handdator

Visa fullständig version : under en diet


Kotten
2006-07-29, 18:23
är det då dumt att äta massa vassle protein,kvarg och andra mjölkprodukter i för stor utsträckning om det är så att man har anlag för bukfetma inom familjen ?. ska man unvika för mycket protein drinkar och försöka äta mat istället eller kan jag dricka mina protein drinkar utan att oroa mig för att allt bara ska bli skit ?

Brooklyn
2006-07-29, 18:36
allt handlar om kcal in, och kcal ut. äter du mer än vad du gör av med så går du upp i vikt, (oftast)

Kotten
2006-07-29, 18:38
hörde att för mycket mjölkprodukter inte är bra, isofall bytter jag hellre ut någon av protein drinkarna mot något annat, kanske kvargen innan jag sover oxå

Brooklyn
2006-07-29, 18:55
hörde att för mycket mjölkprodukter inte är bra, isofall bytter jag hellre ut någon av protein drinkarna mot något annat, kanske kvargen innan jag sover oxå
proteindrinkarna ska du ju köra med vatten, inte mjölk. (får man ju självklart avgöra själv)

pragmatist
2006-07-29, 19:44
Forskningen gäller först och främst mjölk, inte mjölkprodukter i största allmänhet. Hög konsumtion av komjölk är kopplad till försämrad insulinkänslighet och metabola syndromet/diabetes. Vassleprotein å andra sidan är kopplad till det motsatta, d.v.s. större insulinkänslighet, vilket ju klart visar att man inte kan dra alla mjölkprodukter över en kam i detta avseende.

Kotten
2006-07-29, 19:56
Forskningen gäller först och främst mjölk, inte mjölkprodukter i största allmänhet. Hög konsumtion av komjölk är kopplad till försämrad insulinkänslighet och metabola syndromet/diabetes. Vassleprotein å andra sidan är kopplad till det motsatta, d.v.s. större insulinkänslighet, vilket ju klart visar att man inte kan dra alla mjölkprodukter över en kam i detta avseende.

oki då behöver jag inte vara orolig över det då:), lugnt med kvargen oxå alltså ?

Sniggel
2006-07-29, 20:49
oki då behöver jag inte vara orolig över det då:), lugnt med kvargen oxå alltså ?
Kvarg är inte mjölk, ej heller vassle. Tror inte nån studie är gjord på kvarg om jag ska vara ärlig :-p

King Grub
2006-07-29, 20:59
Jo, på kasein. Proteinet i kesella är kasein.

http://www.worldguernseys.org/PageMill_Resources/A2%20lay-summary.pdf

Kasein är också betydligt mindre lipolytiskt än t ex vassle eller soja.

Milk from dairy cows has long provided a high quality source of protein and selected micronutrients such as calcium to most populations. Recently, a relationship between disease risk and consumption of a specific bovine ss-casein fraction either A1 or A2 genetic variants has been identified. Populations, which consume milk containing high levels of ss-casein A2 variant, have a lower incidence of cardiovascular disease and type 1 diabetes. Furthermore, consumption of milk with the A2 variant may be associated with less severe symptoms of autism and schizophrenia.

Crit Rev Food Sci Nutr. 2006;46(1):93-100.

Cow's milk consumption in infancy is not related to IDDM in Iceland. The lower fraction of A1 and B beta-caseins in Icelandic cow's milk may explain why there is a lower incidence of IDDM in Iceland than in Scandinavia.

Pediatrics. 2000 Oct;106(4):719-24.

http://content.karger.com/produktedb/produkte.asp?typ=fulltext&file=ANM2006050003177

Sverker
2006-07-30, 08:04
Är det detta du hänvisar till King Grub:
http://www.hi.is/stofn/rin/diabetes.html


Att vissa mjölkvarianter ökar risken för diabetes.
Det kan ju förklara varför Sverige och Finland har störst andel ungdomsdiabetiker.
Vad gör man åt det ? Mammorna ammar längre och djuraveln går mot de Islänska raserna ?

nutz
2006-08-02, 20:12
proteindrinkarna ska du ju köra med vatten, inte mjölk. (får man ju självklart avgöra själv)

Mja, det stämmer väl om det är i samband med träning då man vill ha så snabbt upptag som möjligt. Till mellanmål kan det väl omöjligen spela någon roll..?

exevision
2012-12-24, 12:28
djuraveln går mot de Islänska raserna ?

Finns väll lite andra raser nu hos många bönder. Undrar om det är mer mot A2 nu än förr?