och informativt svar Arne!
Nu har du lärt mig något nytt åter en gång. :)

Arne Persson
2006-08-01, 00:20
Mycket bra och informativt svar Arne!
Nu har du lärt mig något nytt åter en gång. :)
:D Tack min vän! Är dock för slö och för trött ikväll för att göra en mer djuplodande förklaring.:)

Krampus
2006-08-01, 00:32
:D Tack min vän! Är dock för slö och för trött ikväll för att göra en mer djuplodande förklaring.:)

Nej då. Klockrent svar för tusan!
Hoppas inte att sådanna här trådar glöms bort bland allt strunt som vi andra skriver... :em:

Föreslår sticky på denna tråden i "Träning - Vikter..."

dr_stein
2006-08-01, 01:11
Böjer du ryggen så pressas kotkropparnas främre ytor ihop och pressar diskens kärna (nukleus pulposus) bakåt. Normalt håller disken för detta. Skulle disken spricka så hindrar normalt ett mycket kraftigt ligament diskkärnan från att nå ryggmärgen vilket skulle vara extremt allvarligt! Om man lyfter med böjdrygg och vrider samtidigt så kan skjuvkrafterna spräcka en svag disk och kärnan pressas ut snett bakåt. Har man då otur så kan den gelatinösa kärnan pressa mot de från ryggmärgen utgående nervrötterna och ett diskbrock är ett faktum. Det bästa är att lyfta tungt med rak rygg! Det näst bästa är att svanka. Sämst är såklart böjd rygg.

Tack för en mycket bra förklaring!!


"Skulle disken spricka så hindrar normalt ett mycket kraftigt ligament diskkärnan från att nå ryggmärgen vilket skulle vara extremt allvarligt!"

Är det möjligt att den skulle kunna nå ryggmärgen? Och vad skulle i så fall hända? Risk för förlamning?

Guddi
2006-08-01, 07:39
Har man riktig otur så kan man få vad man kallar cauda equina syndrom, vilket innebär att man tappar kontrollen över bäckenbotten. Om man inte behandlar det direkt med kirurgi (typ <6tim) så kan man blir inkontinent och impotent för resten av livet. Även om behandligen ges tidigt så kan vissa bortfall ske. Inget man eftersträvar direkt :Virro

Vanliga diskbråck är ganska vanligt och det läker efter hand. Dock är det väldigt vanligt att man får det tillbaka efter en tid och det gör väldigt ont när man väl har det.

Permanent atrofi (funktionsbortfall/förlamning) eller känselbortfall i en muskel är vanligt förekommande efter båda typerna.

Arne Persson
2006-08-01, 07:50
Har man riktig otur så kan man få vad man kallar cauda equina syndrom, vilket innebär att man tappar kontrollen över bäckenbotten. Om man inte behandlar det direkt med kirurgi (typ <6tim) så kan man blir inkontinent och impotent för resten av livet. Även om behandligen ges tidigt så kan vissa bortfall ske. Inget man eftersträvar direkt :Virro

Vanliga diskbråck är ganska vanligt och det läker efter hand. Dock är det väldigt vanligt att man får det tillbaka efter en tid och det gör väldigt ont när man väl har det.

Permanent atrofi (funktionsbortfall/förlamning) eller känselbortfall i en muskel är vanligt förekommande efter båda typerna.

Cauda equina = Hästsvans. Häst = Equus caballus domesticus:D (Lite trefvligt? onödigt vetande).

Faktum är att den nervstrukturen påminner en del om just en hästsvans

dr_stein
2006-08-01, 11:26
Jag ska aldrig mer böja på ryggen *cry*

Erik__
2006-08-01, 13:46
Har man riktig otur så kan man få vad man kallar cauda equina syndrom, vilket innebär att man tappar kontrollen över bäckenbotten. Om man inte behandlar det direkt med kirurgi (typ <6tim) så kan man blir inkontinent och impotent för resten av livet. Även om behandligen ges tidigt så kan vissa bortfall ske. Inget man eftersträvar direkt :Virro

Vanliga diskbråck är ganska vanligt och det läker efter hand. Dock är det väldigt vanligt att man får det tillbaka efter en tid och det gör väldigt ont när man väl har det.

Permanent atrofi (funktionsbortfall/förlamning) eller känselbortfall i en muskel är vanligt förekommande efter båda typerna.

arne, guddi, man skulle märka om det hände va? (okej vill inte verka dum men måste ju fråga, så man inte blir onödigt rädd ifall det smäller till lite i ryggen nån gång)

Guddi
2006-08-01, 14:01
Man kan ha vanliga diskbråck utan att man märker av det, men då är det inte heller farligt. Märker man av det så ska man försöka hitta en ställning som avlastar smärtan så mycket som möjligt och om det gör riktigt ont gå till en läkare. När smärtan börjar lätta så måste man köra rehab annars får man antagligen tillbaka det snart igen

Om man får cauda equina symptom så märker man garanterat av det i form av strålande smärta, känselbortfall, inkontinens.

Tolkia
2006-08-01, 14:01
arne, guddi, man skulle märka om det hände va? (okej vill inte verka dum men måste ju fråga, så man inte blir onödigt rädd ifall det smäller till lite i ryggen nån gång)
Inte för att jag är Arne, men ja, ett diskbråck brukar man märka (det gör ont). Dock är det klokt att tänka på hur man lyfter och drar, för att undvika att det skall "smälla" alltför mycket.

Erik__
2006-08-01, 14:04
Man kan ha vanliga diskbråck utan att man märker av det, men då är det inte heller farligt.

Om man får cauda equina symptom så märker man garanterat av det i form av strålande smärta, känselbortfall, inkontinens.

Okej började undra för ländryggen har värkt ett tag nu, dock tror jag är kass hållning, och dessutom har smärtan aldrig riktigt varit där ryggraden sitter, utan på sidan mer, får ont av side bends osv.

Och det blir helt bra i några dagar efter GM's eller marklyft. Men jag jobbar på hållningen och det börjar verkligen försvinna, det låter inte som diskbråck eller det där läskiga va?

Guddi
2006-08-01, 14:18
Om inte smärtan du känner strålar ner längst med benen (inte bara några cm) så, Nej! Fortsätt med det du gör då det verkar fungera. Om jag inte minns fel så kom vi fram till att det antagligen var en ökad svank som orsakde ditt problem

bergendahl
2006-08-01, 15:17
men ska man inte böja ryggen allas när man kör marklyft? när man går ner o tar upp den i början där? typ lite böjt? :) eller

Arne Persson
2006-08-01, 16:00
Inte för att jag är Arne, men ja, ett diskbråck brukar man märka (det gör ont). Dock är det klokt att tänka på hur man lyfter och drar, för att undvika att det skall "smälla" alltför mycket.


Har du tex ett diskbrock på "framsidan" av disken så lär du knappast märka det. Det är endast när det klämmer på någon nervstruktur som smärta mm kan uppstå.

Dav0d
2006-08-01, 16:14
men ska man inte böja ryggen allas när man kör marklyft? när man går ner o tar upp den i början där? typ lite böjt? :) eller

Varför ska man köra böjd ? Finns absolut ingen anledning till det om man inte är viktkåt.

Toljanen
2006-08-01, 16:27
men ska man inte böja ryggen allas när man kör marklyft? när man går ner o tar upp den i början där? typ lite böjt? :) eller
Du menar väl antagligen att man fäller fram ryggen när man går ner vilket man naturligtvis gör.

Erik__
2006-08-01, 16:29
Om inte smärtan du känner strålar ner längst med benen (inte bara några cm) så, Nej! Fortsätt med det du gör då det verkar fungera. Om jag inte minns fel så kom vi fram till att det antagligen var en ökad svank som orsakde ditt problem

Nej herregud den är minst sagt lokal, som en liten punkt.

Jag tyckte bara att det var så underligt att den kom så plötsligt på ngt vis.

Wennerberg
2006-08-01, 19:39
men ska man inte böja ryggen allas när man kör marklyft? när man går ner o tar upp den i början där? typ lite böjt? :) eller
Du skall ju bocka dig framåt, annars blir det svårt att plocka upp stången...

Ryggraden skall vara rak.