handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp med ryggen....


johan***
2002-04-09, 09:18
Behöver få lite mera massa över ryggen. Latsen är bra, men behöver bygga upp rhomboideus och mellerst och nedre trapezius.

När jag tränar rygg kör jag oftast ungefär så här:
Stående rodd,Sitande rodd, smala latsdrag, chins (som uppvärmning)Rodmaskin, där jag bara kontraherar skulderbladen för att öka belastningen på mellan ryggen. Samt breda latsdrag.

Ge mig lite feedback på vad jag skall göra för övningar.

mangs
2002-04-09, 09:31
Hej,
Jag tycker du svarar lite grand på din egen fråga när du nämner övningarna du kör. Den bästa ryggövningen är helt klart Marklyft. Tar mest på Korsryggen men även på de andra delarna. Good Mornings är även bra för korsryggen. En övning till som jag gillar som bygger tjocklek på "Latsen" är enarms hantelrodd.
Had jag varit dig hade jag siktat på följande övningar.
Marklyft
Stående rodd
Chins
Enarms hantelrodd.

Då får du komplett ryggträning

mvh Mangs

TommyBoy
2002-04-09, 12:04
Jag håller med...

Marklyft, skivstångsrodd, chins. En kompletterande övning för skulderområdet är inte fel att komplettera med, finns maskiner för det.

Petrus
2002-04-09, 18:37
Just för tjockleken på ryggen ahr vi alla våra favoriter även om den eller den övningen inte bygger specifikt "tjockt". ;)
Här är iaf de övningarna jag tycker bygger tjocklek på ryggen:
1. Sittande cablerodd. (Vanligt rakt handtag med omvänt grepp)
2. Smala latsdrag mot bröstet.
3. Stångrodd (Omvänt axelbrett grepp)
4. Marklyft
Ingen speciell ordning på dom...
Vänligen,

Petrus

johan***
2002-04-10, 07:56
Ok. lite av mitt problem är att latsen svarar extremt bra för mig, har fått dem att gå ned en bra bit på sidorna och börjar att få bra vidd på dem. Trapezius (vid nacken) är alldeles för enkel att träna, har en historia som kampsportare/boxning vilket byggde upp dem ordentligt.

Marklyft var ett tag sedan jag körde. Brukade köra marklyft på ca 120-140 kg. Tog som satan på korsryggen, rumpan och baksida lår. Men jag är som sagt, i mina ögon för tunn mellan skulderbladen. Vet kanske svaret på min egen fråge egentligen, men hoppades :D på en "mirakelövning !!!!

Ahhh, det blir väl bara att bomba på ryggen lite mera i fortsättningen. Får lägga in ett extra ryggpass 1 dag i veckan ett tag och se vad som händer. :D

JJ
2002-04-10, 08:08
Johan, på mitt gym har vi en ryggmaskin, typ omvända flyes. Har ni inget liknande? Tar på baksida axel och mellan skulderbladen.

johan***
2002-04-10, 08:20
jodå, det finns. Men den använder jag för att köra baksida axlar. Svårt att kontrahera mellan skulderbladen specifikt. Får fortsätta med basövningar och köra hårdare bara :D
Dessutom börjar baksida axlar att växa ifrån ryggen :(

Vilka problem jag har :eek:

Åse Columbus
2002-04-10, 08:52
Jag tror det var i senaste Muscle&Fitness...

en övning som man gör i roddmaskin men med ett rep som man drar rätt högt på kroppen ,....nästan under hakan...och med LÄTT vikt för att kunna komma åt rohmboideus..(stavning?)....ett litet förslag bara....har provat...tycker själv att den tar fiiiint ..men glöm inte att sträcka efteråt.... ;)

Åse :cool:

TommyBoy
2002-04-10, 10:12
En favoritövning jag har är "korta marklyft".
Utgångsläget är som marklyft, stående med stången i händerna, därefter böjer jag mig fram och låter stången hänga i skulderpartiet. Jag vänder och kontraherar skulderpartiet och trapezius.

Tar mycket bra och tillåter en rejäl belastning.

MikeW
2002-04-10, 20:37
Vanlig Skivstångsrodd är ju (för mig)en kanonövning för hela ryggen. När jag kör den känner jag att det tar riktigt bra på hela trapezius, latsen och rhomboideus. Försök att verkligen få in känseln i muskeln när du kör denna övning. Tänk "rygg, rygg".