handdator

Visa fullständig version : Ryggskada...


Control_61
2006-07-31, 17:28
Ålder: Nyss fyllda 16
Viger mitt liv åt: Ishockey
Längd: 183cm, 8-9cm längre än för ett år sedan
Vikt: 75-76kg


I början av 2005 fick jag en efterhängsen ryggskada. Det var så att några ryggrads kotor låg fel. Jag gick till sjukgymnast och knäckte tillbaka. Men hade gått allt för länge skadad så den ville gärna åka tillbaka till fel läge. Under tiden hade jag även problem med en blödning där kotan satt. Jag knäckte tillbaka kotan ett flertal gånger och efter ett halvår ungefär var jag nästan 100. Notera NÄSTAN. Har sedan dess känt mig ganska svag i ryggen och har varit orolig för att den ska sätta sig fel.

I mitten av förra säsongen, början på 2006, fick jag ont igen i ryggen, på samma ställe som för ett halvår sedan. Jag gick till sjukgymnast och han sa at det var en blödning på samma ställe. Den här blödningen ville inte ge sig och jag gick till och från med ryggont hela slutet av förra säsongen. Jag gick till sjukgymnasten regelbundet och knäckte upp i stort sett hela ryggraden vilket jag fortfarande kan göra. Det räcker med att jag låtsas brottas med en polare eller att jag ligger på marken och gör en situps så knakar det satan i ryggen. Det gör inte ont men jag känner mig mer rörlig när detta har hänt. Sedan säsongen slutade så har jag arbetat på flera sätt för att stärka upp hela kroppen, sjukgymnasten trodde allt berodde på växtverk (har växt väldigt mycket senaste tiden) och sen dess har jag varit orolig. För ett tag sedan, kan inte säga exakt när, så fick jag ytterligare känningar i ryggen där jag har haft problem de senaste åren. Idag när jag sprang 50 meter så fort jag kunde kändes det inte bra i nedre ryggen. Kändes som ytterligare en blödning.

Ska jag gå till läkare/naprapat och röntga och kolla upp så allt stämmer?

Ska jag börja köra bålstabilitetsträning som sjukgymnasterna tidigare rekomenderat? I så fall någon som har ett bra program med övningar och så vidare för bål (speciellt nedre rygg)?

Vad tror ni kan ligga bakom alla blödningar? Är det dålig stabilitet/styrka i bålen?

Åse Columbus
2006-08-01, 13:59
tycker att du går till naprapat...och dessutom ber om en röntgen behandling som han kanske kan remittera dig till.....

bålstabilitet är aldrig fel...

sen vet ja av erfarenhet att hockeyträning ofta för med sig en kort höftböjare.....o kan oxå innebär stela hamstrings....har du försökt att stretcha ordentligt dessa...en kort höftböjare drar i de nedre kotorna i ryggen...

Control_61
2006-08-01, 14:32
Nja, kanske. Har du någon bild på en bra stretchövning för just dessa muskler?

Åse Columbus
2006-08-01, 14:33
kolla in
http://www.ryggochmuskelakuten.se/

Control_61
2006-08-01, 15:58
Okej, tack. :)

Om man står upp (inte med låsta knän), och sedan böjer sig nedåt. Eller gör likadant sittande. Det borde väl vara en bra övning?

Åse Columbus
2006-08-01, 16:01
blir mest en stretch för rumpa......inte hamstrings.....

MangeA
2006-08-02, 08:15
Har och har fortfarande lite samma problem med ryggen. Inga blödingar eller kontakter med sjukgymnaster, men en väldigt stel rygg som väldigt lätt stelnar och sedan knakar när jag på något sätt rundar ryggen. Idag är det helt ok, men när det var som värst innan jag tog kontakt med naprapat så kunde jag inte böja mig ner då jag inte längre kunde knäcka upp späningarna. Gick sedan hos naprapaten ett 10 tal ggr för upprepad elmassage/akupunktur och knäckning. Han fick använda i stort sett hela sin kroppstyng för att knäcka upp ryggen. Hursom helst så blev det bra till slut och anledningen till problemen var helt klart förkortade hamstrings och stela höftböjare. Jag kan rekomendera ett naprapatbesök, men det som hjälpte mig var i stort bara det att alltid stretcha hamstrings och böjaren riktigt ordentligt.

Bästa övningen för riktigt stela stringar tycker jag är att ligga på rygg och sedan ha någon som för ditt ben utsträckt ner mot din panna tills det drar som ... i baksidan.

Hoppas det löser sig, aldrig kul med ryggstrul

Mvh
Magnus

Daniel-san
2006-08-02, 09:24
Om du har återkommande besvär beror detta sannolikt på att det smärtfria läge som kommer efter mobiliseringsbehandlingen inte upprätthålls. Det i sin tur kan sägas vara ett hållningsrelaterat problem beroende på en mängd möjliga faktorer, där förkortade muskler, vanemässigt ofördelaktig hållning och bålstabilitet/oförmåga att hålla ryggraden funktionellt stabil/rörlig är vanliga förklaringar.
Jag skulle definitivt välja att besöka någon som kan bedöma den här biten under manuell undersökning för att ge dig ett behandlingsupplägg utanför behandlingsrummet. Om det sedan är en sjukgymnast, naprapat eller någon annan yrkeskategori spelar nog mindre roll så länge denne har bra kunskap inom området. Om du vill pröva någon annan än honom du går till, välj någon som har gott rykte, gärna känd för behandling av rygg- och idrottsskador.
Angående röntgen tror jag det inte skulle tillföra dig något, då såna här problem ytterst sällan beror på en direkt skada, utan snarare på ett funktionellt tillstånd vilket inte visar sig på vare sig slätröntgen eller MR.

Control_61
2006-08-02, 09:25
Kostar det något för en 16åring att gå till naprapat?

Control_61
2006-08-06, 11:27
Har precis snackat med sjukgymnast. Det onda kommer att gå över snart, till dess ska jag fortsätta träna.
Jag fick råden att stretcha mycket. Hamstrings, höftböjarna speciellt samt nedre rygg.

Kortfattat.