handdator

Visa fullständig version : Någon som känner igen detta knä symptom?


Spiffy
2006-07-28, 20:17
Jag har lite skumma känningar i mitt vänsterknä emellanåt. Det är aldrig något problem vid springande, knäböj, ben press, ben spark, raka mark med mera. Men rörelser som känns konstiga är till exempel om jag sätter fram foten ett par dm med hela sulan i golvet. Sedan drar tillbaka mot kroppen utan att lyfta fotsulan. Då känns det ungefär som det ska klicka till i främre delen av knäet. Samma vid rörelser som när man drar på sig ett par snörade skor och ibland i lårcurlen.
Det är inga direkt stora smärtor det handlar om, utan mest att det känns lite obehagligt, och om det kanske är början till något värre.

Guddi
2006-07-30, 09:46
Kan vara menisken. Den brukar ha en förmåga att "låsa" knät i vissa specifika rörelser om den är skadad. Man kan testa om det är en menisk skada genom att göra McMurray's test. Alla sjukgymnaster, läkare och naprapater kan det testet.

Spiffy
2006-07-30, 09:51
Kan vara menisken. Den brukar ha en förmåga att "låsa" knät i vissa specifika rörelser om den är skadad. Man kan testa om det är en menisk skada genom att göra McMurray's test. Alla sjukgymnaster, läkare och naprapater kan det testet.

Ok låter ju sådär trevligt.
Jag gjorde en liten sökning på google om det där testet, och de sa att det även kunde klicka till ibland i knäet. På mig är det som så att när det känns som konstigast, och jag sätter mig ner på huk, och böjer knäet maximalt, så knäpper det till i vänster knäet. Något som stärker misstankarna om skadad menisk?

Om menisken är skadad, borde man inte ha rätt så ont då?

Guddi
2006-07-30, 20:37
Meniskskador leder ofta till att man upplever att det klickar i knät och ibland kan man även höra det. Särskilt i samband med ät knät låser sig. Dock är det oftast något som personen med problemet känner av eller som man hittar som fynd när man utför tester av knäleden. Klickande i knät är något som man tar hänsyn till när man ska ställa diagnosen meniskskada, men inget som säger nått i sig själv då de flesta har lite knastrande och klickande i sina knäleder då de har suttigt på huk.

Menisken består av brosk och har inga egna känselceller. Därför gör meniskador ofta inte ont alls förutom då knät låser sig eller om man utför en viss rörelse.