handdator

Visa fullständig version : tonfisk i olja ingen höjdare?


LAR
2006-07-29, 09:25
jag tittade på innehållsförteckningen på konserverad tonfisk i olja och såg att oljan är solrosolja. enligt vad jag har hört är den oljan mättad. stämmer det och bör den därför undvikas? jag brukade, fram tills nu, ta den som mellanmål men vill veta om jag bör byta till tonfisk i vatten.

tacksam för utförliga och lättförståliga svar :)

pragmatist
2006-07-29, 09:40
Solrosolja innehåller bara 10-15% mättat fett - vilket är synd, eftersom den istället innehåller alldeles för mycket fleromättat omega-6 (60-70%) något man enligt min mening bör undvika. Solrosolja är i själva verket en av de värsta omega-6-bovarna som finns.

Försök hitta tonfisk i rapsolja istället. Alternativt köp tonfisk i vatten och ha på oliv- eller rapsolja själv.

LAR
2006-07-29, 10:29
tackar. vet du något märke och inköpsställe på tonfisk med rapsolja?

pragmatist
2006-07-29, 10:54
Sorry, jag har ingen aning. Försökte googla men hittade inget. Jag liksom utgick ifrån att det fanns eftersom rapsolja är billigt. :) När jag själv köper tonfisk (vilket inte är särskilt ofta, lite nojjig för tungmetallerna) brukar det alltid bli i vatten, företrädesvis ICA:s eftersom den är både god och prisvärd.

BigForre
2006-07-29, 11:04
Sorry, jag har ingen aning. Försökte googla men hittade inget. Jag liksom utgick ifrån att det fanns eftersom rapsolja är billigt. :) När jag själv köper tonfisk (vilket inte är särskilt ofta, lite nojjig för tungmetallerna) brukar det alltid bli i vatten, företrädesvis ICA:s eftersom den är både god och prisvärd.

Den äger, men blir precis som för dig ganska lite tonfisk, någon burk i månaden kanske.