handdator

Visa fullständig version : Vad äta när man inte tränar (protein/gainer)?


fett0
2006-07-30, 23:15
Efter att ha tjuvläst på forumet i ett drygt år har jag nu samlat mod för att skriva ett inlägg! ;) Förlåt om det här är frågor som redan har ställts, men jag har letat länge och väl utan att hitta svaren. Jag lovar.
Har nu tränat seriöst ett tag och börjar göra framsteg. Äter så mycket jag kan så ofta jag kan (vilket inte säger något :)). Brukar dessutom ta en gainer i samband med träningen (ca 3 dagar/vecka). Vad jag funderar på är:

1. Ska man äta lika mycket de dagar man inte tränar som de dagar man tränar?

2. Har sett att en hel del av er dricker proteindrinkar, tar ni de även de dagar ni inte tränar?

3. En Gainer då (typ 60% kolhydrater), den ska man bara ta efter (eller hälften före) träning och inte de dagar man tränar?

En variant att pröva skulle t.ex. kunna vara:
1 portion protein på morgonen alla dagar
1 portion protein på kvällen alla dagar
1 portion gainer i samband med träning
Förutom den vanliga maten som är lika mycket oavsett om man tränar den dagen eller inte.

4. Är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar.

L-Sami
2006-07-30, 23:29
Syftet med träningen? Deff, Bulk, Underhåll av muskler osv

Protein behövs för proteinsyntesen och för att undvika muskelnedbrytning. Så protein ska tas även på dagarna du inte tränar, men det behöver inte komma ifrån pulvret utan det kan komma ifrån maten också.

En gainer innan bättre, än efter . En gainer innan och en gainer efter
bäst. Hälften innan och hälften efter är kanske nåt att föredra.

Dagarna då du inte tränar så behövs inget maltodextrin/druvsocker
du får bara i dig kalorier men ingen näring. Om syftet med träningen
är bygga muskler så ska nog kolhydraterna komma ifrån andra källor under vilo dagarna än av maltodextrin/druvsocker. Skippa gainers under vilodagarna.

sleep is the enemy
2006-07-30, 23:33
hej, nu e ja verkligen ingen expert på de här, men ja kan ändå svara hur ja gör å tror.

1. Musklerna bryts ned under träningen, efter träningen byggs musklerna upp å växer (förhoppningsvis) därför är maten viktig även de dagar du inte tränar.

2. Samma som ovan, alltså kroppen behöver protein för att bygga muskler, även de dagar du inte tränar.

3. Om du måste ta gainer (ja tycker de e bättre å ta kolhydrater å protein var för sig) så är det nog bra att ta före och efter.

Jag brukar ta protein före, kolhydrater under och efter passet. och sen mat när ja kommer hem.

hoppas ja hjälpte nånting, å att andra som kan mer säger va dom tycker

fett0
2006-07-31, 09:29
Syftet med träningen? Deff, Bulk, Underhåll av muskler osv

Just det, ja. Syftet är att lägga på mig lite muskler (helst inte så mycket fett, vilket har gått bra hittills).

fett0
2006-07-31, 09:32
3. Om du måste ta gainer (ja tycker de e bättre å ta kolhydrater å protein var för sig) så är det nog bra att ta före och efter.


När du säger kolhydrater för sig och protein för sig, så menar du vid separata tidpunkter antar jag? För annars är det väl ingen skillnad (mer än att man själv kan bestämma förhållandet mellan mängden kolhydrater/protein)?

Men måste och måste, det är ju bra (om man är lat)?

King Grub
2006-07-31, 09:36
Det är alltid en fördel med kolhydrat och protein tillsammans i samma mål. Fördelen med en gainer man blandar själv är just att man kan bestämma den ena delens mängd utan att den andra delen följer med åt samma håll.

L-Sami
2006-07-31, 09:46
Just det, ja. Syftet är att lägga på mig lite muskler (helst inte så mycket fett, vilket har gått bra hittills).

Till din fråga då:

Ska man äta lika mycket de dagar man inte tränar som de dagar man tränar?

Ja, ät men skippa gainers bara.

sleep is the enemy
2006-07-31, 10:29
När du säger kolhydrater för sig och protein för sig, så menar du vid separata tidpunkter antar jag? För annars är det väl ingen skillnad (mer än att man själv kan bestämma förhållandet mellan mängden kolhydrater/protein)?

Men måste och måste, det är ju bra (om man är lat)?

ja kanske skrev lite otydligt, mena snarare att ha protein och kolhydrater var för sig, därmed inte sagt att man ska ta dom var för sig...

den typ av kolhydrater du får från en gainer behövs bara vid träningen. men proteinet vill du ju kanske äta vid andra tillfällen, om du inte får tillräckligt genom din kost. så då tycker ja de e bättre att ha proteinet för sig så att du kan ta en proteindrink då de behövs, gärna i samband med mat som ger dig bättre kolhydrater än din gainer ger. så de beror alltså på när du tror du kommer behöva ta protein.

en annan nackdel e ju att du inte får bestämma förhållandet som du själv skriver, oftast brukar de va lite väl mycke kolhydrater i gainer tycker ja. men om du e lat så funkar gainern vid träning.

fett0
2006-07-31, 13:32
Ok, noterade att det fanns kolhydratpulver med naturell smak (som jag antar är samma sak som "nästan ingen" smak). En sådan kan man alltså blanda med proteinpulver med smak. Listigt! :)

Så slutsatsen är att man faktiskt inte äter lika mycket de dagar man inte tränar eftersom vi är överens om att det är bra att ta extra kolhydrater i samband med träning.

Jag började först tänka på det här när jag räknade ut hur mycket energi jag behövde för att stå still i vikt (utan träning). Den dagen man tränar behöver man ju mer energi till själva träningen. Men när man vill lägga på sig muskler så överäter man även de dagar man inte tränar (kroppen behöver mer energi dagarne efter för att återhämta sig, även om det inte är riktigt lika mycket som under den egentliga träningen och timmarna där efter?).