handdator

Visa fullständig version : ATG vs Hockey, Böjar alltså.


MilkmaN
2006-07-31, 23:16
Idag skulle jag böja lite och tänkte bryta av med böjar som, istället för som vanligt, ATG, paralellt eller 90 grader i knäleden.

Till min förvåning så gick dessa sämre och var jobbigare än när jag går djupt. Känns inte alls som jag har vinklarna med mig och det känns bara som fan i framsida lår. Vad kan detta bero på? Kommer jag, om jag tränar kortare ROM emellanåt, plocka mer i sådana böjar?

Tanken var att träna lite mer inriktat på min sport, handboll. Där sitter man inte så ofta på huk. 1 gång i månaden kanske, för max-styrka och viktvana explosivtet och gud vet vad.

Vad tror ni? Är det dumt? Smart? Varför böjer jag lika mkt/mindre?

Jorgen
2006-07-31, 23:18
Jag böjer också mindre om jag inte går ända ner. Man blir bra på det man tränar helt enkelt.
Jag hade fortsatt att köra djupa böj.

pragmatist
2006-07-31, 23:52
Jag tror att om man vänjer sig att gå djupt så vänjer man sig också vid att stretchreflexen håller emot och hjälper en att vända lyftet. Går du till 90 grader så har du ingen eller liten hjälp av stretchreflexen och måste bromsa vikten mer med muskelkraft.

Arne Persson
2006-07-31, 23:57
Jag tror att om man vänjer sig att gå djupt så vänjer man sig också vid att stretchreflexen håller emot och hjälper en att vända lyftet. Går du till 90 grader så har du ingen eller liten hjälp av stretchreflexen och måste bromsa vikten mer med muskelkraft.


Samt att den långa momentarmen utsätter knäleden för onödig extra stress. Kör alltid djupt.

MilkmaN
2006-08-01, 00:29
Då blir det djupt med andra ord.

Karl_alfred
2006-08-01, 00:53
Både styrkan var bra mkt större och låren grövre när jag ca ett halvår gick ifrån fullböj. Testade fullböj under denna period o tog bra mkt mer än när jag både före o senare körde bara fulla.

Guddi
2006-08-01, 07:20
Jag skulle nog förklara dina problem med att du inte kopplar in gluteerna lika mycket när du bara går till 90grader. Alltså måste du stoppa och vända rörelsen med endast quadriceps och då blir det självklart jobbigare för dem. Plus som Arne skriver att du får en längre hävarm när du ska stanna rörelsen vilket leder till att du måste utföra en större kraft.

Stretch reflexen finns där också men den är nog inte så stor i och med att quadriceps är en tvåledsmuskeln och den blir därför inte så sträckt när höften är flekterad (hos de flesta är rectus femoris stelast).

Om du vill träna upp din explosivitet så är olympiska lyft superbt!

Arne Persson
2006-08-01, 08:05
Jag skulle nog förklara dina problem med att du inte kopplar in gluteerna lika mycket när du bara går till 90grader. Alltså måste du stoppa och vända rörelsen med endast quadriceps och då blir det självklart jobbigare för dem. Plus som Arne skriver att du får en längre hävarm när du ska stanna rörelsen vilket leder till att du måste utföra en större kraft.

Stretch reflexen finns där också men den är nog inte så stor i och med att quadriceps är en tvåledsmuskeln och den blir därför inte så sträckt när höften är flekterad (hos de flesta är rectus femoris stelast).

Om du vill träna upp din explosivitet så är olympiska lyft superbt!


Exakt! Det är ingen slump att tyngdlyftare har en minst sagt extrem explosivitet och spänst!

Jay-Z
2006-08-01, 08:07
Blev det just en Kolo-sanning att hockeyböjar är tyngre än djupa böjar?`:Virro

BigForre
2006-08-01, 08:17
Blev det just en Kolo-sanning att hockeyböjar är tyngre än djupa böjar?`:Virro

Be någon som enbart böjer 90-gradersböjar att göra en ATG-böj så ska du få se på det motsatta...

Jay-Z
2006-08-01, 08:37
Be någon som enbart böjer 90-gradersböjar att göra en ATG-böj så ska du få se på det motsatta...

Man man vilar ju bara i bottenläget.

Skämt åsido, jag är med dig. De faller igenom och sitter kvar där nere. :)

Timme
2006-08-01, 16:17
Man tar somsagt mer i hockeyböj oftast men om man aldrig tränat hockeyböj och endast kör djup böj så tar man förmodligen mer i djup :)

bubbe
2006-08-01, 18:24
har precis påbörjat en ny period där halv och kvartsböjar ingår som förberedande viktvaneträning. Gör väl en 10kg extra i parallella böjar, halvböjar runt 40kg mer, och i kvartsböjar runt 60-70kg mer.

edit: och tränar i princip alltid under parallellt djup.

Karl_alfred
2006-08-01, 18:29
Be någon som enbart böjer 90-gradersböjar att göra en ATG-böj så ska du få se på det motsatta...
¨Förklara då hur jag kunde böja bra mycket mer ATG utan att träna detta på ett halvår. När jag enbart körde så kallade halva? Gick sedan tillbaka till ATG dock efter uppehåll men kom inte upp på samma maxvikt igen.