handdator

Visa fullständig version : Förslag på axelövningar ? Era favoriter !


PPeTTeRR
2006-07-31, 22:03
Jag har nu kört med ett program som innehåller axel(hantel)press, stående sidolyft, nån axelpressmaskin och enarms-sidolyft i kabelmaskin ett tag o känner att jag måste hitta nån ny axelövning !

Har ni Kollo-proffs några förslag på axelövningar ni gillar , era favoriter ?
Får jag svar snabbt ska jag prova dem direkt på morgondagens axelpass :)

Tack på förhand !

Miiix
2006-07-31, 22:08
Stående militärpress

sissa
2006-07-31, 22:09
jag tillhör nog inte kolloproffsen, men drag till hakan kör jag och gillar

samt militärpress

finns här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

(dock funkade inte siten just för tillfället. inte här hos mig iaf)

Erik__
2006-07-31, 22:13
1 press + något form av lyft åt sidan tkr jag räcker mer än väl. å baksida med ryggen.

Jorgen
2006-07-31, 22:22
Skruvpress är jäkligt skönt. Annars är stående militärpress en ny favorit.

theolito
2006-07-31, 22:30
Sittande/stående axelpress (med hantlar), press bakom nacken (skivstång)

Bartman
2006-07-31, 22:37
Skruvpress är jäkligt skönt. Annars är stående militärpress en ny favorit.
Är skruvpress samma sak som arnoldpress?
Stående militärpress är riktigt skön tycker jag.

theolito
2006-07-31, 22:39
Är skruvpress samma sak som arnoldpress?
Stående militärpress är riktigt skön tycker jag.

Ja.

gondie
2006-07-31, 22:47
Mitt axelpass brukar se ut så här: Press bakom nacken i smith, Hantelpress (utan ryggstöd), hantellyft åt sidan och någon övning för baksida axlar

Doctor Snuggles
2006-07-31, 22:59
Är det någon som sagt militärpress redan?
Inte?
Då säger jag:
Militärpress.
*rolleyes*

Fartman
2006-08-01, 00:14
Sidolyft är den jag tycker absolut bäst om.
Förr när jag kunde göra pressar över huvudet (nu säger axeln ifrån i den vinkeln) så var stående militärpress en riktig favorit.

mACKANNN
2006-08-01, 01:53
stående militärpress is teh shit! fast de börjar bli lite tjatigt nu ;D

Sami123
2006-08-01, 01:55
Press bakom nacken är bra. *flex*

Sheogorath
2006-08-01, 07:06
Mina favoriter


Militärpress
Hantellyft åt sidan
Stående skruvpressar med armbågarna framåt
Sittande press bak nacke i smithmaskinen, utan ryggstöd, smal handfattning (blir som ett mellanting mellan över-huvudet-press för axlar och french-press för triceps)
Push-press med strikt negativ
High pulls

L-Sami
2006-08-01, 09:46
Är mer som en Kollo-Rookie än proffs :thumbup:

Upright row är en av favoriterna tar bra på mitten delta muskeln.

bertbert
2006-08-01, 10:15
Absolut favorit:
SKruvpress (arnold press alltså)

Bäst massbyggare:
Stående militärpress
Sittande axelpress framför eller bakom nacke i smith

Piranha
2006-08-01, 10:17
Press bakom nacke (smith)
Axelpressar i nordics fast scottbräda,hantel(svår å förklara)
Omvända axelpressar i nordics axelmaskin
Sideraise hantel , dito i cablecross enarms.

Jorgen
2006-08-01, 10:29
Axelpressar i nordics fast scottbräda,hantel(svår å förklara)
Man får bra svankstöd. Den är skön faktiskt.

Big Lou
2006-08-01, 10:33
Militärpressar eller pushpress kombinerat med hantellyft åt sidan och en övning för baksidan funkar för mig.

Jay-Z
2006-08-01, 10:49
Stående militärpressar.
Press bakom nacken i Smith.
Drag till hakan.
Enarmssidolyft i kabel.

PPeTTeRR
2006-08-01, 20:03
Idag blev det att prova militärpressen
........ och den var GRYM ! :hbang: Brände rejält i axlarna efter fjärde setet :P
Vikterna var kanske inget att skryta med ännu, men de kommer med tekniken !

Köttbullen
2006-08-01, 20:40
militärpress o baksida axel

The Draf
2006-08-02, 17:08
Blev frälst av stående hantelpress i veckan. Kört militärpress hela mitt liv denna är så mkt bättre! Mkt skönare för ryggen

Thorwaldsson
2006-08-02, 19:03
Gör för tillfället mina bästa axelpass någonsin. Axelpasset innehåller:

3 set Sittande hantelpressar (med stöd)
3 set Press bakom nacken i smith
2 set Sidolyft
3 set Stånglyft framåt
3 set För axelns baksida i cable, lik denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html)fast med en axel i taget.

Hade tidigare problem med att köra slut på axlarna. Detta avhjälptes med att lägga in en övning som riktar sig mot främre deltoidis.

MrBoris
2006-08-02, 19:18
Skruvpress är jäkligt skönt. Annars är stående militärpress en ny favorit.

skruvpressen: när ungefär, för att aktivera axlarna på bästa sätt, ska man påbörja "skruvrörelsen"? Precis när hantlarna kommit ovanför axelhöjd?

K9Media
2006-08-07, 18:01
Fattar inte varför alla kör skivstångsövningar för axlarna, BAKOM nacken. Om du gör t.ex. militärpress bakom nacken kommer de att belasta axellederna. Därför är det mycket bättre att göra militärpressar framför. Det ger mindre påfrestning på axellederna, du kan hantera mera vikt och få ett bättre rörelseomfång.

Jorgen
2006-08-07, 18:02
Snart kommer Arne.

På vilket sätt belastar det axelleden?

mistermr
2006-08-07, 18:04
Skruvpress är jäkligt skönt. Annars är stående militärpress en ny favorit.

Du menar Arnoldpress?

Den övningen gillar jag också, men nu har jag gått över till vanlig axelpressar.

mvh

Bondlurk
2006-08-07, 18:14
Fattar inte varför alla kör skivstångsövningar för axlarna, BAKOM nacken. Om du gör t.ex. militärpress bakom nacken kommer de att belasta axellederna. Därför är det mycket bättre att göra militärpressar framför. Det ger mindre påfrestning på axellederna, du kan hantera mera vikt och få ett bättre rörelseomfång.

Du råkar möjligen inte vara en nykommen max-ot fantast? =) No offense.

K9Media
2006-08-07, 18:20
Haha nej, visst kör jag efter deras program. Men det är inte därifrån jag får predikan :D. Har snackat med flertal läkare, personliga tränare och forskare och alla säger samma sak. DÄRifrån har jag fått informationen. :P

Jorgen
2006-08-07, 19:09
Du menar Arnoldpress?

Den övningen gillar jag också, men nu har jag gått över till vanlig axelpressar.

mvh
Nej, jag menar skruvpress. Dom är iofs i stort sett identiska, bla går man inte upp till fullt raka armar i skruvpressen.
Variation är alltid bra. :)

Jorgen
2006-08-07, 19:09
Haha nej, visst kör jag efter deras program. Men det är inte därifrån jag får predikan :D. Har snackat med flertal läkare, personliga tränare och forskare och alla säger samma sak. DÄRifrån har jag fått informationen. :P
Du missade nog min fråga. :)

På vilket sätt belastar det axelleden?

K9Media
2006-08-08, 00:10
Du missade nog min fråga. :)

På vilket sätt belastar det axelleden?

Hehe antagligen ja, på vilket sätt, kanske inte kan ge dig ett 100 procentigt svar. Men att köra bakom är mer onaturligt om man säger så, att köra framför sätter axlarna i en mer naturlig position. Exakt HUR axellederna belastas bakom vet jag ej, men jag märker de definitivt själv, så skitsnack är det inte.

Fler fördelar att köra framför är att du kan använda mer vikt - mer överbelastning.

Jag hittar faktiskt inga fördelar med att köra bakom, men kommer du på någon så säg gärna till. :) Tycker bara det är intressant att diskutera om de.

/K9

bear.flowertwig
2006-08-08, 00:20
2 nygamla favoriter jag dammat av:

* Drag till hakan i smithmaskin (stor skillnad mot fri stång)
* Press bakom nacken.


OffT: Whohoo! Inlägg 2000! :ike

mistermr
2006-08-08, 09:50
Nej, jag menar skruvpress. Dom är iofs i stort sett identiska, bla går man inte upp till fullt raka armar i skruvpressen.
Variation är alltid bra. :)

Har du bild på skruvpress?

mvh

cammen
2006-08-08, 11:49
Axelpress med hantel säger jag

MrBoris
2006-08-08, 12:12
Har du bild på skruvpress?

mvh

Arnoldpress:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.gif

typ som Jörgen säger fast man går inte lika högt upp i skruvpressen tydligen.

Osten80
2006-08-08, 12:14
Pushpress tycker mina axlar om.

jwzrd
2006-08-08, 12:47
Militärpress och push-press/kickstöt är överlägstna när det gäller att öka i storlek, för triceps också, särskillt pushpressen. På andra plats kommer sittande hantelpress, antingen i form av Arnoldpress eller bara rakt upp och ner. Sist kommer alternerande hantellyft framåt. (Sist av dom som ger bra effekt för mig alltså).

MilkmaN
2006-08-08, 12:53
Detta skrev Jwzrd en gång i tidernas begynnelse och jag sparade ner det på datorn av okänd anledning eftersom jag inte begagnat mig av det.

"1) fri pressövning som tex stående press bakom eller framför huvudet, gärna med lite kick (push-press) i dom tyngre setten. Tanken här är att man kör hårt och tungt med betoning på hårt och tungt. 2-6 reps tycker jag funkar.

2) en ren pressövning med lång pressväg, tex sittande hantelpress utan ryggstöd, nån maskin eller så. Här kör man naturligtvis också hårt och tungt, men med betoning på kontraktionen och ett perfekt utförande. 5-10 reps.

3) isolationsövning för främre eller yttre deltat tex front laterals eller side laterals med hantlar eller kablar. Perfekt utförande, pump och man fortsätter med partials tills skiten inte rör sig längre. 5-25 reps.

4) rear laterals med hantlar eller kablar, lång rörelse, rätt vikt. Perfekt utförande, pump. Hård träning i ett smalare ROM får bakre deltat redan av ryggträningen, en specifik övning här är för att bakre deltat ska tränas "i hela sin längd" vad nu det egentligen innebär för en del av en muskel på det här sättet. Syftet är att grejerna ska hålla.

När man är klar med axelpasset så ska man ha sån pump att man har svårt att inte gaya sig milt framför spegeln, axlarna ska stå rakt ut och kännas som om dom vill hoppa dän från överkroppen och fortsätta sitt liv som meloner. Får man inte REJÄL pump i axlarna så är det Gör Om Gör Rätt som gäller. Byt övningar, sänk vikten och framförallt, fixa utförandet."

Yankeee
2006-08-08, 12:54
Detta skrev Jwzrd en gång i tidernas begynnelse och jag sparade ner det på datorn av okänd anledning eftersom jag inte begagnat mig av det.


Haha, discoövningar och pump. Det måste ha varit länge sedan han skrev det :D

jwzrd
2006-08-08, 12:57
Haha, discoövningar och pump. Det måste ha varit länge sedan han skrev det :D

Jag står fast vid det där för byggning. För en bättre styrkeutveckling så hade jag tagit bort den andra pressövningen och tagit bort partials.

Jorgen
2006-08-08, 15:26
Hehe antagligen ja, på vilket sätt, kanske inte kan ge dig ett 100 procentigt svar. Men att köra bakom är mer onaturligt om man säger så, att köra framför sätter axlarna i en mer naturlig position. Exakt HUR axellederna belastas bakom vet jag ej, men jag märker de definitivt själv, så skitsnack är det inte.

Fler fördelar att köra framför är att du kan använda mer vikt - mer överbelastning.

Jag hittar faktiskt inga fördelar med att köra bakom, men kommer du på någon så säg gärna till. :) Tycker bara det är intressant att diskutera om de.

/K9
Tja, jag har kört mycket press bakom nacke utan att märka något negativt av det. Är man stel så känns det garanterat obehagligt, men det är inget som jag lider av. Jag pressar fö lika mycket bakom som framför.
Variation är en bra fördel. :)
Lite att läsa. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=537120&postcount=4
Hela tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27923&highlight=press+bakom+nacke

MrBulk
2006-08-08, 17:36
Att ge axlarna ett eget pass en gång i veckan är det nåt ni rekommenderar? I så fall hur många övningar per gång bör man max köra?

K9Media
2006-08-08, 17:59
Att ge axlarna ett eget pass en gång i veckan är det nåt ni rekommenderar? I så fall hur många övningar per gång bör man max köra?

Ett eget pass ? Ja, att köra 2 stora muskelgrupper per dag är kanske inget att rekommedera, men sätt axlarna i en dag med t.ex. bröst och triceps.

Antal övningar borde vara ca 2-3, 2 set per övning. Då kommer du upp i ca 5-6 vilket är okej för en liten mindre muskelgrupp som axlarna. När du kör ben ska du upp i ca 7-9.

MrBulk
2006-08-08, 18:22
Ett eget pass ? Ja, att köra 2 stora muskelgrupper per dag är kanske inget att rekommedera, men sätt axlarna i en dag med t.ex. bröst och triceps.

Antal övningar borde vara ca 2-3, 2 set per övning. Då kommer du upp i ca 5-6 vilket är okej för en liten mindre muskelgrupp som axlarna. När du kör ben ska du upp i ca 7-9.


Du tycker alltså att det är bättre att köra axlar tillsammans med bröst. Det är så jag alltid har kört men man är ju ganska mör i axlarna efter ett bröst pass så då kan man ju inte köra skiten ur dom med med sidolyft och pressar som man kan göra om dom vilat.
Det var bara en tanke ifall det kan göra mycket på axlarnas tillväxt att köra ett pass med enbart axlar.

K9Media
2006-08-08, 18:42
Du tycker alltså att det är bättre att köra axlar tillsammans med bröst. Det är så jag alltid har kört men man är ju ganska mör i axlarna efter ett bröst pass så då kan man ju inte köra skiten ur dom med med sidolyft och pressar som man kan göra om dom vilat.
Det var bara en tanke ifall det kan göra mycket på axlarnas tillväxt att köra ett pass med enbart axlar.

Att köra bröst med axlar ser jag inte som ett problem, visst känns de lite men jag kan fortfarande ge järnet. :)