handdator

Visa fullständig version : Kondition + uthållighet.


SPACEJAM
2006-07-31, 00:17
Har länge spånat på hur jag ska utforma mitt träningsprogram... Syftet är att öka kondition och uthålligheten i alla kroppens muskler samtidigt som jag ökar i styrkan. Har läst en del (150 sidor) om träning i en bok från Amerikanska förbandet US Navy SEAL's... Enligt dem så ska träningen utformas som så att man har en blandning av explosiva muskler (vita muskelfibrer) och sega muskler (röda) och på så sätt får en hög styrka med en hög uthållighet (Uthålligheten är alltid viktigast).

T.ex. är en styrketräningstaktik att man kör först 8 veckors styrkeökande träning på 3-12 reps och sedan efterföljande 12 veckor kör man på 20-60 reps för att få uthållighet till styrkan man skapat under de 8 veckorna. Enligt SEAL's ska denna träningen fortgå ungefär 1 år för att göra stora skillnader.

Målet för min del är att ligga på 3 löp-pass, 4 styrketräningspass (2 ben & mage och 2 överkropp) 2 marschpass och 2 cykelpass...
Detta blir totalt 11 träningspass på en vecka. Det är rätt mycket... Men jag har tid, motivation och tycker det är riktigt kul.

Frågan: Hur hade ni fördelat dessa passen på en vecka? Jag utformade det på detta sättet och kan inte hitta någon bättre lösning...

M; Styrketräning ÖVERKROPP, 1 timme med packning X kg + cykling X min
T; Löpning X min, Styrketräning BEN- MAGE
O;
T; Löpning X min 80+% av maxpuls, Styrketräning ÖVERKROPP
F; 1 timme med packning X kg + cykling X min
L;
S; Löpning X min, Styrketräning BEN- MAGE

Tips angående detta eller invändingar på taktiken?
MVH.

SPACEJAM
2006-07-31, 13:23
Det jag oroar mig för är att benen inte mår bra av träning 5 av 7 dagar i veckan. Men det kanske går bra om man stegrar långsamt? Brukar ni dra ut i löpspåret trots träningsvärk i benen?