handdator

Visa fullständig version : snabb äggfråga!


Slartibartfast
2006-07-28, 19:46
Hur påverkas ägg av att kokas i nästan en timme? Går de att äta?

Jag glömde jävlarna på spisen. :em:

Ryska_raketen
2006-07-28, 19:46
Testa och återkom med svar.

L-Sami
2006-07-28, 21:47
Jag har haft äggen 45 minuter på spisen och de smakade likadant som hårdkokta ägg :D

Liten Men Fet
2006-07-28, 22:58
Hur påverkas ägg av att kokas i nästan en timme? Går de att äta?

Jag glömde jävlarna på spisen. :em:

Hahaha, lite hårdkokta kanske?

Att dom inte stektes i tom het kastrull, hur mycket vatten kokade du dom i? En å en halv kubikmeter eller?

Mental
2006-07-28, 23:32
Ingen fara, ägg som kokat för länge blir gröna, då kokar man de ännu längre så går färgen bort, och det går utmärkt att äta

Sniggel
2006-07-29, 01:21
Jag har lyckats koka ägg så länge att vattnet avdunstat:

1. Sitter i lugn o ro framför datorn med annat i huvudet än äggkokning
2. Doft påminner mig om vad jag glömt.
3. Jag kommer in i köket och inser att plattan är på med ett par ägg i en gryta utan vatten.
4. Jag smyger snabbt fram för att stänga av plattan och ta dem bort därifrån.
5. Jag känner värmen från plattan innan jag är framme och plötsligt exploderar ett av äggen och skrämmer slag på mig.

newb123
2006-07-30, 09:45
Jag har lyckats koka ägg så länge att vattnet avdunstat:

1. Sitter i lugn o ro framför datorn med annat i huvudet än äggkokning
2. Doft påminner mig om vad jag glömt.
3. Jag kommer in i köket och inser att plattan är på med ett par ägg i en gryta utan vatten.
4. Jag smyger snabbt fram för att stänga av plattan och ta dem bort därifrån.
5. Jag känner värmen från plattan innan jag är framme och plötsligt exploderar ett av äggen och skrämmer slag på mig.

Samma här fast mina exploderade inte. Däremot hade äggen förkolnats till hälften och det tog flera dagar innan stanken försvann från köket.

stenis
2006-07-30, 10:02
Vore kul att veta om näringsinnehållet förändras något av att de kokas för länge?

Tolkia
2006-07-30, 10:07
... det tog flera dagar innan stanken försvann från köket.
Usch ja. *spy* "Man skall vara här ocoh nu" som de säger (jag är inte särskilt bra på det, tyvärr ...).

Spiffy
2006-07-30, 14:50
Jag har lyckats koka ägg så länge att vattnet avdunstat:

1. Sitter i lugn o ro framför datorn med annat i huvudet än äggkokning
2. Doft påminner mig om vad jag glömt.
3. Jag kommer in i köket och inser att plattan är på med ett par ägg i en gryta utan vatten.
4. Jag smyger snabbt fram för att stänga av plattan och ta dem bort därifrån.
5. Jag känner värmen från plattan innan jag är framme och plötsligt exploderar ett av äggen och skrämmer slag på mig.

Har gjort nästan samma grej.
bara det att när jag kom in i köket så hade alla äggen exploderat. Men det värsta var att jag satte på en ny omgång, och gjorde precis samma sak *screwy*

Sverker
2006-07-30, 15:14
Vore kul att veta om näringsinnehållet förändras något av att de kokas för länge?

Klart att näringsvärdet har försämrats. Temperaturen inuti ägget har ju varit 100 grader en lång stund så vitaminhalten har säkert sjunkigt med 50 %. Känsliga aminosyror som lysin och svavelaminosyrorna har blivit knäck och svavelväte men som nödmat går det säkert ned.

TylerDurden84
2006-07-30, 17:23
Klart att näringsvärdet har försämrats. Temperaturen inuti ägget har ju varit 100 grader en lång stund så vitaminhalten har säkert sjunkigt med 50 %. Känsliga aminosyror som lysin och svavelaminosyrorna har blivit knäck och svavelväte men som nödmat går det säkert ned.

Så du menar att det är märkbar kvalitetsskillnad i proteinet? Fördelen med att låta dom koka i ca 20 min som jag alltid gör är att de blir mycke lättare att skala.

King Grub
2006-07-30, 17:24
Så du menar att det är märkbar kvalitetsskillnad i proteinet?

Läs inlägget en gång till så ser du nog att det är svårt att tolka det på annat sätt. :)

TylerDurden84
2006-07-31, 07:22
Läs inlägget en gång till så ser du nog att det är svårt att tolka det på annat sätt. :)

Jo, jag är läskunnig Andreas...

Men det framgår inte vart gränsen går. Ett vanligt hårkokt ägg kokar man i ca 10 min i 100 grader. Vad händer med svavelaminosyrorna och lysinet då, hur känsligt är det? Att koka i 40 minuter är länge och det sker oftast av misstag, men 20 minuter... skulle inte säga att det onödigt länge...

Guddi
2006-07-31, 07:27
Köp en äggkokare, kostar en 150kr och sen behöver ni aldrig oroa er för att det ska koka för länge. Man häller i precis så mycket vatten som behövs och sen så piper den som ett brandalarm när äggen är klara :)

Lysande tycker jag! Flickan tycker inte det men sen så glömmer hon också äggen några gånger om året.

__P
2006-07-31, 10:00
Köp en äggkokare, kostar en 150kr och sen behöver ni aldrig oroa er för att det ska koka för länge. Man häller i precis så mycket vatten som behövs och sen så piper den som ett brandalarm när äggen är klara :)


Problemet är var just brandlarmet. Den jag har låter något fruktansvärt så man måste sitta och passa den. Fattar inte att man kan göra en så högljud maskin!