handdator

Visa fullständig version : Kreatin och fotboll?


kalle10
2006-07-29, 22:10
Hej
jag undrar om de skulle ha någon större effekt på min kondition och uthållighet om jag skulle börja använda kreatin. Skulle kreatin kunna göra så jag skulle orka träna mer och bli snabbare?

Beroende på svaret undrar jag sedan vilket kreatin som kan rekomenderas?vilken typ?
Kan lägga 500kr så förslag skulle varit till stor hjälp.

tack
mvh Kalle

kalle10
2006-07-29, 22:17
Edit: Eller kanske borde jag köpa ett annat kostillskott istället för kreatin? Men som sagt vill förbättre uthålligheten och konditionen samt bli snabbare och starkare i benen? Tänkte då att kanske kreatin skulle vara det bästa hjälpmedlet? Eller kan någon rekomendera något annat?

mvh Kalle

kalle10
2006-07-30, 16:02
Snälla...ett tips, en rekomendation vadsomhelst?
Ska beställa imorgon så.

bluelight
2006-07-30, 16:11
Jag har provat vanligt monohydrat (iofs med styrketräning) och det fungerade hyffsat.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=76
Annars provar du det där, kolos produkter brukar vara bra.

kalle10
2006-07-30, 16:20
ok tack för tipset bluelight!

kalle10
2006-07-30, 16:27
Förövrigt ser Eiselt - KP3 och speciellt Fairing - KCG intressant ut.
Någon som har provat Fairing - KCG och känt att uthålligheten har förbättrats?

Davil
2006-07-30, 17:00
Förövrigt ser Eiselt - KP3 och speciellt Fairing - KCG intressant ut.
Någon som har provat Fairing - KCG och känt att uthålligheten har förbättrats?
Väldigt många säger att KCG är riktigt bra !

Hockeyplayer
2006-07-31, 16:08
Förövrigt ser Eiselt - KP3 och speciellt Fairing - KCG intressant ut.
Någon som har provat Fairing - KCG och känt att uthålligheten har förbättrats?
Har provat kp3, jag kände att uthålligheten förbättrades! Samtidigt fick man bättre koncentrationsförmåga.

kalle10
2006-08-04, 22:08
Har beställt KCG, men hur ofta ska man ta det och när? Inegn uppladning behövs väl som med vanligt kreatin?

Hockeyplayer
2006-08-04, 23:08
Har beställt KCG, men hur ofta ska man ta det och när? Inegn uppladning behövs väl som med vanligt kreatin?
Tror att man ska ta det på träningsdagar. Antagligen 60-30 min innan träning ungefär..
Nej ingen uppladdning behövs.

L-Sami
2006-08-04, 23:34
Hej
jag undrar om de skulle ha någon större effekt på min kondition och uthållighet om jag skulle börja använda kreatin. Skulle kreatin kunna göra så jag skulle orka träna mer och bli snabbare?

Beroende på svaret undrar jag sedan vilket kreatin som kan rekomenderas?vilken typ?
Kan lägga 500kr så förslag skulle varit till stor hjälp.

tack
mvh Kalle

Du kan bli snabbare, starkare, explosivare av kreatin, men uthålligheten under längre tid försämras alltså konditionen. Har själv dålig erfarenhet av det när det gäller t ex joggning, känns nästan som om bena består av betong när man springer.

Angus
2006-08-05, 08:36
Du kan bli snabbare, starkare, explosivare av kreatin, men uthålligheten under längre tid försämras alltså konditionen. Har själv dålig erfarenhet av det när det gäller t ex joggning, känns nästan som om bena består av betong när man springer.

du vet inte vad du svammlar om. kreatin produkter som kcg , kp3 , kcg 2 förbättrar uthålligheten markant. vanligt kreatin monohydrat kan försämra uthålligheten tack vare att du får en högre kroppsvikt
ovanstående produkter förskjuter mjölksyratröskeln REJÄLT. Själv kan jag ligga på mellan 10-15 slag mer i arbetspuls när löptränar och det ger bra mycket bättra tider på 5km:hbang:

Guddi
2006-08-05, 09:03
”Dietary creatine supplementation (loading dose: 15 – 20 g/day, 4 – 5 days; maintenance dose:
2–5gg/day) has been found to increase muscle power output, especially during intermittent sprint exercises..... It is well established that creatine supplementation can enhance power output during short maximal sprints (Terjung et al., 2000), in particular during intermittent exercise modes. Even when contained in an endurance exercise event like football Furthermore, several studies have shown that creatine supplementation can potentiate the gains in fat-free mass and muscle force and power output that accompany resistance training”

”There is no evidence that so-called ‘‘special’’ creatine formulations are better than simple (and cheaper!) creatine monohydrate powder. However, creatine salts, in contrast with creatine monohydrate, are easily soluble and stable in solution and thus could be included in sports drinks or gels. On the other hand, creatine monohydrate must be consumed soon after it is brought in to solution.”

”Ingesting creatine in conjunction with training sessions can stimulate muscle creatine uptake, as exercise is known to facilitate the disposal of ingested creatine into musculature. Ingesting creatine supplements in combination with post-exercise carbohydrate-amino acidprotein supplements can enhance muscle creatine retention by virtue of elevated circulating insulin concentrations”

Dietary supplements for football; Journal of Sports Sciences, July 2006; 24(7): 749 – 761

Så svaret är ja, det kommer att hjälpa dig förutsatt att du svara på Kreatin. Av egen erfarenhet så kan jag säga att effekten vid fotboll inte är lika lätt att märka av som effekten vid styrketräning. Det är väldigt sällan som man kör sig helt slut på fotbollsträningen och när man väl gör det så är det svårt att säga om man orkat mer än förra passet så att säga. Det är inte lika tydligt som att man helt plötsligt klarar 3extra reps i bänkpressen. Viktuppgången kanske du märker av dock

L-Sami
2006-08-05, 09:26
Så svaret är ja, det kommer att hjälpa dig förutsatt att du svara på Kreatin. Av egen erfarenhet så kan jag säga att effekten vid fotboll inte är lika lätt att märka av som effekten vid styrketräning. Det är väldigt sällan som man kör sig helt slut på fotbollsträningen och när man väl gör det så är det svårt att säga om man orkat mer än förra passet så att säga. Det är inte lika tydligt som att man helt plötsligt klarar 3extra reps i bänkpressen. Viktuppgången kanske du märker av dock

Är studien amerikansk eller brittisk??? Football i USA= Amerikansk fotboll och det behövs inte lika bra uthållighet som i vanlig fotboll. Mer styrka, snabbhet och explosivitet.

Robbin
2006-08-05, 17:25
Jag spelar fotboll och jag kan inte säga att jag känner någon skillnad alls mellan när jag tar kreatin eller inte. Gör det någon skillnad skulle jag tippa på att den har ganska liten betydelse i en sport som fotboll.

Guddi
2006-08-06, 21:12
Är studien amerikansk eller brittisk??? Football i USA= Amerikansk fotboll och det behövs inte lika bra uthållighet som i vanlig fotboll. Mer styrka, snabbhet och explosivitet.
Den är Europeisk :D nästan så jag känner mig lite idiotförklarad :cool:

Det är FIFA's medicinska del F-Mark som släppte en hel extra upplaga av journal of sports science i samband med fotbolls VM i år. De tar i den upp i stort sett allting som har med kost och fotboll att göra och sammanfattar all kunskap för tillfället.

Det är klart att man inte märker av skillnaden lika lätt som när man tränar styrka, men den finns där och visar sig när man utför ordentliga studier. Personerna som tar kreatin orkar helt enkelt längre när det gäller intermittent hög intensiv träning, vilket fotboll i grunden är.

K9Media
2006-08-06, 21:23
Kreatin är först och främst till för att höja styrkan under intensiva, korta pass såsom styrketräning eller intensiva konditionspass. Att ta kreatin för att förbättra en fotbollsmatch på 90 min skulle nog inte ge dig någon hjälp, men inget jag kan svara på till 100 %.

Angus
2006-08-06, 21:41
tänkvärt är att det finns MASSOR av olika kreatinsorter idag och vissa är gjorda mest för uthållighet.

kreatin monohydrat ger bäst effekt på ren styrketräning och explosiva sporter medan Citrate , kreatinpyruvat , kre alkalyn även funkar bra på uthållighetsidrott och explosiva sporter.

kcg 2 , kcg , kp3 är gjorda för att motverka försurning i muskulaturen och höjer laktattröskeln avsevärt vilket kan vara till mycket stor nytta för rena konditions/uthållighetsidrotter:)

kalle10
2006-08-06, 22:03
Intressant och läsa, tack för svaren!
Vill tillägga ett par saker.
När jag körde med vanligt kreatin monohydrat så kände jag att det hjälpte mig lite med utthållighten men ännu mer till att bli kvickare och explosivare. Jag tyckte faktiskt att det gav hyfsat resultat.
Sen lästa jag att KCG skulle kunna vara något som är effektivare för just utthålligheten som jag ville förbättra. Jag menar om man kör rena konditionspass eller intervaller så ska KCG kunna hjälpa till så man orkar prestera mer än vad man skulle gjort utan något kreatin eller kanske vad det skulle gjort med vanligt monohydrat?
Har tagit KCG nu i två dagar och faktiskt känd en skillnad, jag har orkat mer på, något sätt,känt mig mer uthållig. Vet inte om de sitter i det mentala eller, men jag har känt att jag har förbättrat utthåligheten.