handdator

Visa fullständig version : Fråga angående marklyft


Snapphanen
2006-07-30, 20:02
Hur ser ni på vikt kontra strikthet i marklyft?

Ska man köra helt rak rygg (svank) och öka utifrån det eller kan man böja lite på ryggen och köra mer mot sin maxvikt? När jag kör på maxvikt så blir ju inte utförandet helt strikt, det känns dock helt ok i ryggen. Passaren säger att ryggen är lite böjd.

Kan ju säga att jag siktar på volym och inte styrka.

MilkmaN
2006-07-30, 20:12
Jag skulle inte tumma på utförandet, har gjort det någon gång av misstag under tyngre lyft och ibland har det gått bra, andra gånger har jag fått svinont i ryggen. Lär dig lyfta bra och börja ta i med benen så håller du ryggen rak. Att böja bröstryggen en aning brukar väl dock sägas vara okej.

pragmatist
2006-07-30, 20:27
Om du inte kan hålla ryggen rak skulle jag tro att du använder en vikt som är i tyngsta laget för uppbyggnadsträning i alla fall. Men jag skulle inte säga att det är någon rikskatastrof att böja ryggen lite när man marklyfter, så länge man inte sätter det i system.

Sheogorath
2006-07-30, 21:34
Varför inte göra båda? Det är inte farligt att dra maxtung vikt i marklyft, om man har rätt teknik. Det är dock slitsamt för kroppen, och inget man bör ägna sig åt i särskilt stor volym, i min mening. Och det baserar jag på magkänsla och inget annat.

Jag kan ge dig ett exempel på hur jag marklyfter.

Set 1: Uppvärmning, 6 reps, lätt vikt.
Set 2: Uppvärmning, 6 reps, samma vikt.
Set 3: Uppvärmning, 6 reps, högre vikt.
Set 4: Uppvärmning, 3 reps, ännu högre vikt.
Set 5: Uppvärmning, 1 rep, ännu högre vikt.
Set 6: Max-försök, 1 repetion. Max-vikt. Skiten ska upp.
Set 7-8: Arbetsset, 4-6 reps, vikt som tillåter helt plan rygg, simultan höft/stång-stigning etc. med allt vad "perfekt klanderfri, säker" teknik kan tänkas innebära.

Då har du en massa set att värma, bana in teknik och dessutom två set där du ligger på en tillräckligt tung vikt för att bara klara max sex reps med vad du kallar "perfekt teknik". Och du gör bara repetioner som är perfekta. När utförandet börjar bli sämre har du redan gjort en repetition för mycket.

Men samtidigt har du också ett set där du gör ett maxförsök för allt vad tygen håller.

Många flugor i en smäll, skulle jag säga.

Snapphanen
2006-07-31, 09:23
Okej, grejen är att det känns bra och jag skulle säkert kunna ta 10-20 kg mer men övningen i sig gör en lite osäker. Hade inte varit alltför kul om det bara hade sagt "knepp" i ryggen och därmed hade ryggträningen och kanske all träning varit slut.

Tack för tipsen

Sheogorath
2006-07-31, 09:32
Okej, grejen är att det känns bra och jag skulle säkert kunna ta 10-20 kg mer men övningen i sig gör en lite osäker. Hade inte varit alltför kul om det bara hade sagt "knepp" i ryggen och därmed hade ryggträningen och kanske all träning varit slut.

Tack för tipsen

Har du någon styrkelyftare på ditt gym?

Snapphanen
2006-07-31, 11:08
Tyvärr inte för tillfället. Nu över sommaren bor jag i min hemstad och tränar på Friskis =) så.. där finns inte så många som kan kolla en.

Kör nog en lättare period nu och strikt och rådfrågar någon kunnig att se över min teknik i höst.