handdator

Visa fullständig version : Mandel eller nötter


Tjockisen
2003-01-05, 12:43
Brukar handla ett gäng påsar hasselnötter och sötmandel på willys varje vecka, men det var först nu som jag funderade lite på om det var några större skillnader mellan dem. Sötmandel smakar, som namnet antyder =), hyfsat sött.. Är GI:t högre i mandeln än i hasselnötterna? Vilken har bäst fett-sammansättning?

/Christian

Ondjultomte
2003-01-05, 13:00
Hasselnötter har följande fettsammansättning:
mättade 4,6g, enkelomättade 49g (av 100g ätligdel)

Sötmandel:
mättade 5g, enkelomättade 34g fleromättade 11g (av 100g ätligdel)

Tjockisen
2003-01-05, 13:06
Tackar. Vet du också vilken av de två sammansättningarna som är bäst? Känns som vad som är "bäst" varierar från dag till dag enligt undersökningarna.

Ondjultomte
2003-01-05, 13:19
det är nog marginellt ... :)det är ju bra fett i båda, sötmadeln innehåller dock mer fleromättade.

sötmandeln innehåller dock 5 gram mer kolisar :)

men eftersom du inte äter (antar jag) några större mängder så spelar det inte så stor roll ...bäst är ju att variera sig :)

Lellan
2003-01-05, 13:27
Mandlar innehåller lite mer protein än hasselnötter, men hasselnötter alltså mer omättat fett. Vet faktiskt inte nyttograden av fleromättat? *skäms* Men enkelomättat är ju jättebra.

Hasselnötterna innehåller mer fett generellt och jag antar att det är det du är ute efter. Dessutom rik på tex vitamin B6.

Sötmandel å andra sidan är rik på B2 (bra för tex dem som undviker mejeriprodukter kan jag tänka mig) och de har även lite bättre mineralvärden (tex magnesium som är bra för proteinsyntes, och kalsium osv) men hasselnötterna är inte så pjåkiga de heller.

Med andra ord har jag inte ett dugg svarat på din fråga.. :rolleyes: Kanske förvirrat lite mer! :D

Men jag tror variation är bäst, köp dina påsar å slå ihop dem vettja! :smokin:

EDIT: Såg inte att du fått svar redan!

Tjockisen
2003-01-05, 13:35
Mjo, jag blandar rätt friskt. Har för mig att de innehåller en massa Omega-X (X = {3,6,9}) :) Funkar fint att slänga i lite nötter i havregrynen på morgonen tillsammans med mjölk, russin och solrosfrön. Kör på som vanligt då med andra ord. Lite lagom av båda.