handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater eft träning?


Per Andersson
2006-07-31, 17:50
Hej jag har en fråga jag har alltid tagit kolhydrater före och eft träning
men enligt dom senaste rönen är det viktigt att ta kolhydrater och
protein under själva träningspasset för att inte hamna i ett katabolt
tillstånd allt enl tidningen Body.Nu till min fråga måste jag då ta kolhy-
drater eft träningen också????Som förut el faller det bort då va tror ni?
M.V.H Per Andersson 179cm 94kg tung.

King Grub
2006-07-31, 17:57
Du är alltid i ett katabolt tillstånd under själva träningen, och proteinnedbrytningen fortsätter vara förhöjd långt efteråt, men den muskelnedbrytningen kan mildras genom intag av kolhydrat och protein under passet, precis som du nämner, och den mildrande effekten varar upp till ett par dygn efter träning.

Det är dock inget måste; det mildrar som sagt muskelnedbrytningen och skapar en miljö mer gynnsam för muskeltillväxt, men det kommer inte att vara avgörande på något sätt.

Att fylla på med kolhydrat och protein efter är bara bra. Det behöver inte vara några stora mängder under själva passet. I studier har 6 g aminosyror använts totalt under hela passet. Det går också att rama in passet mellan två gainers. Eller använda en halv gainer som "sportdryck" under passet och svepa andra halvan efteråt. Vad som är bäst är inte känt.

Scratch89
2006-07-31, 18:06
Att rama in passet mellan två gainers är vad jag har tänkt att göra nu när det blir höst, och den tunga träningen börjar. Jag hade tänkt 30 gram maltodextrin och lika stor massa vasslepulver varje tillfälle. Är detta för mycket protein? För lite kolhydrat? Jag känner att jag inte vill damma på med över 100 gram snabba kolhydrater runt ett pass där jag gör av med betydligt mindre, då jag fortfarande inte vill äta mig fet.
Vanlig mat kommer efter en timma eller så efter svept gainer.