handdator

Visa fullständig version : när musklerna pumpas upp..


bergendahl
2006-07-30, 13:15
Jag undrar en sak angående bröstmusklerna.. detta gäller alla andra muskler också isf men.. Vi säger efter man har tränat brösten 1 pass, så känner man och ser tydligt att brösten blivit uppumpade ser större ut.. sedan efter en stund går dom ner till "vanlig" storlek igen.
Jag undrar hur länge ungefär måste man träna för att få dom "uppumpade" musklerna hela tiden.. om man exempelvis tränar brösten 3 gånger per vecka.. snackar vi om veckor, månader eller tom år? svår och kanske lite dum fråga.. men ge ett snällt svar :hbang:

Deceiver85
2006-07-30, 13:20
"Pump-effect don't stack"

L-Sami
2006-07-30, 13:29
Som sagt pump effekten varar inte så länge efter träningspasset.

men jag har ser och känner betydligt bättre pump i musklerna nu än två år sen då jag började träna seriöst. Kan känna bra tryck i musklerna fram till nästa pass. Kan ha något med att testosteronet har ökat i kroppen eller att jag äter bättre nu.

Alltså ca 2 år tog det för mig att känna och se större muskler.

stenis
2006-07-30, 13:36
Det ni snackar om är glykogen. När man regelbundet tränar så fylls musklerna med glykogen, glykogen binder vatten som i sin tur får musklerna att verka större samt fastare. Man får mer tryck. Tar man uppehåll en vecka så hinner mycket av glykogenet försvinna och man tappar då denna känsla av tryck i musklerna, givetvis återfår man detta tryck igen när man kommit igång med träningen.

Jorgen
2006-07-30, 13:40
Jag undrar hur länge ungefär måste man träna för att få dom "uppumpade" musklerna hela tiden..
Tja, det går inte.

bergendahl
2006-07-30, 13:47
okey, de tar alltså sin lilla tid. Men 2 år säger du.. men tänk dig nu.. dina brösmuskler i vanlig form.. sedan när du pumpar upp så dom ser större ut. Hur lång tid tror du att de tar. . . Att få dina bröst så som dom är "vanligtvis" till att få dom se ut som dom gör när du "pumpar" upp dom för tillfället? hoppas du förstår hur ja menar.. *flex*

King Grub
2006-07-30, 13:51
Det går inte att svara på.

Sniggel
2006-07-30, 14:50
Pump-effekten är väl att där är mycket blod i muskeln? Detta håller väl i sig nån timme?
Glykogeneffekten varar så länge som man har glykogenet i sig.

schabo-labo
2006-07-30, 15:05
Det ni snackar om är glykogen. När man regelbundet tränar så fylls musklerna med glykogen, glykogen binder vatten som i sin tur får musklerna att verka större samt fastare. Man får mer tryck. Tar man uppehåll en vecka så hinner mycket av glykogenet försvinna och man tappar då denna känsla av tryck i musklerna, givetvis återfår man detta tryck igen när man kommit igång med träningen.

Så man har mer glykogen i musklerna när man håller igång träningen? Vad beror det på? Är det inte så att i vanliga fall har man ca 400 gram glykogen lagrat i kroppen och ca 100 gram i levern? När man inte tränar regelbundet har man alltså mindre?

pragmatist
2006-07-30, 16:36
Även tävlingsbodybuilders måste pumpa upp sig innan de går upp på scen. Så det enkla svaret på din fråga är: aldrig.

aliquis
2006-07-30, 16:49
Du kommer aldrig få ha kvar den pumpade effekten hur länge du än har tränat, däremot kan de ju växa till sig med tiden, hur lång tid det tar beror väl på vilka mål du har vad gäller storleken.

Det rör sig om år hur som helst ;)

schabo-labo
2006-07-30, 17:29
Det ni snackar om är glykogen. När man regelbundet tränar så fylls musklerna med glykogen, glykogen binder vatten som i sin tur får musklerna att verka större samt fastare. Man får mer tryck. Tar man uppehåll en vecka så hinner mycket av glykogenet försvinna och man tappar då denna känsla av tryck i musklerna, givetvis återfår man detta tryck igen när man kommit igång med träningen.

Är det så?

bergendahl
2006-07-30, 22:36
okej, aliquis du förstod hur jag menade.. vissa tror tydligen att jag menade att man ska gå runt uppumpad hela tiden.. aja

snelhest
2006-07-31, 00:41
det lär inte ta år om du är nybörjare iaf