handdator

Visa fullständig version : Mer pump i vänster än höger?


sanoj
2006-07-28, 17:39
Det är så att jag i vissa muskler får mer pump i den vänstra. T.ex bänkpressen, hur jag än gör så får jag alltid lite mer pump i den vänstra sidan, kör så strikt jag bara kan försöker även göra det lite tyngre för högersidan, men alltid med samma resultat. Detta gäller även triceps samt övre ryggen och ibland axeln.

När jag jämför musklerna i spegeln så ser jag ingen skillnad förutom på triceps som jag tror är aningen större än den högra, det är nog även så att främre axeln är större på vänstra sidan, känner jag bara med handen på bröstmuskeln så känns den vänstra större. När det gäller övre ryggen så är det dock högra sidan som ser störst ut i spegeln men ändå får jag mer pump i den vänstra. Även när jag inte har tränat så känns det hela tiden som att jag har lite pump i den vänstra sidan.

Kan dett bero på att jag är mindre rälig i den vänstra sidan, jag trä nämligen att jag är det?

Någon som vart med om liknande?

Sheogorath
2006-07-28, 17:47
Att du får olika mycket pump kan bero på något så enkelt som tajtare bindväv kring den sidan där du får mest pump. Mindre utrymme -> högre tryck från vävnadsvätskan.

sanoj
2006-07-28, 17:52
Att du får olika mycket pump kan bero på något så enkelt som tajtare bindväv kring den sidan där du får mest pump. Mindre utrymme -> högre tryck från vävnadsvätskan.

Och det betyder att det inte är något att oroa sig för? Till exempel att jag bygger mer på vänster sida och tillslut hamnar långt före där? Eller?...

Sheogorath
2006-07-28, 17:55
Och det betyder att det inte är något att oroa sig för? Till exempel att jag bygger mer på vänster sida och tillslut hamnar långt före där? Eller?...

Det behöver du nog inte oroa dig för, nej. Det enda du ska ha för ögonen är att du är lika stark i båda kroppshalvorna. Detta för att undvika att t.ex. ryggen blir snedbelastad vid dragövningar, för att du har olika starka, säg bicepsmuskler. Om lika starka biceps sen innebär olika stora biceps, så får du leva med det. Så är det för väldigt många: mig t.ex. Inget du bör hänga upp dig på.

sanoj
2006-07-28, 18:02
Det behöver du nog inte oroa dig för, nej. Det enda du ska ha för ögonen är att du är lika stark i båda kroppshalvorna. Detta för att undvika att t.ex. ryggen blir snedbelastad vid dragövningar, för att du har olika starka, säg bicepsmuskler. Om lika starka biceps sen innebär olika stora biceps, så får du leva med det. Så är det för väldigt många: mig t.ex. Inget du bör hänga upp dig på.

Vad bra :), då ska jag sluta känna efter om ja har lika mkt pump över allt efter varje övninga *screwy*

Tack för svaren.

Sheogorath
2006-07-28, 18:05
Vad bra :), då ska jag sluta känna efter om ja har lika mkt pump över allt efter varje övninga *screwy*

Tack för svaren.

Ja, det tycker jag. Släng in övningar där du kan kolla att du inte släpar efter styrkemässigt i någon sida med jämna mellanrum, och fokusera på det istället. Och har du styrkeskillnader: rätta till dem innan du går på stången igen. Mycket mer produktivt än att klämma och känna efter pump :).