handdator

Visa fullständig version : Ge blod - ge liv!


Allan
2006-07-29, 09:59
Ni som inte har annat för er - pallra er iväg och dela med er. Och inget snack om att det är katabolt - jag har sett världsmästare i OL och SL ge blod under träningsperioder. Då kan ni också göra det.

http://sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=906164


allan
gav igår

Tolkia
2006-07-29, 10:08
De har dissat mig. :(
(men jag skulle få komma tillbaka, och eftersom de har konstant brist på A här lär nog "få" snarare vara att se som "måste" ...)

Liten Men Fet
2006-07-29, 10:08
Ni som inte har annat för er - pallra er iväg och dela med er. Och inget snack om att det är katabolt - jag har sett världsmästare i OL och SL ge blod under träningsperioder. Då kan ni också göra det.

http://sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=906164


allan
gav igår

Hade gärna gjort det men jag har ett virus som jag inte lyckas bli av med annars hade jag gett blod. Har gett innan och det är ju inga problem.
:(

PowPow
2006-07-29, 10:11
Får man ge blod om man är tatuerad?
Testas man för eventuella sjukdomar innan man ger blod?

bluelight
2006-07-29, 10:12
Är inte 18, men kommer säkert ge när jag är över 18!

mela
2006-07-29, 10:13
Får man ge blod om man är tatuerad?
Testas man för eventuella sjukdomar innan man ger blod?

Ditt blod testas när du regestrerar dig. Men tatuering vet jag icke,

snelhest
2006-07-29, 10:16
om någon kom och ringde på och bad att få ta lite blod skulle dom få det men jag tänker inte själv ta reda på hur man ger blod

skaparn
2006-07-29, 10:16
Får man ge blod om man är tatuerad?
Testas man för eventuella sjukdomar innan man ger blod?

6 månaders väntetid står det på geblod.nu. (http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6).

Det är ett extra år dock, ifall du tatuerat ett Pulp Fiction-citat.

skaparn
2006-07-29, 10:20
om någon kom och ringde på och bad att få ta lite blod skulle dom få det men jag tänker inte själv ta reda på hur man ger blod

Det är väldigt tufft att som du hela tiden anta en jagskiterialltutombyggning-hållning och allmän EMO-attityd. Tanken med blodgivning är att även du ska få tillgång till blod ifall du behöver det, då kan det vara kul ifall någon annan gjort sig besväret att "ta reda på hur man ger blod". Eller menar du att blodgivningen ska organiseras så att man åker runt och plingar på hos folk med en nål i handen?

PowPow
2006-07-29, 10:21
6 månaders väntetid står det på geblod.nu. (http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6).

Det är ett extra år dock, ifall du tatuerat ett Pulp Fiction-citat.

Då är det ju lugna puckar!

Jäklar vilken massa regler. Hur motiverar dem detta måntro?
"Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man": "Får inte ge blod".

snelhest
2006-07-29, 10:24
Det är väldigt tufft att som du hela tiden anta en jagskiterialltutombyggning-hållning och allmän EMO-attityd. Tanken med blodgivning är att även du ska få tillgång till blod ifall du behöver det, då kan det vara kul ifall någon annan gjort sig besväret att "ta reda på hur man ger blod". Eller menar du att blodgivningen ska organiseras så att man åker runt och plingar på hos folk med en nål i handen?
Varför skulle jag behöva blod?
kanske vore en god ide med tanke på att jag inte ens vet hur jag ska börja

jag har inte EMO-attityd.

Kwon
2006-07-29, 10:25
Då är det ju lugna puckar!

Jäklar vilken massa regler. Hur motiverar dem detta måntro?
"Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man": "Får inte ge blod".

Känner du dig träffad? :D

PowPow
2006-07-29, 10:26
Jäklar vilken massa regler. Hur motiverar dem detta måntro?
"Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man": "Får inte ge blod".

De motiverade det såhär:
"Varför får man som haft sex med annan man aldrig ge blod, medan någon som haft samlag med person som utsatts för risk för blodsmitta får ge efter en viss tid?
Varför får en man som haft sex med en annan man någon gång under livet aldrig mer ge blod, medan någon som haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta får efter en viss tidsperiod?

Svar: Orsaken till att en man som har haft sex med en annan man inte får ge blod är att risken för blodsmitta är kraftigt förhöjd i denna grupp. Enligt Socialstyrelsen får en man som har haft sex med en annan man inte accepteras som blodgivare (du kan gå in på www.sos.se och läsa SOSFS 2001:2(M)."

Skulle risken för blodsmitta vara högre bland manliga homosexuella än bland heterosexuella som haft samlag med någon som utsatts för just blodsmitta? Hrm. *rolleyes*

PowPow
2006-07-29, 10:27
Känner du dig träffad? :D

Tyckte bara det lät väldigt udda.

Kwon
2006-07-29, 10:28
Tyckte bara det lät väldigt udda.

JK Bro! :devil: :thumbup:

wazz
2006-07-29, 10:28
Jag skulle verkligen vilja ge blod, men jag har ingen möjlighet när de har så konstiga öppettider på sjukhuset. Endast onsdag-torsdag 8-12. Jag kan inte ta ledigt från jobbet för att åka och lämna blod. Varför i helsike har de inte kvällstider? Det har de på andra ställen har jag sett..

Tolkia
2006-07-29, 10:28
Jäklar vilken massa regler. Hur motiverar dem detta måntro?
"Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man": "Får inte ge blod".
Ekonomiskt, tror jag (överrisk för vissa sjukdomar i den gruppen, statistiskt sett, vilket betyder fler tester och längre tid innan blodet kan användas), samt säkert också lite med "allmänhetens oro" (det var tyvärr ett par tragiska historier med folk som smittades med HIV via blodtransfusioner på de glada 80- och 90-talen). Obs. nu (innan någon drar igång den diskussionen igen) att detta endast var en förklaring till hur jag tror att det ligger till, inte något försvarstal för regeln. Plus att "det finns en överrisk i folkgruppen" inte betyder att den som konstaterar det tror att samtliga som tillhör ifrågavarande folkgrupp är smittbärare.

Tolkia
2006-07-29, 10:31
Skulle risken för blodsmitta vara högre bland manliga homosexuella än bland heterosexuella som haft samlag med någon som utsatts för just blodsmitta?
Nej, däremot är kanske andelen personer med blodsmitta (och därmed risken att "råka" ha samlag med någon som är smittbärare) större i gruppen manliga homosexuella (inte minst för att gruppen är mindre). Åtminstone har det i omgångar varit så; jag vet inte exakt hur det ligger till i dagsläget. Jämför med att man inte får lämna blod om man besökt/levt i vissa länder, av samma anledning.

PowPow
2006-07-29, 10:31
2 svar

Stämmer nog bra, det där. Vid lite eftertanke kan det kanske vara motiverat. Nåväl, reagerade mest för att det lät udda.

Einar
2006-07-29, 10:54
Blir man kallad automatiskt efter det att man har lämnat en gång? Jag lämnade för 2 månader sedan på ett ungefär, men jag har inte fått en till kallelse.

snelhest
2006-07-29, 10:56
Blir man kallad automatiskt efter det att man har lämnat en gång? Jag lämnade för 2 månader sedan på ett ungefär, men jag har inte fått en till kallelse.

Svar: Orsaken till att en man som har haft sex med en annan man inte får ge blod är att risken för blodsmitta är kraftigt förhöjd i denna grupp. läs tråden

Liten Men Fet
2006-07-29, 10:59
Varför skulle jag behöva blod?


Ja du, ge det lite tankemöda så kanske du kommer på det.
Olycka är ett litet tips du kan utgå ifrån.

snelhest
2006-07-29, 11:01
Ja du, ge det lite tankemöda så kanske du kommer på det.
Olycka är ett litet tips du kan utgå ifrån.
vilka olyckor kan jag råka ut för som kräver att jag får blod?

skaparn
2006-07-29, 11:08
vilka olyckor kan jag råka ut för som kräver att jag får blod?

Nej, du har rätt, du behöver inget blod. Sitter du bara vid datorn och gnäller har du ett relativt riskfritt liv att vänta.

Einar
2006-07-29, 11:11
läs tråden

Vad snackar du om? Läs om, gör rätt....

Einar
2006-07-29, 11:13
vilka olyckor kan jag råka ut för som kräver att jag får blod?

Är du dum eller spelar du bara?

snelhest
2006-07-29, 11:14
jag antar det är du på avataren?

aliquis
2006-07-29, 11:15
Jäklar vilken massa regler. Hur motiverar dem detta måntro?
"Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man": "Får inte ge blod".Att hiv är vanligare hos homosexuella.

snelhest
2006-07-29, 11:16
Nej, du har rätt, du behöver inget blod. Sitter du bara vid datorn och gnäller har du ett relativt riskfritt liv att vänta.
nästan korrekt svarat förutom gnäller biten jag inte gillar.

Einar
2006-07-29, 11:18
jag antar det är du på avataren?

Reminder: don't feed the troll. ;)

snelhest
2006-07-29, 11:22
Reminder: don't feed the troll. ;)
ja det är ju inte jag som väljer att ha en bög som avatar och sen går in och ställer frågor i en ge blod tråd som redan avhandlat att homosexuella inte får ge blod.

King Grub
2006-07-29, 11:25
Håll er till ämnet. Den som fortsätter diskutera skit får en tillsägelse.

PowPow
2006-07-29, 11:46
Att hiv är vanligare hos homosexuella.

God morgon!

--------------------------------

Finns det fortfarande ambulerande blodgivarcentraler?
Blir man trött av att ge blod? Har aldrig provat. Måste man veta sin blodtyp? Eller vill de ha alla sorter?

stridis
2006-07-29, 17:21
Blir man trött av att ge blod?

Min enda gång var ingen höjdare, svimmade nästan på väg hem(blodttrycksfall), men annars så känner man sig normalt lite hängig den dagen du ger och känns i några dagar när du pressar dig aerobiskt.

LAR
2006-07-29, 18:15
jag skulle vilja ge blod men har inte tid. eftersom sjukvården är i skrikande behov av blodgivare borde de åka runt med någon turnébuss till arbetsplatser. alltså de kommer till oss istället. jag tror att de flesta vill ge blod.

ni har väll anmält er till donationsregistret föresten?

Allan
2006-07-29, 18:17
jag skulle vilja ge blod men har inte tid. eftersom sjukvården är i skrikande behov av blodgivare borde de åka runt med någon turnébuss till arbetsplatser. alltså de kommer till oss istället. jag tror att de flesta vill ge blod.

ni har väll anmält er till donationsregistret föresten?

Sätt igång bara!

http://www.geblod.nu/buss.aspx?PageId=274


allan

Sverker
2006-07-29, 19:14
Nää, får inte ge blod pga diabetes:confused:
Inte den blekaste aning om varför jag inte skulle få ge blod men så är det.

Däremot har jag anmält mig till donationsregistret och är possitiv till donation.

Trance
2006-07-29, 19:19
Nää, får inte ge blod pga diabetes:confused:
Inte den blekaste aning om varför jag inte skulle få ge blod men så är det.

Däremot har jag anmält mig till donationsregistret och är possitiv till donation.

Kanske någon riskkalkyk sen gammalt med sprutor och infektioner? Inte en aning själv.

Får inte ge själv, även om jag tar blodprov lite då och då. De kunde ju ta lite extra utan problem vid de tillfällena.

Garnax
2006-07-29, 19:31
Ska man ha blod ska man också vara villig att ge...
Ska man ha organ så ska man också vara villig att ge...

Borde vara lag på det helt enkelt, har man inte visat sig villig
att hjälpa andra borde man få en fet näve
i nyllet när man själv kommer...

Sverker
2006-07-29, 19:48
Vad hård du är Garnax. Jag har fått blod men får inte ge själv.
Det kan ofta vara svårt att sätta sig in i en situation innan man själv varit där. Jag kan tänka mig att man blir villig att ge om man själv fått blod en gång.

Jag kan bara hoppas att något av mina organ kan ge lite mer liv till någon annan.

Garnax
2006-07-29, 20:06
Om man av någon anledning inte får ge blod så är det ju en annan
sak, men man bör då iaf ha försökt och fått ett nej...

Vissa saker får man tänka på före, man försökräkrar sig innan
villan brinner, man tar på sig bilbältet innan man krockar
man går med i A-kassan innan man blir arbetslös...

Och man ger blod innan man behöver det själv...
man har registrerat sig i donationsregistret innan man behöver organ

Purren
2006-07-29, 20:11
Jag var faktiskt påväg ner dit efter förra tråden i ämnet, men jag byter tydligen partner "för ofta". Tsk. Så ofta är det inte!

haiduc
2006-07-29, 20:33
Jag "får" inte, även om de inte kan veta vem jag haft sex med och inte så tycker jag det är lika bra att avstå då.