handdator

Visa fullständig version : ryggpas (med marklyft)


sissa
2006-07-28, 18:11
jag planerar att börja köra marklyft snart. nu undrar jag lite vilka övningar som är "lämpliga" att komplettera med för att få ett bra och
" komplett" ryggpass.

marklyft tar väl på hela ryggen vad jag förstått. mkt ländrygg. (?)
rodd känns bra att kombinera med. men latsdrag, är det "nödvändigt" eller blir det kaka på kaka?


om jag börjar med marklyft så kommer jag nog splitta på 3, så det blir rygg + en muskelgrupp till den dagen så det finns väl plats för 3 övningar, men frågan är om det är nödvändigt?

asch, vet inte riktigt vad jag vill ha svar på, men tar gärna del av råd och tankar:)

Sheogorath
2006-07-28, 18:22
jag planerar att börja köra marklyft snart. nu undrar jag lite vilka övningar som är "lämpliga" att komplettera med för att få ett bra och
" komplett" ryggpass.

marklyft tar väl på hela ryggen vad jag förstått. mkt ländrygg. (?)
rodd känns bra att kombinera med. men latsdrag, är det "nödvändigt" eller blir det kaka på kaka?


om jag börjar med marklyft så kommer jag nog splitta på 3, så det blir rygg + en muskelgrupp till den dagen så det finns väl plats för 3 övningar, men frågan är om det är nödvändigt?

asch, vet inte riktigt vad jag vill ha svar på, men tar gärna del av råd och tankar:)

I ditt fall hade jag kört rygg + hamstrings (baksida lår), och lagt upp det, säg:

Marklyft
Chins/latsdrag
Sittande rodd
Baksida axlar (någon övning du gillar)
Enbens bencurl, sittandes
Good-mornings eller stelbenta mark (allt efter tycke och smak)

Typ så.

sissa
2006-07-28, 18:45
okaj.

jag tackar för din input!

z_bumbi
2006-07-28, 20:39
Skriv ner det program du har tänkt följa eller i alla fall stommen till det så är det lättare att ge några tips, utan att veta hur antalet set etc är så är det ganska svårt att säga om något räcker t ex.

sissa
2006-07-28, 21:44
jag har kört
1. ben,mage,triceps
2. rygg,bröst,axlar, biceps

och kört det varannan gång

satt och gjorde upp ett förslag till byte som ser ut så här

1. ben,biceps
2. rygg,bröst
3. triceps,axlar,mage

mer än så har jag inte strukturerat upp det. antal set brukar vara 3 på de flesta övningar, men val av övningar kan variera lite från gång till gång

men nåt sånt här typ:

1. knäböj och/eller benpress ca 6 set (vardera)
bencurl eller raka marklyft ca 3 set
vader (när jag känner för det..det är trååkigt) 3 set
stångcurl ca 3-4 set
nån annan bicepsövning 3-4 set

2. marklyft. har ingen aning om set här, har ej kört den än, men kan tänka mig typ 6 kanske
rodd 3 set
latsdrag 3-6 set
kryssdrag/flyes 3 set
hantelpress 3 set

3. liggande tricepsexstension 3 set
sittande tricepsexstension eller dips 3-5 set
pushdowns 3-4 set
militärpress 3 set
drag till haka och/eller sidolyft 3-6 set
eventuellt baksida axlar 3 set
2 magövningar

repetioner ligger mellan 6-10


nu kanske det här blir för lite, jag är inte van att tänka mer än 3 set oftast eftersom jag brukar ha en del övningar att hinna och orka gå igenom, när jag väl börjar med det nya så kanske jag ändrar om. svårt att säga nu vad som är lagom.

z_bumbi
2006-07-29, 06:18
Antalet set ser ganska bra ut och med den uppdelningen skulle jag köra både rodd och latsdrag.

Däremot skulle jag byta plats på triceps och axlar så att axelträningen kommer före den dan.

sissa
2006-07-29, 06:23
Antalet set ser ganska bra ut och med den uppdelningen skulle jag köra både rodd och latsdrag.

Däremot skulle jag byta plats på triceps och axlar så att axelträningen kommer före den dan.


ah! det tänkte jag inte på. ordningen jag skrev övningarna alltså. jag hade nog kört axlar först, men tack för påpekningen:)