handdator

Visa fullständig version : Tips till att få en katt till att sluta bita i kablar?


jenny
2006-07-30, 18:42
Jag har just skaffat mig en liten kattunge som förutom att vara jättesöt också är lite jobbig eftersom han är så busig och bara måste bita och leka med kablar. Vi har drösvis med kablar som går kors och tvärs i alla rum så det är ett sjå att hålla honom borta från dem alla. Dels vill jag ju inte att han skall förstöra nåt, men jag är mest rädd för att han skall få en stöt. Så är det någon som har nåt tips på hur jag skall få honom att sluta?

Kwon
2006-07-30, 18:43
Skaffa mer kattanpassade leksaker.

Klösbrädor o krejjer etc

userfriendly
2006-07-30, 18:43
gör dem äckliga på nåt sätt?
annars finns det väl skydd till kablar?? *rolleyes*

Sheogorath
2006-07-30, 18:44
Jag har just skaffat mig en liten kattunge som förutom att vara jättesöt också är lite jobbig eftersom han är så busig och bara måste bita och leka med kablar. Vi har drösvis med kablar som går kors och tvärs i alla rum så det är ett sjå att hålla honom borta från dem alla. Dels vill jag ju inte att han skall förstöra nåt, men jag är mest rädd för att han skall få en stöt. Så är det någon som har nåt tips på hur jag skall få honom att sluta?

Ge honom en lätt elchock varje gång han gör fel. Funkar på små barn också.















(eller så kan du gå till en djuraffär och fråga: det finns säkert doftämnen som kaniner och katter avskyr och som vi inte uppfattar, som man kan spraya på kablarna)

Sebbe_H
2006-07-30, 18:45
Låt den få en stöt så lär den sig att det är farligt.

Om man ska vara lite mer seriös så håller jag med kwon

jenny
2006-07-30, 18:48
Skaffa mer kattanpassade leksaker.

Klösbrädor o krejjer etc

Har skaffat hur mycket som helst. Men han kan ändå inte låta blir kablarna. Dessutom vill han av någon anledning gärna befinna sig mitt i en krukväxt? Kanske vill han leka djungel eller nåt? Dammsuger just nu dagligen eftersom han drar ut jord överallt. Tur att jag är ledig nu.

jenny
2006-07-30, 18:50
Ge honom en lätt elchock varje gång han gör fel. Funkar på små barn också.















(eller så kan du gå till en djuraffär och fråga: det finns säkert doftämnen som kaniner och katter avskyr och som vi inte uppfattar, som man kan spraya på kablarna)

Var lite orolig där ett tag... Doftämne var en bra idé. Har ju tabasco hemma. Den borde ju inte katter gilla?

Kwon
2006-07-30, 18:50
Har skaffat hur mycket som helst. Men han kan ändå inte låta blir kablarna. Dessutom vill han av någon anledning gärna befinna sig mitt i en krukväxt? Kanske vill han leka djungel eller nåt? Dammsuger just nu dagligen eftersom han drar ut jord överallt. Tur att jag är ledig nu.

Ok, du har massor med leksaker och grejjer, ändå vill den åt kablaget.

Kolla med en djuraffär vad för saker som katter ogillar (dofter etc).

jenny
2006-07-30, 18:51
gör dem äckliga på nåt sätt?
annars finns det väl skydd till kablar?? *rolleyes*

Jo iofs, men det är så mycket kablar. Speciellt bakom tvn. Har ju en drös med konsoler. Men vi får väl kapsla in så mycket som det går.

Janna
2006-07-30, 18:52
Han kommer automatiskt att sluta efter att han gnagt sönder den första som har tillräckligt mycket ström i sig ;)

Elkablar är ju lite knepigt. IKEA har kabel-kanaler eller vad det heter vita plastfåror som man sätter i kablarna i det är nog inte så lätt för en katt at tugga sig igenom dem plus att du får ordning på sladdarna :)

Trance
2006-07-30, 18:52
gör dem äckliga på nåt sätt?
annars finns det väl skydd till kablar?? *rolleyes*

Lite halv OT här men måste bara fråga. Jag förstår inte den smileyn, jag ser den som väldigt ottrevlig. Var detta meningen i detta fallet?


Sedan när det gäller ämnet så bör väl djuraffärer ha något kanske?

Sheogorath
2006-07-30, 18:57
Alltså, att kleta in alla kablar med tabasco, råolja, vinäger eller terpentin, fungerar säkert i bemärkelsen att djuret inte kommer att gnaga där. Idéen med att gå till djuraffären är väl kanske att man kan få tips om, eller köpa, ämnen som vi inte upplever som stötande...

:)

pragmatist
2006-07-30, 19:02
En vattenpistol är ett utmärkt kattuppfostringsredskap. :D

jenny
2006-07-30, 19:05
En vattenpistol är ett utmärkt kattuppfostringsredskap. :D

Har testats på en tidigare katt men blandade resultat. Men det är nog inte så lämpligt på elektronik.

Thorwaldsson
2006-07-30, 19:23
Har testats på en tidigare katt men blandade resultat. Men det är nog inte så lämpligt på elektronik.´

Det är katten du ska spruta på, inte elektroniken ;)

Så länge det bara är kabeln som det kan komma lite vatten på så ser inte jag det som ett problem.

Sheogorath
2006-07-30, 19:26
Dessutom är det kul att spruta vatten på katter. Egentligen är det ju inte mer eller mindre fel än att ge dem en elchock (katter gillar inte vatten; det är därför vattenpistolen funkar så bra), men eftersom det är för en god sak har man rättfärdigat det gentemot sig själv, och man kan njuta i sin sadism utan dåligt samvete. Jag kan tänka mig att många nazister drevs på samma vis.

Menmen, det är bara vad jag tror ;).

Mental
2006-07-30, 19:28
när jag var liten uppfostrade jag katten med trickey smällare, en sorts små påsar som sade pang när man kastade de i golvet. Varje gång katten gjorde något den inte fick small det till ganska högt i närheten av katten. Så här i efterhand ser det lite ut som djurplågeri, men det resulterade i en underbar och väluppfostrad katt.

Garnax
2006-07-30, 19:35
Mitt spontana råd är en svart soppsäck och någon form av slagträ...

Men sen avskyr jag katter som pesten vilket kanske gör mitt
råd till en kattägare mindre bra, vem vet...

Thorwaldsson
2006-07-30, 19:43
Men sen avskyr jag katter som pesten vilket kanske gör mitt
råd till en kattägare mindre bra, vem vet...

Passande avatar :D

pragmatist
2006-07-30, 19:48
Jag har hört att det där med katters avsky för vatten beror på var kattrasen kommer ifrån. Katter med sydländskt ursprung bryr sig inte om de blir blöta, det är framför allt nordiska katter som avskyr vatten. Förmodligen har det med överlevnadsinstinkt att göra, det är livsfarligt för en katt i vårt klimat med sin torra päls att bli blöt, medan t.ex. en afrikansk katt inte hotas av lite vatten.

jenny
2006-07-30, 19:52
Jag har hört att det där med katters avsky för vatten beror på var kattrasen kommer ifrån. Katter med sydländskt ursprung bryr sig inte om de blir blöta, det är framför allt nordiska katter som avskyr vatten. Förmodligen har det med överlevnadsinstinkt att göra, det är livsfarligt för en katt i vårt klimat med sin torra päls att bli blöt, medan t.ex. en afrikansk katt inte hotas av lite vatten.

hm, men norska skogskatter gillar ju att bada?

Thorwaldsson
2006-07-30, 19:52
Jag har hört att det där med katters avsky för vatten beror på var kattrasen kommer ifrån. Katter med sydländskt ursprung bryr sig inte om de blir blöta, det är framför allt nordiska katter som avskyr vatten. Förmodligen har det med överlevnadsinstinkt att göra, det är livsfarligt för en katt i vårt klimat med sin torra päls att bli blöt, medan t.ex. en afrikansk katt inte hotas av lite vatten.

Intressant teori. Har dock för mig att det endast är tigrar av de större kattdjuren som inte räds vatten. Exempelvis lejon, som ju lever i ett extremt hett klimat, har inte gillat vatten på de program jag sett.

Mental
2006-07-30, 19:54
hm, men norska skogskatter gillar ju att bada?

De har en annan typ av päls, som är fet och tålig vad det gäller väta. inte som tex eropeisk korthår AKA huskatten.

Frantic
2006-07-30, 20:06
Det finns en spray som heter Fy som ska hålla katter borta från tapeter och dyligt om jag inte minns fel. Testa den :thumbup:

Bärs
2006-07-30, 20:12
Ja, det finns sprayer som håller katter borta från områden där de inte får gå. Min erfarenhet är dock att de inte fungerar så värst bra. Min katt struntade i sprayen i alla fall.

När den blir lite äldre kommer den att sluta. Du får bara vakta den tills vidare och dra ur sladdarna när du går hemifrån.

LadyG
2006-07-30, 20:32
Antislick (http://www.kattshopen.se/dressyr/dressyr.asp?Typ='Dressyr'&Grupp='avvisa')

Fungerar också.

adriano
2006-07-30, 20:34
Slå honom?

Kebab-Arne
2006-07-30, 21:13
Roligt med "skämt" med att slå katten och att låta han få en stöt. *rolleyes*

Katter gör som de vill och att han ger sig på kablarna är snarare att han finner det roligt. Roligare än leksakerna han har. Vatten och sprejerna är väl det som kan funka.

Janna
2006-07-30, 21:24
Roligt med "skämt" med att slå katten och att låta han få en stöt. *rolleyes*

Katter gör som de vill och att han ger sig på kablarna är snarare att han finner det roligt. Roligare än leksakerna han har. Vatten och sprejerna är väl det som kan funka.

Fast el funkar ju, oftast får djuren aldrig ens någon stöt de känner redan på avstånd att det är el ... man kör ju det på häststängsel m.m. kan dock vara lite meckit att ha elkablar dragna i lägenheten.

jenny
2006-07-30, 21:35
Roligt med "skämt" med att slå katten och att låta han få en stöt. *rolleyes*

Katter gör som de vill och att han ger sig på kablarna är snarare att han finner det roligt. Roligare än leksakerna han har. Vatten och sprejerna är väl det som kan funka.

Tror det mer har med att göra med att han är väldigt lätt distraherad samt att han tappar bort sina leksaker hela tiden. Typiskt är ju att han leker med en grej som hamnar vid en sladd och då börjar leka med sladden istället. Just nu biter han i min väska eftersom hans mus hamnade i väskan.

aliquis
2006-07-30, 22:25
Fast el funkar ju, oftast får djuren aldrig ens någon stöt de känner redan på avstånd att det är el ... man kör ju det på häststängsel m.m. kan dock vara lite meckit att ha elkablar dragna i lägenheten.Är det verkligen så? Det är inte bara att de helt enkelt ser staketet? Och de som provar får sig en stöt?

Janna
2006-07-30, 22:28
Är det verkligen så? Det är inte bara att de helt enkelt ser staketet? Och de som provar får sig en stöt?

Nope de känner elen på ganska bra avstånd, de märker även om man stängt av elen :) då kan vissa små vildbasar försöka rymma

Mashik
2006-07-31, 06:38
När jag var liten så trodde jag att de svarta elkablarna var lakrits. Jag bad mamma många gånger ifall jag fick ta en bit...men det fick jag aldrig. *cry*

Edde_1
2006-07-31, 07:06
Är det verkligen så? Det är inte bara att de helt enkelt ser staketet? Och de som provar får sig en stöt?
Jo, så är det.

manko
2006-07-31, 07:21
Jag har just skaffat mig en liten kattunge som förutom att vara jättesöt också är lite jobbig eftersom han är så busig och bara måste bita och leka med kablar. Vi har drösvis med kablar som går kors och tvärs i alla rum så det är ett sjå att hålla honom borta från dem alla. Dels vill jag ju inte att han skall förstöra nåt, men jag är mest rädd för att han skall få en stöt. Så är det någon som har nåt tips på hur jag skall få honom att sluta?

Tejpa runt kablarna osv :P


www.katt.nu står det om just dom fenomenen. läste för 2dagar sen om just detta =D

T-train
2006-07-31, 07:54
Jag har just skaffat mig en liten kattunge som förutom att vara jättesöt också är lite jobbig eftersom han är så busig och bara måste bita och leka med kablar. Vi har drösvis med kablar som går kors och tvärs i alla rum så det är ett sjå att hålla honom borta från dem alla. Dels vill jag ju inte att han skall förstöra nåt, men jag är mest rädd för att han skall få en stöt. Så är det någon som har nåt tips på hur jag skall få honom att sluta?

Antagligen kanske han har lite trist hemma..brukar vara bättre att ha två kattungar. Sedan kan det vara så att han ömsar tänder..men det brukar det inte göra förrän mellan 4 o 6 månader..Du kan smörja in kablar med citron..eller gnugga en lök..men inte säkert att det hjälper. En katt till brukar lösa de flesta beteende problem..När sker tuggandet? PÅ nätterna eller när ni inte är hemma?

jenny
2006-07-31, 09:41
[QUOTE=T-train]Antagligen kanske han har lite trist hemma..brukar vara bättre att ha två kattungar. Sedan kan det vara så att han ömsar tänder..men det brukar det inte göra förrän mellan 4 o 6 månader..Du kan smörja in kablar med citron..eller gnugga en lök..men inte säkert att det hjälper. En katt till brukar lösa de flesta beteende problem..När sker tuggandet? PÅ nätterna eller när ni inte är hemma?[/QUOTE

Jag vet ju inte vad han gör när jag inte är där. Men han tuggar när jag ser också. Han hoppar oftast på kablar när hans leksak hamnar bredvid en eller när jag inte orkar leka med honom något mer. Skall inte kattungar sova mycket? Tycker inte att han gör mycket annat än att fara runt, runt i lägenheten.

T-train
2006-07-31, 15:11
[QUOTE=T-train]Antagligen kanske han har lite trist hemma..brukar vara bättre att ha två kattungar. Sedan kan det vara så att han ömsar tänder..men det brukar det inte göra förrän mellan 4 o 6 månader..Du kan smörja in kablar med citron..eller gnugga en lök..men inte säkert att det hjälper. En katt till brukar lösa de flesta beteende problem..När sker tuggandet? PÅ nätterna eller när ni inte är hemma?[/QUOTE

Jag vet ju inte vad han gör när jag inte är där. Men han tuggar när jag ser också. Han hoppar oftast på kablar när hans leksak hamnar bredvid en eller när jag inte orkar leka med honom något mer. Skall inte kattungar sova mycket? Tycker inte att han gör mycket annat än att fara runt, runt i lägenheten.

Jo, ca 16 timmar per dygn. Det låter inte så jättebra om han inte får ro att sova. Hur gammal är kissen? Hur gammal var han när han flyttade till dig?

Wennerberg
2006-07-31, 16:58
lägg en högspänningskabel över golvet

Jorgen
2006-07-31, 17:00
lägg en högspänningskabel över golvet
Och det skulle hjälpa hur?

Ironbabe
2006-07-31, 17:11
Eller så väntar du bara ut honom. Våran katt var lika jobbig som kattunge. Han for o bet överallt o jag tyckte f** aldrig att han sov! Han har haft ner krukväxter o lekt i krukorna. Ett tag så la jag rå lök i de krukorna som stod på golvet men han var där ändå. Helt plötsligt så bara slutade han med att bita i sladdar och krafsa i krukorna *screwy*

Nu rusar han bara runt som en dåre precis innan vi ska gå o lägga oss, det är som att han måste springa av sig överflödsenergin innan natten :D

kneger
2006-07-31, 17:14
det finns rör som du stoppar in kablarna i. både praktiskt och bra mot katter.

Wennerberg
2006-07-31, 17:43
Och det skulle hjälpa hur?
gnager han på den ett tag så gnagar han inte på fler

Catstyle
2006-07-31, 18:00
Känns som att det räcker med "omglolskadakatten"-inlägg nu.

Jazzman
2006-07-31, 18:12
Ättika funkar bra. Det enda som hjälpte när vår katt fick för sig att bita på lädermöblerna. "FY"-spray funkade inte alls.
Smörj in en väl vald ledning med ättika så lär sig katten efter väldigt få gånger att det inte är gott med ledningar.
/Jazz

HellCat
2006-07-31, 18:22
Ättika funkar bra. Det enda som hjälpte när vår katt fick för sig att bita på lädermöblerna. "FY"-spray funkade inte alls.
Smörj in en väl vald ledning med ättika så lär sig katten efter väldigt få gånger att det inte är gott med ledningar.
/Jazz


Ättika funkar som sagt bra.. även en blandning av citron o vitpeppar funkar kanon!

Skulle den t.ex nångång göra ifrån sig utanför lådan, så strö vitpeppar på det stället.

jenny
2006-07-31, 18:30
[QUOTE=jenny]

Jo, ca 16 timmar per dygn. Det låter inte så jättebra om han inte får ro att sova. Hur gammal är kissen? Hur gammal var han när han flyttade till dig?

Han är 10 veckor nu. Jag har haft honom i en vecka.

T-train
2006-07-31, 18:38
[QUOTE=T-train]

Han är 10 veckor nu. Jag har haft honom i en vecka.

Då kanske det bara är så att han är väldigt ny..o inte riktigt kan slappna av ännu..han är också lite liten..o det kommer gå betydligt lättare att lära honom saker när han blivit lite äldre. En så liten kisse kan göra om samma misstag rätt många ggr. Du kan försöka gosa mer o leka mindre o se om han blir lite lugnare. Sedan har du fått rätt många bra förslag på hur du ska gömma kablar och även preparera kablarna så att de inte är lika attraktiva.

Jorgen
2006-07-31, 19:03
gnager han på den ett tag så gnagar han inte på fler
*gäsp* Kul.

Wennerberg
2006-08-01, 01:15
*gäsp* Kul.
I'm here all week.

Jorgen
2006-08-01, 07:10
I'm here all week.
Det är inte säkert. :banned

Wennerberg
2006-08-01, 12:26
Det är inte säkert. :banned
JOHO!:)

Pata
2006-08-01, 12:31
Traditionellt aga??!

http://www.bible.ca/marriage/spanking-norman-rockwell.jpg

Annars kan katten växa upp och bli en såndär olydig ghettocat!
http://eclectech.co.uk/b3ta/catslob.jpg