handdator

Visa fullständig version : Aspartam och torr hud


Diana
2006-07-31, 13:19
Måste bara dela med mej av en upptäckt jag gjort. Hade enorma lightläsk, funsaft, läkerol och sukett narkoman-tendenser fram tills för några veckor sedan (enorma är en klar underdrift :em: :D ) Slutade iaf tvärt med allt vad aspartam heter och märkte sjukt stor skillnad i lyster i huden, behöver knappt använda fuktcreme längre *screwy* Så har ni torr hud testa att sluta med skiten. JA abstinens besvären is a BITCH :D men de är värt det =)
(Tror nämligen det finns fler än mej som trott/tror att biverkningarna med aspartam är bs...)

Hare så bra alles :love:

johnnytex
2006-08-01, 15:11
Ligger det något i detta, månne? Även om jag har stor respekt för Dianas empiriska studier så hade fler åsikter i ämnet gjort mig mer övertygad :D Ingen mer som upplevt sammt?

King Grub
2006-08-01, 15:22
Det finns anektotiska rapporter, men hudpåverkan har inte visats i någon av dom många kontrollerade studier som gjorts. Om man däremot arbetar med själva råvaran, vilken är lätt hygroskopisk till naturen, vid tillverkning t ex, kan man uppleva hudirritation och torr hy, men det finns inga kända risker med det. Detta har inget samband med att få i sig aspartam via föda.

izza
2006-08-01, 15:28
Någon gång upptäcker man nya biverkningar. Man behöver ju inte bara lita på det som hittills är känt...

Men det är kanske bara för att jag är så anti sötningsmedel som jag tycker så...?

King Grub
2006-08-01, 15:32
Aspartam är i o f s ett sötningsmedel som använts i decennier. Att det skulle ge upphov till helt nya akuta biverkningar nu plötsligt är högst osannolikt. Cancermisstanken går inte att dra paralleller till; cancer tar decennier att utvecklas. Att det däremot efter 30 år skulle ge hudåkommor när det inte tidigare gjort det är... väldigt osannolikt. Inget man "upptäcker" efter flera årtionden.

izza
2006-08-01, 15:51
Är ändå misstänksam mot det där påhittet! (sötningsmedel)

Diana
2006-08-02, 07:41
Ojjsan hehe, vart lite fundersam över min mentala friskhet efter att ha läst grubs svar :D -för jag KAN bara inte ha inbillat mej.. har ju inte ändrat något annat i varken kost, sömn eller andra vanor.. hmm

-Såå =) jag läste runt lite och hittade flera intressanta artiklar/sidor som påvisar en tydlig koppling mellan aspartame och sköldkörtel funktion/hormon:

Affects Serotonin
Aspartame also inhibits the formation of the neurotransmitter serotonin. Researchers are well aware that aspartame interferes with thyroid function. The pituitary gland uses serotonin to signal the thyroid what to do. The interrupted signal then does anything it wants, including disrupting sleep patterns. Seratonin concentrations are significantly lower in hyperactive children than in the average child.

(Hela artikeln/Källa: http://www.innvista.com/HEALTH/nutrition/diet/saspart.htm )

VAD säger nu detta..? *popcorn* - jo, att eftersom ett av tecknen på sköldkörtel hormonfel är just torr hud så måste detta va kopplingen(?) Jag besitter säkert fortfarande en känslig sköldkörtel så därför märker jag av dessa symptom bättre än andra när jag knarkar aspartam. (Fick nån diagnos för ett par år sen att de va nåt knas med min sköldis nämligen ;) )

Och just sköldkörtelhormonrubbningar springer tydligen mååånga runt med utan att ens veta om att de har.. :( så får nån några skumma 'biverkningar' av aspartam (vill ja inte görda några hypokondriker här :D .. ) men då kan det kanske vara värt att testa sköldkörtelhormon-värdena/testa sluta me aspartamet =)

Trance
2006-08-02, 07:55
Du kanske fick i dig för mycket vätska innan?

King Grub
2006-08-02, 08:05
(Hela artikeln/Källa: http://www.innvista.com/HEALTH/nutrition/diet/saspart.htm )

Knappast en trovärdig eller opartisk källa dock. Alla källor den anger är från antiaspartammaffian.

The aromatic amino acids (tryptophan, tyrosine, phenylalanine) are the biosynthetic precursors for the neurotransmitters serotonin, dopamine, and norepinephrine.

The food additives monosodium glutamate and aspartame (which contains aspartate) have been reputed to raise the level of acidic amino acid in the brain (when ingested in enormous amounts), to modify brain function, and even to cause neuronal damage. Despite such claims, a substantial body of published evidence clearly indicates that the brain is not affected by ingestion of aspartame and is affected by glutamate only when the amino acid is administered alone in extremely large doses. Therefore, when consumed in the diet neither compound presents a risk to normal brain function.

J Am Diet Assoc. 1994 Jan;94(1):71-7.

Omöjligt är det förstås inte att det finns ett samband som du nämner - dumt att utesluta något -, men det finns inte dokumenterat i medicinsk litteratur efter flera årtionden av regelbundet bruk av miljoner människor. Hursomhelst är aspartam inget välgörande, så det finns ju bara fördelar med att du slutat använda det.

Diana
2006-08-02, 08:19
Du kanske fick i dig för mycket vätska innan?
Hmm tror du..? är det inte just mycket vätska man ska få i sej för maximal hudfuktning? men visserligen är för mkt av något aldrig bra, kanske gäller även vätska =) men skulle det verkligen medföra uttorkning av hud? jag hade gissat på nån form av njurknas..

(Kom på att din teori skulle mkt väl kunna stämma, då ja fick i mej minst dubbelt så mkt vätska i mina aspartam-knarkar dagar (obs. ingen överdrift! :D -funlight jordgubb är jävligt missbruksbefrämjande :em: )

Knappast en trovärdig eller opartisk källa dock. Alla källor den anger är från antiaspartammaffian.

Hehe på det viset :D ..fan! kände mej riktigt smart där för nån sekund



J Am Diet Assoc. 1994 Jan;94(1):71-7.

Omöjligt är det förstås inte att det finns ett samband som du nämner - dumt att utesluta något -, men det finns inte dokumenterat i medicinsk litteratur efter flera årtionden av regelbundet bruk av miljoner människor. Hursomhelst är aspartam inget välgörande, så det finns ju bara fördelar med att du slutat använda det.
Ahh ok =)
va tror du om för mkt vätska som Trance föreslog, skulle det kunna vara uttorkande på nåt vis..?

mela
2006-08-02, 08:31
Jag får mer celluliter (jag vet assexigt) när jag missbrukar lightprodukter. Har testat att sluta och börja många gånger och fått samma reslutat. *screwy*

MrBoris
2006-08-02, 08:57
Jag får mer celluliter (jag vet assexigt) när jag missbrukar lightprodukter. Har testat att sluta och börja många gånger och fått samma reslutat. *screwy*

Är du säker på att detta har med aspartam att göra? Skulle vara intressesant att veta då min syster klagar på sina celluliter hon fått (hon är 27) och hon är en aspartammissbrukare :Virro

mela
2006-08-02, 09:04
Är du säker på att detta har med aspartam att göra? Skulle vara intressesant att veta då min syster klagar på sina celluliter hon fått (hon är 27) och hon är en aspartammissbrukare :Virro

Har ju inte gjort några vetenskapliga studier. Men jag har testat olika saker i kosten att ta bort och lägga till. Och när jag tar bort alla lightprodukter, all läkerol och allt sötningsmedel i kvargen så blir det bättre. När jag börjar sedan igen så ser jag ut som fan.

King Grub
2006-08-02, 09:10
Aspartam och andra sötningsmedel har inga egenskaper som ger upphov till förändringar hos fettcellerna.

__P
2006-08-02, 09:52
Testa att köpa en olja annars. Köpte en liknande denna för ett tag sen, http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=223995&prodinfotype=&showBuy=false&action=showProdInfo

Tar efter dusch och det är rikigt stor skillnad, inte alls lika torr, och så blänker man ju också, coolt! :cool:

cam
2006-08-02, 10:40
Jag får mer celluliter (jag vet assexigt) när jag missbrukar lightprodukter. Har testat att sluta och börja många gånger och fått samma reslutat. *screwy*

Mycket intressant. Hur stora mängder lightprodukter konsumerade du då?

mela
2006-08-02, 11:12
Mycket intressant. Hur stora mängder lightprodukter konsumerade du då?

Mja.. kanske 1liter cola light, 1 ask läkerol och ehm.. ja.. nån msk sötningsmedel i kvargen. Om dagen.

cam
2006-08-02, 12:58
Mja.. kanske 1liter cola light, 1 ask läkerol och ehm.. ja.. nån msk sötningsmedel i kvargen. Om dagen.

Jag konsumerar ju också en hel del, ca den mängden du anger. Försöker i övrigt äta så "ren" mat som möjligt utan konstiga tillsatser och har alltid försvarat aspartamet med att "det är ju bara aminosyror". Frågan är vad man ska söta med om man vill lägga ned detta men inte vill ha socker. Drycker klarar jag mig utan, men t ex kvarg utan sötning *spy* Man kanske får vänja smaklökarna vid osötat helt enkelt?

Valentino
2006-08-02, 13:03
Jag konsumerar ju också en hel del, ca den mängden du anger. Försöker i övrigt äta så "ren" mat som möjligt utan konstiga tillsatser och har alltid försvarat aspartamet med att "det är ju bara aminosyror". Frågan är vad man ska söta med om man vill lägga ned detta men inte vill ha socker. Drycker klarar jag mig utan, men t ex kvarg utan sötning *spy* Man kanske får vänja smaklökarna vid osötat helt enkelt?


Det är ju inget aspartam i cola light numer. Så varför oroa sig? :)

cam
2006-08-02, 13:09
Det är ju inget aspartam i cola light numer. Så varför oroa sig? :)
Dricker sällan cola och läsk men däremot en del Fun Light motsvarande Melas tidigare Colakonsumtion, klarar mig som sagt utan lightdrycker om jag måste. Däremot vill jag ha något att söta med hemma istället för Hermesetas, Canderel och gänget. Och jag vill inte äta socker.

MrBoris
2006-08-02, 14:45
Drycker klarar jag mig utan, men t ex kvarg utan sötning *spy* Man kanske får vänja smaklökarna vid osötat helt enkelt?

Antingen det, eller testa att skiva i frukt som t.ex nektariner i kvargen? helt underbart gott, nyttigt och relativt energisnålt/kg.

MVH

Angel
2006-08-02, 15:32
Ja har sköldkörtelrubbnigar och extreme dry skin (har testat den).

en de kaske vore värt att sluta me sötningsmedel med.

Iallfall Pepsi Max, det är min stora last här i livet..

Diana
2006-08-03, 08:11
Celluliter och aspartam - intressant koppling *popcorn* :D
men.. isf, av mitt tidigare aspartamintag att döma, borde ja ju fan knappt se/sett min egen hud pga cellluliter :laugh: -men har tvärt om har ja knappt haft en enda en.. syrran däremot som aldrig taffsat på en aspartam produkt har massvis me celluliter.. mysko.

Har kollat lite.. och för mkt vatten lakar ju tydligen ur kroppen på salter och mineraler, kanske det som påverkat huden.. (ja ska hitta sambandet!! :D

Frukt in the kvarg :hbang:

Diana
2006-08-03, 08:14
Ja har sköldkörtelrubbnigar och extreme dry skin (har testat den).

en de kaske vore värt att sluta me sötningsmedel med.

Iallfall Pepsi Max, det är min stora last här i livet..
Ahh tycker jag definitivt du ska prova att sluta med! =)
-testa oxå att överkonsumera fet fisk, det gör verkligen underverk för torr hud :bow:
Pepsimaxträsket is a biatch :D *grr27*

Max
2006-08-03, 18:10
Aspartam får verkligen skit för allt. Konstigt nog äter folk det ändå, kanske för att man trots allt tycker det är snäppet bättre än vanligt socker.
Angående celluliterna kommer nog dom också som ett brev på posten om du ätit samma mängd livsmedel som varit sackarossötat ;)

kampsporttjej
2006-08-08, 09:04
alltså, jag tycker det är fånigt att utgå ifrån att undersökningar besitter ALL sanning
om alla människor i världen,
om folks personliga upplevelse och intuition säger något annat. man känner
sin kropp bäst (man bör iaf göra det!!) och märker man dramatiska förändringar så gör man, oavsett om det är placebo, eller vad det är.

lita på magkänslan!:hbang:

grabben i skogen
2006-08-08, 09:42
Man kan nästan tro att king grub är sponsrad av aspartammaffian när man ser hans försök att fria aspartam!
När någon postar källa i bästa KG stil ja då är källan från "antiaspartammaffian"

*popcorn* *popcorn* *popcorn*

* Du kan diskutera, men du kan inte få rätt mot KG's personliga åsikter!

King Grub
2006-08-08, 09:59
Man kan nästan tro att king grub är sponsrad av aspartammaffian när man ser hans försök att fria aspartam!
När någon postar källa i bästa KG stil ja då är källan från "antiaspartammaffian"

*popcorn* *popcorn* *popcorn*

* Du kan diskutera, men du kan inte få rätt mot KG's personliga åsikter!

Mina personliga åsikter har inget med saken att göra.

Tänk, använd huvudet, och läs, innan du skriver något. *slap*

Det är inte personen som postar källan, jag eller någon annan, som är viktig.

Det är källan.

Kolla igenom listan över sidans källor innan du uttalar dig.

Jag refererar åtminstone till vetenskapligt granskade tidskrifter som källor.

Källorna sidan du talar om är inte granskade.

"Deadly Deception" t ex är en föga opartisk eller vetenskaplig källa.

http://www.aspartamesafety.com/DeadlyDeception.htm


Mina personliga åsikter är mot bruk av aspartam för egen del. Det betyder inte att jag sväljer allt anti-aspartamnonsens som florerar på nätet. Jag kontrollerar gärna källan först.

Trance
2006-08-08, 10:01
King Grub är väl rätt kritisk till aspartam. Däremot så betyder ju inte det att han tror på alla "studier" och källor som finns. Att kunna vara källkritisk är nog en av de viktigaste sakerna som finns om du skall seriöst forska eller bara studera en sak.

Sniggel
2006-08-08, 10:36
Om mycket vatten lakade ur kroppen på mineraler, då skulle man kunna tänka sig att ett stort intag av lightdrycker -> stort intag av vatten -> lägre halt av mineraler -> mindre behållning av vätska -> hud blir tunnare(?) -> celluliter syns tydligare
Eller är jag ute och cyklar?

Diana
2006-08-08, 11:03
Om mycket vatten lakade ur kroppen på mineraler, då skulle man kunna tänka sig att ett stort intag av lightdrycker -> stort intag av vatten -> lägre halt av mineraler -> mindre behållning av vätska -> hud blir tunnare(?) -> celluliter syns tydligare
Eller är jag ute och cyklar?
AH! Tycker det låter som huvet rätt på spiken det där *popcorn* För jag tror det är väääldigt lätt att överdosera vättska om man knarkar aspartam i flytande form.. frågan är om det ens är möjligt att inte göra det :D

Yankeee
2006-08-27, 06:33
Nu har jag gjort studier på mig själv och mitt extrajobb. Det finns en fun-lightmaskin på jobbet, varje gång jag baserar mitt vätskeintag på nämda maskin blir jag torr i halsen. Dricker jag bara eller mest vatten känner jag inget. Fick precis samma känsla när jag råkade dricka ur fel flaska (hade en funlight med utspädd dricka i och en med koncentrat), blev brutalt torr i halsen även då. Finns kanske någon vettig förklaring till detta, bara egna noteringar. Dricker inte funlight normalt sett nu längre iallafall.

Om någon har lust kan ni testa att ta en stor klunk koncentrat och se om ni märker något :)

Sverker
2006-08-27, 08:39
Om mycket vatten lakade ur kroppen på mineraler, då skulle man kunna tänka sig att ett stort intag av lightdrycker -> stort intag av vatten -> lägre halt av mineraler -> mindre behållning av vätska -> hud blir tunnare(?) -> celluliter syns tydligare
Eller är jag ute och cyklar?

Ja. Jag sätter min cykle på att den ekvationen inte går ihop.


Torr hud är beroende på det tunna fettlagret på huden och hur mycket vatten underhuden håller. Tvätta händerna ofta och fettlagret tvättas bort=> vips så blir huden torrare. Smeta på vasselin och vips kan vattnet inte tränga ut och huden blir fuktigare:D


Frågan är ju snarast ifall aspartam eller några nedbrytningsprodukter av aspartam påverkar bildandet att fett/sebum. Jag vet inte men enligt mig är det långsökt.

Diana
2006-08-29, 14:25
Nu har jag gjort studier på mig själv och mitt extrajobb. Det finns en fun-lightmaskin på jobbet, varje gång jag baserar mitt vätskeintag på nämda maskin blir jag torr i halsen. Dricker jag bara eller mest vatten känner jag inget. Fick precis samma känsla när jag råkade dricka ur fel flaska (hade en funlight med utspädd dricka i och en med koncentrat), blev brutalt torr i halsen även då. Finns kanske någon vettig förklaring till detta, bara egna noteringar. Dricker inte funlight normalt sett nu längre iallafall.

Om någon har lust kan ni testa att ta en stor klunk koncentrat och se om ni märker något :)
Jag upplever precis samma, men har alltid trott att det berott på att jag haft som vana att späda koncentratet ungf en 8-10 ggr starkare än rekommendationerna *popcorn* :D

Av resultaten av mina egna självstudier att döma(efter att såhär pass lång tid passerat) kan jag iaf konstatera att aspartam gör något med min kropp, vad är jag inte helt 100 på men huden blir lite torrare, ögonvitorna tycks lite rödare(?) håret får aningen sämre kvalitee.. - Detta är altså vid ett missbruk av _stora_ kvantiteter per dag, som jag pysslade med förr.

Sverker: Man tackar för klargörandet :thumbup: tror du får behålla cykeln :D