handdator

Visa fullständig version : har man rätt till ersättning för skaddor på sommarjobben?


toaletten
2006-07-30, 22:53
ja min fråga är vad kan man få ut om man skaddar sig på sommar jobbet ?
ja jobbar just nu med att byta ut filter (industriella luft filter). vi har fått skyddsutrustning men den dugger inte efter som "stoffet" går igenom hanskarna vi fick först vilket har resulterat att jag å en till som är på de skitigaste stället där har brän/frät-skaddor samt stora sår. vid handlederna vilket inte e så vackert. å nu te fråga vad har man för rätt till ersättning om man råkar ut för någe sådant?



"soffet" komemr från järnsmälltinings ungnar så de inehålelr ju allt som man inte får släppa ut i naturen

Angel
2006-07-30, 22:57
Ring LO-telefonen och fråga.

LO.se

Oatmeal
2006-07-30, 23:14
Se till att skicka in en Skadeanmälan till försäkringskassan.. Även om det är på sommarjobbet så har du samma rätt som om du jobbar på ett vanligt jobb. Även om du itne får ersättning nu så kan det vara bra att ha en anmälan gjord på det.

Aelrik
2006-07-31, 09:19
Har arbetsgivaren tecknat kollektivavtal omfattas du av TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetskada).

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/403018A12BE1E34DC1256F2E003E8B2B
TFA kompletterar de andra ersättningar som du får om du skadas på jobbet eller drabbas av en sjukdom som klassas som arbetsskada.

TFA är en avtalsförsäkring. Därför omfattas du automatiskt när du är anställd hos en arbetsgivare som tecknat kollektivavtal med ditt förbund.

Så kontakta LO. Gör dessutom en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Jag hoppas att din arbetsgivare har kollektivavtal (d.v.s. att du jobbar vitt). Annars har du tyvärr inget att hämta. :(