handdator

Visa fullständig version : morötter?


mrflyes
2006-07-31, 19:01
Jag älskar verkligen morötter och äter väldigt mkt morötter per dag. bara undrar om det på något sätt kan vara dåligt för magen, eller nått?

Clyde
2006-07-31, 19:06
Morötter är kung, Kokar du dem inte blir det svårt för dig att få bra upptag av beta karotenet

mrflyes
2006-07-31, 20:08
Morötter är kung, Kokar du dem inte blir det svårt för dig att få bra upptag av beta karotenet


och vad är beta karotenet?

Max
2006-07-31, 20:08
Bara bra för magen att få lite att arbeta med, men allt i lagom mängd såklart, överdriv inte. Sen är det alltid bäst att kombinera olika grönsaker och frukter över dagen.

King Grub
2006-07-31, 20:12
och vad är beta karotenet?

Ett färgämne, en karotenoid, som bildar förstadie till vitamin A. Vitamin A går att överdosera och kan bli toxiskt i för stora doser, men den risken finns inte i praktiken med beta-karoten. Beta-karoten är också en kraftfull antioxidant.

sailaways
2006-08-01, 22:59
Min mor har sagt att hon, under en period, åt för mycket morötter och blev gul.

aliquis
2006-08-02, 01:13
Min mor har sagt att hon, under en period, åt för mycket morötter och blev gul.Och varför var det för mycket morötter?

Jag fick också en fråga om det i vintras, men jag äter röd paprika (ja, morötter också iofs.)

Fjod0r
2006-08-02, 02:22
Ett färgämne, en karotenoid, som bildar förstadie till vitamin A. Vitamin A går att överdosera och kan bli toxiskt i för stora doser, men den risken finns inte i praktiken med beta-karoten. Beta-karoten är också en kraftfull antioxidant.

Och antioxidanter tycker vi om.

Tolkia
2006-08-02, 06:49
Min mor har sagt att hon, under en period, åt för mycket morötter och blev gul.
Kan hända (been there, done that). Hur gul man blir beror på hur mycket för mycket man äter, risken är större om man äter dåligt i övrigt verkar det som. Men man får äta RÄTT MYCKET för att det skall hända, och det är inte farligt.