handdator

Visa fullständig version : Sidospår till: kompisen stöter på min fd tjej!


Mental
2006-07-30, 19:24
För att inte föra en intressant tråd av banan så kör vi mitt tänkande i en annan tråd.

Några enkla regler för allas trevnad innan vi startar.
Känsloargument är ok, om man skriver lite mer än "det bara är sÅ!!!"
Man behöver inte varit med om situationen för att få ha åsikter och argumentera.
Ge fan i personangreppen och respektera att folk kan ha en annan åsikt än just du utan att för den sakens skull vara "dumma i huvudet, oskulder, gud vet vad"

Lite bakgrundshistoria, jag har i senare tid haft ett längre sexuellt förhållande med en tjej om har pojkvän på annan ort. Och ja, jag var medveten om det sedan ganska tidigt. Vi hade kul tillsammans, ett rikt och bra sexliv, och jävligt mycket gos mys och trevligt, vi pratade mycket över telefon och hadde en vettig relation.
Min bekantskapskrets delades i två ganska tydliga åsiktshalvor, den ena som tyckte att jag gjorde helt rätt som njöt av henne, och den som tyckte jag gjorde fel som var med en "tagen" tjej. Min åsikt är och har hela tiden varit att det är hon som har gjort fel, det är hon som sviker sin pojkvän, det är hon som är otrogen. Jag ser inte att jag gör något fel, jag känner inte hennes pojkvän, och jag bryr mig än mindre om honom. Jag har inte haft några aspirationer på att bli till sammans med henne, jag vill inte ha en flicka som kan tänka sig vara otrogen.
Jag har inget mot hennes pojkvän, jag var inte svartsjuk för att de hade sex med varandra, jag såg helt enkelt inga problem utan var allmänt nöjd.

Vad anser ni, gör jag fel som njuter av någon annans flickvän? Borde jag ha låtit bli? Jag har ju inte på någotsätt förtrollat henne eller gjort något mot hennes vilja.


Ytterligare ett sidospår, varför blir pojkvännen i situationen alltid förbannad på killen som har sex med hans fickvänn? Det naturliga borde ju vara att bli förbannad på tjejen som sviker? Jag har blivit både mordhotad och måltavla för lite amatörboxning, jag menar, om han skall spöa någon så borde det ju vara tjejen han ska slå? Jag har aldrig varit otrogen mot någon, jag fattar ärlig inte den biten :) Om jag hade en flickvän som var otrogen mot mig så vore det ju henne jag skulle vara sur på, inte vem hon nu valde att hoppa i säng med.

Sådär, nu har vi en bra start här, släpp loss och argumentera.

Valentino
2006-07-30, 19:27
Jag tycker alla ska få pippa med alla och man ska inte ska behöva bry sig om vad den andre känner. För om ngn blir ledsen så kan han ju ändå påverka det och börja bli positiv. Jag orkar inte ta hänsyn till mina polare för jag måste ju se till mitt behov och mitt liv. Det är ju liksom inte bra att vara negativ.

Mental
2006-07-30, 19:29
Jag tycker alla ska få pippa med alla och man ska inte ska behöva bry sig om vad den andre känner. För om ngn blir ledsen så kan han ju ändå påverka det och börja bli positiv. Jag orkar inte ta hänsyn till mina polare för jag måste ju se till mitt behov och mitt liv. Det är ju liksom inte bra att vara negativ.

Ahh, men nu är det inte någon polares brud jag var med, läs mitt inlägg igen.

Valentino
2006-07-30, 19:30
Ahh, men nu är det inte någon polares brud jag var med, läs mitt inlägg igen.


Alla måste ju få ligga med den man vill.

Yankeee
2006-07-30, 19:31
Alla måste ju få ligga med den man vill.

Du kunde iaf ha forumlerat det lite vettigare.

Tss, edit.

Tricklev
2006-07-30, 19:33
Jag tycker alla ska få pippa med alla och man ska inte ska behöva bry sig om vad den andre känner. För om ngn blir ledsen så kan han ju ändå påverka det och börja bli positiv. Jag orkar inte ta hänsyn till mina polare för jag måste ju se till mitt behov och mitt liv. Det är ju liksom inte bra att vara negativ.

Lustigt du.;)


Själv har jag haft en otrogen tjej, sket fullständigt i killen och blev skitarg på tjejen.
Skulle nog kunna ha sex med en upptagen tjej, men självklart aldrig med en polares tjej.

Kort framförda åsikter.:thumbup:

Yankeee
2006-07-30, 19:33
Det är inte fel att ha sex med någon som vill ha sex med dig. Förutsatt är personen är myndig, inte har aids osv ;) Det är inte ditt problem om hon väljer att svika sin snubbe. Det KAN bli ditt problem om snubben inte kan hantera det dock. Men det är upp till dig vilka risker du vill ta.

Baha
2006-07-30, 19:33
personligen skulle jag inte vilja dela tjej med ngn annan, typ gosa o pippa med henne sen går hon hem till sin kille o allt är bra*spy*

svårt för såna personer, som henne i det här fallet alltså. i det här fallet så är det ju tjejen som e otrogen, inte du så.
men skulle själv aldrig va med en sån tjej, såna personer äcklar mig

dynamo
2006-07-30, 19:35
Rätt eller fel vet jag väl inte.. Det hade nog inte känts rätt för mig, då jag inte lyckats undvika att tänka på grabben som troligtvis kom i kläm. Men det kan ju vara så att de hade en överrenskommelse att träffa andra under tiden (till och med även om du inte vet om det).

Hon kanske ringer sin pojkvän och berättar snuskiga detaljer om det, eller rent spelar in det på film och delar med sig till han och hans polare på oljeplattformen..

Vi kanske får se Mental in action på Pirate bay och DC snart. :D


Varför man blir förbannad på killen istället för flickvännen.. Kan det ha att göra med att man vill fysiskt avreagera sig och inte vill slå den man (fortfarande) älskar?

dynamo
2006-07-30, 19:37
såna personer äcklar mig

Glömde nämna det jag också.. +1 på det!

elan
2006-07-30, 19:38
Så länge tjejen har gjort ett aktivt val att ha det så här så är det ju hon som gjort missen. Hon verkar ju uppenbarligen vara väl medveten om vad hon pysslar med eftersom det hållt på under en längre tid.

Om någon vore otrogen mot mig skulle jag bli förbannad på personen i fråga och inte den som han/hon var otrogen med. Och ja, jag har faktiskt varit i den situationen så jag vet hur jag funkar. Han fick en rak höger. Tjejen tror jag inte att jag brydde mig så värst mycket om.

Sebbe_H
2006-07-30, 19:39
Hade ju kunnit sätta en upptagen tjej om jag var ledig själv, dock tänker jag inte vara otrogenigen

Hade heller inte haft sex med nån polares brud, som nån skrev i den andra tråden, man rör inte polares tjejer, varken under tiden eller nåra månader efter deras förhållande. Det är som sagt en oskriven regel.

Mental
2006-07-30, 19:40
Det här med att bli arg på "fel" persson tycks mig rätt vanligt, speciellt på krogen. Det är fler än en gång om man fått arga pojkvänner efter sig när man raggat på en tjej. Om hon flirtar tillbaka, så borde det ju vara henne han blir arg på, men tydligen inte. Varför går man ut tillsammans med en flirtig flickvän om man inte kan tåla att hon gör det? Ter sig märkligt i mina ögon.

Kwon
2006-07-30, 19:44
Man slår inte tjejer. Begrips!

Garnax
2006-07-30, 19:46
Du gör inget fel, tjejen står för hela ansvaret i bedömningen om
det är rätt eller fel.

Så enkelt är det, du har inga skyldigheter emot någon kille
du aldrig träffat medans tjejen vars pojkvän detta är
har allt ansvar.

mini
2006-07-30, 19:51
Du gör inget fel i mina ögon, men jag skulle själv akta mig för situationen av den enkla anledningen att det är stor risk att det blir känslor inblandade, och således alldeles för komplicerat.

Spinkot
2006-07-30, 19:52
Nör jag läser i sådana här trådar känner jag för att flytta ut iskogen där jag slipper människor. Moralens förfall ack ack och ve!

Jag skulle inte ligga med en tjej som har kille, jag skulle inte ligga med flertalet tjejer som inte har kille.

Kwon
2006-07-30, 19:58
Fast måste erkänna att jag gjort samma som dig Mental.

Skulle dock aldrig göra någonting liknande nuförtiden, hade låg moral förr. :devil:

I'm a totally different person now.

Karma is a bitch! What goes around.... :thumbup:

Mental
2006-07-30, 19:59
Fast måste erkänna att jag gjort samma som dig Mental.

Skulle dock aldrig göra någonting liknande nuförtiden, hade låg moral förr. :devil:

I'm a totally different person now.

Karma is a bitch! What goes around.... :thumbup:

Varför tycker du jag har låg moral?

Tricklev
2006-07-30, 20:01
Varför tycker du jag har låg moral?

För att det du gör direkt skadar någon om han får reda på det.

Mental
2006-07-30, 20:14
För att det du gör direkt skadar någon om han får reda på det.

Oetisk kan jag köpa, men moral är i mina ögon något individuellt.

sissa
2006-07-30, 20:16
jag håller inte med om att " jag gör inget fel, det är hon som har partner, inte jag"

tycker man otrohet är fel så tycker man väl att både din och hennes handlingar är fel?

jag tycker inte att det är rätt att vara med en annans partner.

Trance
2006-07-30, 20:18
Det är fel att vara med en som man vet har en partner, om hon nu inte är riktigt snygg. Då kan det vara ok.

Kwon
2006-07-30, 20:18
Nej, jag tycker inte att det är rätt nuförtiden, men förr var det couldn't care less tills det hände mig själv! :D

Karmic Justice! :thumbup:

Mental
2006-07-30, 20:19
jag håller inte med om att " jag gör inget fel, det är hon som har partner, inte jag"

tycker man otrohet är fel så tycker man väl att både din och hennes handlingar är fel?

jag tycker inte att det är rätt att vara med en annans partner.

Där skiljer sig våra åsikter, Jag tycker att otrohet är fel, och jag kan inte tänka mig vara otrogen mot någon, men jag tycker inte per automatik illa om någon som väljer att vara otrogen, även om jag tycker handlingen är fel. Om jag tyckte mina handlingar var felaktiga så hade jag väl inte gjort det?


Hate the sin not the sinner :)

Mental
2006-07-30, 20:21
Det är fel att vara med en som man vet har en partner, om hon nu inte är riktigt snygg. Då kan det vara ok.

Varför är det fel? För utom den lilla pojkvänsdetaljen var hon en helt ok flicka. Inget flickvänsämne så klart, men ett underbart tidsfördriv i ett halvår eller så.

Valentino
2006-07-30, 20:21
Jag tycker om att ha samlag och då kan ju faktiskt inte jag ta hänsyn till om det finns ngn annan som inte gillar det. För jag gillar ju det. Då måste man ju väga det emot varandra, om jag gillar det mer än den som ogillar det. Och kommer man inte fram till ngt på det sättet, så tänker iaf jag fortsätta ha samlag med alla mina kompisars ex, så länge jag tycker det är skönt. För det viktiga är ju faktiskt att ha det skönt och inte att vara negativ.

Trance
2006-07-30, 20:28
Varför är det fel? För utom den lilla pojkvänsdetaljen var hon en helt ok flicka. Inget flickvänsämne så klart, men ett underbart tidsfördriv i ett halvår eller så.

Jag vet inte, jag bara tycker så. Kanske skulle gjort exakt som du ändå, vem vet. Men jag är rätt blödig och tycker synd om alla möjliga människor så varför inte okända killar också.

bubbe
2006-07-30, 20:29
Om du har gjort rätt eller fel har väl inte så stor betydelse, som att du absolut ligger på gränsen till att ev såra andra människor och dig själv. Hur du upplever situationen kanske inte alls stämmer in på någon av dom andra parterna. Antagligen kommer det bli en kris mellan pojkvän/flickan när/om detta uppdagas eller så är det redan en kris eftersom tjejen redan har strulat runt under en tid med dig, där ditt inhopp i spelet inte gör saker lättare. För allas bästa borde du bryta kontakten, säja att du inte fortsätter ifall hon ska vara tillsammans med sin pojkvän.

sissa
2006-07-30, 20:35
för mig blir det dubbelmoral. nej, jag skulle aaaaaaaaaaaaaaaldrig vara otrogen själv, och jag skulle tycka det vore hemskt att bli bedragen själv, men att vara med en som har partner - nemas problemas. där behöver jag inte ens tänka i termer rätt eller fel eftersom jag i den situationen per automatik står ansvarsfri. det är inte jag som har en partner. men man behöver inte en specifik person att göra fel mot.

tror jag. ;)

Mental
2006-07-30, 20:37
Jag vet inte, jag bara tycker så. Kanske skulle gjort exakt som du ändå, vem vet. Men jag är rätt blödig och tycker synd om alla möjliga människor så varför inte okända killar också.

Där skiljer vi oss, jag prioriterar min egen glädje och njutning framför känslorna hos en för mig totalt obekant person. Vore det en kille jag kände så skulle jag undvikit henne som pestsmittad.

Valentino
2006-07-30, 20:39
Vore det en kille jag kände så skulle jag undvikit henne som pestsmittad.


Jaså, så sa du ju inte i den andra tråden. Där gick ju dina känslor före allt annat.

Mental
2006-07-30, 20:40
för mig blir det dubbelmoral. nej, jag skulle aaaaaaaaaaaaaaaldrig vara otrogen själv, och jag skulle tycka det vore hemskt att bli bedragen själv, men att vara med en som har partner - nemas problemas. där behöver jag inte ens tänka i termer rätt eller fel eftersom jag i den situationen per automatik står ansvarsfri. det är inte jag som har en partner. men man behöver inte en specifik person att göra fel mot.

tror jag. ;)

Huvudet på spiken tror jag. Även om du tycker det är dubbelmoral så summerar du det ganska bra, jag anser att om man inte har någon specifik att göra orätt mot så är det inte orätt. jag tror inte på något kosmiskt rätt och fel.

Mental
2006-07-30, 20:43
Jaså, så sa du ju inte i den andra tråden. Där gick ju dina känslor före allt annat.

Ja? Och det vidhåller jag, men jag saknar inte empati för den sakens skull, jag skulle inte göra det mot en kompis, men mot en totalt obekant så käns det inte fel. Mina känslor kommer först, och jag skulle inte må bra av att göra det mot en polare, att därimot ta en tjej han har dumpat kan jag tänka mig. Men inte hans nuvarande flickvän.

Moral är personligt, samvete så att säga.

sissa
2006-07-30, 21:00
Huvudet på spiken tror jag. Även om du tycker det är dubbelmoral så summerar du det ganska bra, jag anser att om man inte har någon specifik att göra orätt mot så är det inte orätt. jag tror inte på något kosmiskt rätt och fel.


alltså, att det skulle finnas saker som är rätt och fel i sig tror jag väl inte, det är ju en uppfinning av oss det här med vad som är rätt och fel.

nu finns det ju förvisso någon specifik att göra orätt mot (mot hennes kille i det här fallet. och kanske även henne), men det känns ändå inte som att jag skulle tycka det vore fel pga felet jag gör mot honom eftersom jag nog ändå inte skulle tycka att det är rimligt att jag har några särskilda förpliktelser inför honom (som jag inte känner.eller lovat något)
jag tror det är nån slags regelmoral eller vad det kallas. som "det är fel att ljuga" tex.vilket inte nödvändigtvis är kopplat till att någon drabbas i det enskilda fallet, utan är mer en allmän insikt om hur många problem lögner ställer till med.

Mental
2006-07-30, 21:13
alltså, att det skulle finnas saker som är rätt och fel i sig tror jag väl inte, det är ju en uppfinning av oss det här med vad som är rätt och fel.

nu finns det ju förvisso någon specifik att göra orätt mot (mot hennes kille i det här fallet. och kanske även henne),


Vad gör jag för orätt mot henne? Jag har alltid varit rak och ärlig rörande detta. Och att säga att han genom att vara pojkvän till henne blir specifik räcker inte, han är inte specifik nog i mina ögon, har är bara ett avlägset ingenting för mig.


men det känns ändå inte som att jag skulle tycka det vore fel pga felet jag gör mot honom eftersom jag nog ändå inte skulle tycka att det är rimligt att jag har några särskilda förpliktelser inför honom (som jag inte känner.eller lovat något)
jag tror det är nån slags regelmoral eller vad det kallas. som "det är fel att ljuga" tex.vilket inte nödvändigtvis är kopplat till att någon drabbas i det enskilda fallet, utan är mer en allmän insikt om hur många problem lögner ställer till med.

Det är det där med regelmoral jag hakar mig på, oskrivna regler och "det bara är så" köper jag inte, jag har min moral och mina regler jag föröker leva efter, jag ska inte påstå att jag alltid lever som jag lär, men jag försöker. Men folk vill gärna ta fram sin egen moral och använda som pekpinne, säga fy, och slå mig på fingrarna med.

sissa
2006-07-30, 21:27
Vad gör jag för orätt mot henne? Jag har alltid varit rak och ärlig rörande detta. Och att säga att han genom att vara pojkvän till henne blir specifik räcker inte, han är inte specifik nog i mina ögon, har är bara ett avlägset ingenting för mig.



Det är det där med regelmoral jag hakar mig på, oskrivna regler och "det bara är så" köper jag inte, jag har min moral och mina regler jag föröker leva efter, jag ska inte påstå att jag alltid lever som jag lär, men jag försöker. Men folk vill gärna ta fram sin egen moral och använda som pekpinne, säga fy, och slå mig på fingrarna med.

En regel/princip kan väl ha sina grunder? De kommer ju inte nödvändigtvis ur ingenting liksom.

Är regelmoralen mer "slå-på-fingrarna-mässig" än andra moraler då?
Man kan ju tänka sig att om jag säger att "ljuga är fel" så säger jag ju i princip att alla som ljuger gör fel. Men säger jag " att ljuga är fel. tycker jag" så behöver det ju inte vara mer "slå-på-fingrarna-mässig" än nån annan moral?

Tolkia
2006-07-30, 21:34
Det finns väl ingen lag mot att dejta eller ha sexuellt umgänge med folk som redan har en partner vad jag vet, men för egen del skulle jag inte kunnat göra detta. Det skulle kännas "fel" helt enkelt; antagligen så mycket att det jag fick ut av relationen blev mer negativt i form av skuld och dåligt samvete än det blev positivt. Jag skulle också ha svårt för att ha en relation som var uppenbart utan framtid; typ "lite kul medan jag befinner mig på annan ort, sedan åker jag hem till min "riktiga" tjej", det beror förmodligen på att jag är så gammal och gammaldags att en sexuell relation utan särskilt mycket andra känslor inblandade inte riktigt finns på kartan (jo, jag känner till den lexikaliska innebörden av uttrycket "KK", men jag har svårt att förstå fenomenet det betecknar). Sedan skulle jag nog fundera mycket över hur min tillfällige partner var funtad (alltså den som "kör dubbelt" om jag sätter mig i Mentals situation). Hur mycket av det som är viktigt för mig har jag egentligen gemensamt med en person som ser så väldigt annorlunda på det är med relationer jämfört med vad jag gör? Vill jag egentligen ha en relation med en sådan person? Och vill han ha en relation med mig (förmodligen inte, eftersom jag i hans ögon rimligtvis måste framstå som en moralist)?
Jag har också ytterst svårt att föreställa mig att jag skulle kunna dejta en annan person samtidigt som jag har en relation på annat håll; antingen har man en kass relation och då avslutar man den och söker en ny, eller så har man en bra, och då är man rädd om det man har.

Innan någon börjar bräka om tangentbords-besserwissers som aldrig varit med om något själva men gärna predikar för andra osv. osv. vill jag påpeka att jag inte varit i Mentals situation, men dock i förstadiet till den. Som inte fick bli mer än ett förstadium när det var som det var, ack hade jag velat att det varit annorlunda.

Mental
2006-07-30, 21:53
Det finns väl ingen lag mot att dejta eller ha sexuellt umgänge med folk som redan har en partner vad jag vet, men för egen del skulle jag inte kunnat göra detta. Det skulle kännas "fel" helt enkelt; antagligen så mycket att det jag fick ut av relationen blev mer negativt i form av skuld och dåligt samvete än det blev positivt. Jag skulle också ha svårt för att ha en relation som var uppenbart utan framtid; typ "lite kul medan jag befinner mig på annan ort, sedan åker jag hem till min "riktiga" tjej", det beror förmodligen på att jag är så gammal och gammaldags att en sexuell relation utan särskilt mycket andra känslor inblandade inte riktigt finns på kartan (jo, jag känner till den lexikaliska innebörden av uttrycket "KK", men jag har svårt att förstå fenomenet det betecknar). Sedan skulle jag nog fundera mycket över hur min tillfällige partner var funtad (alltså den som "kör dubbelt" om jag sätter mig i Mentals situation). Hur mycket av det som är viktigt för mig har jag egentligen gemensamt med en person som ser så väldigt annorlunda på det är med relationer jämfört med vad jag gör? Vill jag egentligen ha en relation med en sådan person? Och vill han ha en relation med mig (förmodligen inte, eftersom jag i hans ögon rimligtvis måste framstå som en moralist)?
Jag har också ytterst svårt att föreställa mig att jag skulle kunna dejta en annan person samtidigt som jag har en relation på annat håll; antingen har man en kass relation och då avslutar man den och söker en ny, eller så har man en bra, och då är man rädd om det man har.

Innan någon börjar bräka om tangentbords-besserwissers som aldrig varit med om något själva men gärna predikar för andra osv. osv. vill jag påpeka att jag inte varit i Mentals situation, men dock i förstadiet till den. Som inte fick bli mer än ett förstadium när det var som det var, ack hade jag velat att det varit annorlunda.


Skulle aldrig falla mig in att bräka om dyligt, alla har rätt till åsikter, även infantila sådana (Nej, jag syftar inte på ditt inlägg, det är vettigt, personligt och genomtänkt)

Jag tänkte igenom min situation både en och två gånger, inte för att jag tyckte det var fel, utan för att andra tyckte det, jag bestämde mig dock för att så länge jag mådde bra, sov gott om natten och fick mer posetivt än negativt ur situationen så skulle jag fortsätta.

Och, som jag sade till henne, hon är en usel flickvän men en underbar älskarinna. Så det var aldrig tal om att vi skulle bli ihop, visst älskade jag henne, för hennes bra egenskaper, men det var som sagt bara vänskap med erotiska inslag. Vi han göra mycket kul till sammans under den tid som var.