handdator

Visa fullständig version : vegetabiliskt fett vs. cocosfett för bakning?


dannesthlm
2006-07-31, 14:23
Har gått och tänkt på en sak och tänkte kolla om det är någon här som
vet. Vilket är minst onyttigt, bäst ur näringssynpunkt av vegetabiliskt
fett (flytande becel etc.) och ekologiskt cocosfett (ska ju vara hälsosamt) vid bakning. Margarinet lär ju smaka bättre, men är cocosfettet hälsosammare eller inte? Och vilket är det sundaste
vegetabiliska fettet för bakning...? Andra kreativa förslag när det
gäller alternativ är ju oxå välkomna... :eating:

/Danne

aliquis
2006-07-31, 14:32
Cocos är väl också vegetabiliskt? :D

Varför skulle det vegetabiliska flytande margarinet vara sämre? Om det är kemiskt påverkat eller så? Jag vet inte varför cocosfettet skulle vara hälsosammare?

Kan du inte baka med kallpressad rapsolja? Sesamolja är väl ett annat alternativ, olivolja också.

dannesthlm
2006-07-31, 16:50
...men fungerar det att byta ut typ margarin mot olja
vid bakning av ex.vis muffins med godkänt resultat..?

Max
2006-07-31, 20:51
Kokosfett är gott vid bakning, men att byta mot det helt och hållet kan ge en något dominant kokossmak vilket inte alltid passar. Sockerkaka där man använt kokosflingor istället för ströbröd i formen ger en riktigt fin kokossmak och en saftig kaka.

YTS
2006-07-31, 22:06
...men fungerar det att byta ut typ margarin mot olja
vid bakning av ex.vis muffins med godkänt resultat..?

Ja olivolja funkar fint till Muffins, ta dock något mindre mängd än margarin, då det är 100% fett.

YNGVE

dannesthlm
2006-07-31, 23:02
åh....perfekt, har tänkt göra så nyttiga chokladmuffins
som det går, hoppas det funkar med olivolja. Hur mycket
mindre än margarinet som är angivet i receptet är lagom...?

YTS
2006-08-01, 00:12
åh....perfekt, har tänkt göra så nyttiga chokladmuffins
som det går, hoppas det funkar med olivolja. Hur mycket
mindre än margarinet som är angivet i receptet är lagom...?

Det funkar bra med olivolja. Ta ca 10% mindre i dl än vikten i hg av margarinet.

YNGVE

Yankeee
2006-08-01, 06:41
Enda anledningen till att använda olivolja före rapsolja är väl ändå smaken, och jag tvivlar starkt på att olivolja bidrar till en bättre smak i muffins än rapsolja.

Det bästa alternativet bör dock vara.

http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/17305.jpg

izza
2006-08-01, 15:33
Jag vill också varna för olivoljan! När jag använt den i bak tycker jag inte om bismaken som olivoljan ger.

YTS
2006-08-01, 22:02
Jag vill också varna för olivoljan! När jag använt den i bak tycker jag inte om bismaken som olivoljan ger.

Beror helt på vilken olivolja man använder. Zeta´s Gentile och Armonico funkar bra. Att rekommendera en smör produkt som nå´n gjorde, tycker jag är en dålig idé, då smör till mycket stor del utgörs av mättat fett.

YNGVE