handdator

Visa fullständig version : Hur högt överskott?


Marcelo_Garcia
2006-07-30, 02:51
Hur högt energiöverskott är det lämpligt att ligga på för att bygga muscles? Alltså för att kunna bygga muskler på ett bra sätt, utan att för det behöva gå upp så jävla mycket i fett. Kanske en n00big fråga, men jag är n00b så det är väl bara lämpligt :booty:

Kotten
2006-07-30, 02:58
ät bara, skulle inte orka räkna om jag skulle gå upp i vikt, märker du att du går upp för fort så skär ner lite. Ska du räkna hela tiden är risken att du tröttnar ur, ät nytigt och mycket och ge fan i att väga :)

Men annars 500 - 800 ungefär

L-Sami
2006-07-30, 04:13
ät bara, skulle inte orka räkna om jag skulle gå upp i vikt, märker du att du går upp för fort så skär ner lite. Ska du räkna hela tiden är risken att du tröttnar ur, ät nytigt och mycket och ge fan i att väga :)

Men annars 500 - 800 ungefär


Jag tycker inte att det är jobbigt att väga maten iaf :D. Jag mår bättre av det iaf. Man slipper oroa sig över om man har ätit för mycket eller för lite på en dag. Ett problem löst för dan

Cerberus
2006-07-30, 10:27
Jag tycker inte att det är jobbigt att väga maten iaf :D. Jag mår bättre av det iaf. Man slipper oroa sig över om man har ätit för mycket eller för lite på en dag. Ett problem löst för dan

Jo men i praktiken räkna ut sin exakta energiförbrukning varenda dag är omöjligt. Trial and error gäller som sagt.

Jag använder spegel och våg som kompass om jag äter för mkt eller för lite.

L-Sami
2006-07-30, 11:43
Jo men i praktiken räkna ut sin exakta energiförbrukning varenda dag är omöjligt. Trial and error gäller som sagt.

Jag använder spegel och våg som kompass om jag äter för mkt eller för lite.


Ungerfärligt så får jag den rätta kalorimängden varje dag för deffen. Den brukar ligga mellan 1800-2300 beroende på aktiviteter jag håller på med än så länge har det funkat bra så :)

Liten Men Fet
2006-07-30, 12:33
Jag tycker inte att det är jobbigt att väga maten iaf :D. Jag mår bättre av det iaf. Man slipper oroa sig över om man har ätit för mycket eller för lite på en dag. Ett problem löst för dan

Tycker man ska vara lite försiktig när man tycker det känns bättre att väga maten för att man slipper oroa sig. Även om man tränar bör man försöka ha ett normalt och avslappnat förhållande till mat, många på det här forumet som har på gränsen till eller har ätstörningar.

Får man ångest eller liknande när man ätit nånting "fel" eller inte vägt sin mat under dagen ska man passa sig lite.

Ursäkta offtopicen.

Piranha
2006-07-30, 12:36
Tja säg en 500-1000 över sen styr du mängden underhudsfett med cardio istället för att snåla på kalorierna.

King Grub
2006-07-30, 12:38
Då är det ju inte den mängden energi över förbrukningen, eftersom cardion räknas in i förbrukningen. ;)

Anonym112
2006-07-30, 16:56
Tja säg en 500-1000 över sen styr du mängden underhudsfett med cardio istället för att snåla på kalorierna.


:thumbup:

King grub det funkar ändå inte riktigt så.
Eftersom om du då t.ex går morgonpromenad på tom mage så bränns det ju mest fett som du redan bär på. Sen fyller du på med ny energi och ligger plus (kommer läggas på nytt fett då), som du promenerar bort en (viss) del av nästa morgon, osv !
Om du förstår.

På så vis går det runt i en cirkel och du håller fettet i (någorlunda) styr, förhoppningsvis.

King Grub
2006-07-30, 17:01
King grub det funkar ändå inte riktigt så.
Eftersom om du då t.ex går morgonpromenad på tom mage så bränns det ju mest fett som du redan bär på. Sen fyller du på med ny energi och ligger plus (kommer läggas på nytt fett då), som du promenerar bort en (viss) del av nästa morgon, osv !
Om du förstår.

På så vis går det runt i en cirkel och du håller fettet i (någorlunda) styr, förhoppningsvis.

Nej, jag förstår inte, eftersom det är så där det inte riktigt funkar.

Cardion ökar inte fettförbränningen, och omsättningen av energi sker över längre tid än så.

Anonym112
2006-07-30, 17:06
Vi får väl då vänta och se vad Piranha menade.

King Grub
2006-07-30, 17:09
Man får ju konditionsträningens övriga fördelar på hälsa och syreupptagningförmåga och hormonpåverkan, mm, men man styr inte mängden underhudsfett om mat ändå matchar energiförbrukningen genom att äta mer.

Gör man av med 500 kcal under cardion och äter 500 kcal mer, blir resultatet på fettbalansen identiskt som om man hade låtit bli cardion och låtit bli att äta dom där 500 kcal.

Piranha
2006-07-30, 17:14
Man äter ordentligt och när man märker man börjar fläska till sig ökar man bara på cardion lite.

Funkar alldeles utmärkt för mig för jag rör hellre på mig mer än skär ner i maten.

Kotten
2006-07-30, 17:17
Jag tycker inte att det är jobbigt att väga maten iaf :D. Jag mår bättre av det iaf. Man slipper oroa sig över om man har ätit för mycket eller för lite på en dag. Ett problem löst för dan

Nej alla är ju olika, skulle jag väga maten hela tiden skulle jag tröttna ur tillslut, när man bulkar tycker jag inte att man behöver vara så jävla noga så länge man vet att man får i sig mycket, ser man att man går upp för fort skär man ner lite bara, men det är jag det :). Har ju sina fördelar att väga med om man orkar med det

Anonym112
2006-07-30, 17:20
Man äter ordentligt och när man märker man börjar fläska till sig ökar man bara på cardion lite.

Funkar alldeles utmärkt för mig för jag rör hellre på mig mer än skär ner i maten.

Okej :thumbup:

Men du får inte lika bra ökningar då under perioden du ökat på cardion för att tappa fett ?

Piranha
2006-07-30, 17:24
Okej :thumbup:

Men du får inte lika bra ökningar då under perioden du ökat på cardion för att tappa fett ?

Märker ingen skillnad faktiskt, fördelen är bättre frås en perioder med mer cardio som genererar tex hårdare benpass.

Anonym112
2006-07-30, 17:30
Märker ingen skillnad faktiskt, fördelen är bättre frås en perioder med mer cardio som genererar tex hårdare benpass.

Okej så det betyder alltså att du ökar även fast kaloriminus ?

Eller tror du min teori tidigare i tråden stämmer?

Klurigt.

Piranha
2006-07-30, 17:36
Okej så det betyder alltså att du ökar även fast kaloriminus ?

Eller tror du min teori tidigare i tråden stämmer?

Klurigt.


Jag är ingen teoretiker direkt som finner nöje i att räkna kalorier, men det fungerar för mig och jag växer förhoppningsvis.

zoltan_hellhound
2006-07-30, 18:40
Vad jag har kommit fram till genom läsning av 100 liknande trådar och efter mycket sökande är att.Äta mer änn vad man vanligen gör.men inte gris bulka är bäst.inte slaviskt räkna calorier,se till att man stoppar i sig nyttig mat och om man ser att man börjar svälla över med fett ska man dra ner på cal, alternativt öka cardion.att ligga på 200-500 är tillräkligt, jag tycker 1000 låter lite mycket, blir ju 1 kilo i veckan. har jag rätt för mig nu eller jag är ute och svävar i det blå??

Har även en fråga, hur länge varar en normal bulk dvs är 6-8 månader normalt