handdator

Visa fullständig version : Tinitus av hörlurar


ErikWrestlingFreaket
2006-07-28, 15:37
Nu har jag fått tinitus av ett par data hörlurar. Jag skrev om det på ett annat forum och det var ett par som det hade hänt samma grej men det hade gått över efter dom vilade ett tag.


Kände av det igår. Men idag hade det lugnat ner sig rejält tills jag spelade ett förbannat spel som hade en asjobbig musik


Ska jag dra till någon doktor eller så, eller bara vila?:Virro


"EDIT, det ska noteras att jag inte hade så jättehögt på och lyssnade inte på någon musik.

z_bumbi
2006-07-28, 15:42
Släng hörlurarna till att börja med.

Sen vilar du öronen ett bra tag, tinitus är något som du inte vill ha permanent.

Cerberus
2006-07-28, 15:43
Kasta lurjävlarna för helvete!!! Ring "Plus" också.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-28, 15:44
Släng hörlurarna till att börja med.

Sen vilar du öronen ett bra tag, tinitus är något som du inte vill ha permanent.


Ja jag har inte använt hörlurarna efter det.


Något tips på hur jag ska vila öronen?


Kasta lurjävlarna för helvete!!! Ring "Plus" också.


Plus?

grabben i skogen
2006-07-28, 15:45
men herregud, hur svårt kan det vara att dra ner volymen???

Cerberus
2006-07-28, 15:47
Ja jag har inte använt hörlurarna efter det.


Något tips på hur jag ska vila öronen?





Plus?

Plus är det där programmet på SVT som tar upp värdelösa grejer som säljs osv.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-28, 15:51
men herregud, hur svårt kan det vara att dra ner volymen???


Det var inte så jättehög volym.



Hörlurarna var sådana som man stoppar in i öronen.

Nejv
2006-07-28, 15:55
Snäckor kontra Hörlurar är som ett bowlingklot kontra en fjäder släppt på foten.

Tinnitus suger. Jag har haft det i typ 2.5 år.

Om det består sig. Ring ditt försäkringsbolag illa kvickt så kanske du kan håva ut lite pengar på det om ett par år. Jag fick 16000 härom veckan.

VILA ÖRONEN NU!

grabben i skogen
2006-07-28, 15:56
Snäckor kontra Hörlurar är som ett bowlingklot kontra en fjäder släppt på foten.

Tinnitus suger. Jag har haft det i typ 2.5 år.

Om det består sig. Ring ditt försäkringsbolag illa kvickt så kanske du kan håva ut lite pengar på det om ett par år. Jag fick 16000 härom veckan.

VILA ÖRONEN NU!

PMa mig, jaghar också tinnitus, vill veta hur du gjorde.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-28, 16:16
Det har lugnat sig rejält nu. När jag hör ljusa ljud så kommer det dock oftast tillbaka, så jag ska försöka undvika sådana ljud.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-28, 16:17
Om det består sig. Ring ditt försäkringsbolag illa kvickt så kanske du kan håva ut lite pengar på det om ett par år. Jag fick 16000 härom veckan.

VILA ÖRONEN NU!


Det ska jag tänka på.


Jag ska vila ingenom att se på film. Förrut när jag försökte se film i mitt rum så irreterades jag av ett ljud som kommer från min tv men när jag tittar på tv i mitt vardagsrum så är det inget ljud som kommer från den som irreterar mig. Kanske är för att mitt rum är så litet som jag hörde min tvs ljud.


EDIT: Whoops double post.

tossefar
2006-07-28, 16:18
Det ska jag tänka på.


Se på film är väl bra vila för öronen?
Inte om du har ljud? Tänk efter för fan.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-28, 16:20
Inte om du har ljud? Tänk efter för fan.


Om jag har på tvn på behagligt ljud? Om jag bara ligger i min säng och undviker allt ljud så ligger jag bara och tänker på att jag hör ljud då blir det riktigt obehagligt.

Officer
2006-07-28, 16:28
PMa mig, jaghar också tinnitus, vill veta hur du gjorde.



jag vill också ha ett pm. Jag har tinnitus jag med efter alla timmar i replokalen *popcorn*

Pudzianovski
2006-07-28, 16:40
"Hörselskydd och öronproppar rekommenderas i miljö med högt buller. (Denna rekommendation gäller f ö även personer som (ännu) inte drabbats av tinnitus!).

Tinnitus ska inte förväxlas med att "höra röster", som är en psykisk åkomma, ej heller med delirium p g a alkoholism.

Om tinnitusbesvären inte går över av sig självt på någon vecka, eller är till allmänt ohägn i vardagslivet, bör man söka läkare"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Att ha lurar man stoppar in i öronen är oftast sämst brukar de säga.
Har inte fått besvär ännu. Desto äldre jag blir desto mer noga blir jag med hörselskydd. Brukar ofta träna med hörselproppar.

Allan
2006-07-28, 16:44
http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=40731
http://www.hrf.se/templates/StartPage.aspx?id=2039
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=500754
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13217743.asp

Passa er som fasen. Sabbar man hörseln kan man inte köpa nytt.

allan

Ryska_raketen
2006-07-28, 16:46
http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=40731
http://www.hrf.se/templates/StartPage.aspx?id=2039
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=500754
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13217743.asp

Passa er som fasen. Sabbar man hörseln kan man inte köpa nytt.

allan


Hörapparat. Det där stämmer nog bättre angående ögonen och synen.

ankan
2006-07-28, 16:46
Jag har svag tinnitus och det är något jag aldrig kommer att bli av med. Det är inte roligt kan jag lova så var försiktig.

Själv har jag jagat utan någon som helst fundering på hörselskydd dum som man är.

Yankeee
2006-07-28, 16:47
Lösningen är ju att höja volymen ännu mer så att man vänjer sig.

Allan
2006-07-28, 16:48
Hörapparat. Det där stämmer nog bättre angående ögonen och synen.

Vill du ha en sån då?

allan

Ryska_raketen
2006-07-28, 16:51
Vill du ha en sån då?

allan


Vill och vill, sa bara att det fanns en lösning.

Clyde
2006-07-28, 16:52
Vill och vill, sa bara att det fanns en lösning.


Ingen lösning som gör att du får tillbaks din ordinarie hörsel, utan att behöva ha aparat etc, alltså

Ryska_raketen
2006-07-28, 16:53
Ingen lösning som gör att du får tillbaks din ordinarie hörsel, utan att behöva ha aparat etc, alltså


Exakt, bra att du är vaken.

Loke
2006-07-28, 17:01
Hörapparat. Det där stämmer nog bättre angående ögonen och synen.

Vaddå, kan man fixa tinnitus med hörapparat?

Allan
2006-07-28, 17:04
Vaddå, kan man fixa tinnitus med hörapparat?

http://www.dbdbdb.nu/lindring.php



allan

Loke
2006-07-28, 17:06
http://www.dbdbdb.nu/lindring.php



allan

Ok, intressant, det hade jag ingen aning om.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-28, 17:08
Det är väl inte farligt för mig att se på film nu eller? Trots att det är ljud så borde det ju ändå vara bra för att när jag ser på film, så slutar jag tänka på det utan kopplar istället av och blir fokuserad på filmen?

Pudzianovski
2006-07-28, 17:16
Det är väl inte farligt för mig att se på film nu eller? Trots att det är ljud så borde det ju ändå vara bra för att när jag ser på film, så slutar jag tänka på det utan kopplar istället av och blir fokuserad på filmen?


Har du överhuvudtaget kollat länkarna Allan gav dig?

"Har nyligen tagit studenten. Hela dagen gick vi runt och skrek och visslade i visselpipor och sedan var jag på en fest. Nu piper det i mina öron. Betyder det att jag har fått tinnitus?

Svar:
Tinnitus är att höra ljud som inte har någon yttre källa, så det är tinnitus du har nu. Den kan dock vara tillfällig och då har pipandet försvunnit om ett par dagar.

Orsaken till att du nu har tinnitus är att du överansträngt din hörsel. Ljudet är en reaktion på att du gått över gränsen för vad din hörsel tål.

Vila från höga ljud, undvik att lyssna på musik i lurar långa stunder, koppla av, sov och ät nyttigt.
Använd hörselskydd (proppar eller kåpor) om du ska gå på diskotek eller konsert framöver. Du bör dock inte använda proppar hela dagarna, när du vistas i miljöer med normal ljudnivå.

Om det inte känns bättre efter cirka två veckor bör du vända dig till en vårdcentral och låta en läkare undersöka dina öron.

Tänk på att din hörsel alltid kommer att vara extra känslig efter denna skada. Det är alltså stor risk för att du ska få permanent tinnitus och nedsatt hörsel om du fortsätter utsätta dig för höga ljudnivåer."

Catstyle
2006-07-28, 17:16
Nej.
Tror knappast att dina öron vilar sämre för att du tänker på det...
Kamma dig nu.

PowPow
2006-07-28, 17:17
Det är väl inte farligt för mig att se på film nu eller? Trots att det är ljud så borde det ju ändå vara bra för att när jag ser på film, så slutar jag tänka på det utan kopplar istället av och blir fokuserad på filmen?

Och du tror att din öronskada blir bättre för att du inte tänker på den? hrm..

Ska du kolla på film så kolla väldigt lågt i så fall. Och skydda dig för guds skull i framtiden. Skaffa dig ett bra bra öronproppar du trivs i som du kan använda i situationer där ljudnivån är väldigt hög, så som på konserter och klubbar.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-28, 17:22
Har du överhuvudtaget kollat länkarna Allan gav dig?

Hade läst en artikel men planerade på att läsa alla :D


Vila från höga ljud, undvik att lyssna på musik i lurar långa stunder, koppla av, sov och ät nyttigt.
Använd hörselskydd (proppar eller kåpor) om du ska gå på diskotek eller konsert framöver. Du bör dock inte använda proppar hela dagarna, när du vistas i miljöer med normal ljudnivå.


Det var därför jag tänkte se på film, för att koppla av, kan ju knappast vara bra att vara ett nervvrak.

Aasa
2006-07-28, 18:15
Haft tinnitus i ett år drygt. De första två veckorna var värst, då jag insåg att det inte skulle försvinna.

Däremot ska man göra skillnad på tinnitus och tinnitusbesvär. Jag besväras inte alls av min tinnitus mer, det är något jag lärt mig att leva med och det hindrar mig absolut ingenting alls i livet, jag hör till och med lika bra ( utom vissa extremt ovanliga högfrekventa ljud ). Däremot led jag konstant av det i början, eftersom jag koncentrerade mig på det så mycket. Tänkte hela tiden på det och försökte höra ljudet, samt kollade ungefär en ggn i timmen om jag hörde sämre på högra örat än på vänstra... *slap*

Mina råd är hursomhelst; vila hörseln så mycket det går. Att titta på film på LÅG ( jag skulle kolla textat på precis så hög volym att jag inte hörde tinnitusen bara ) volym är antagligen inget som förvärrar skadan, och får det dig att tänka på något annat så kan det vara bra.

Är det så att skadan är bestående så undvik höga ljud helt enkelt. Dvs släpp inte en knippe bestick ner i besticklådan ens, just en sådan incident gjorde att jag upplevde min tinnitus dubbelt värre under första veckan. Akta sig!
Sedan handlar det bara om att acceptera den. Jag fick lära mig en så löjlig metod som att helt enkelt tänka på något väldigt positivt varje gång jag hörde tinnitusljudet. Jag tänkte på tjejjen, förslagsvis utan kläder och sägandes något snällt. Eller på något som fick mig att skratta.
Det märkliga var att det fungerade och efter ungefär tre dagar självterapi led jag väldigt mycket mindre av det. Det är någon slags själv-KBT som används mycket i USA.


Jaja det går som det går för dig, kontentan är att är det inte extremt mycket tinnitus så är det inga problem att leva med det, du hör i princip 100% och du kan förmodligen bli fri från besvären. Tinnitusen har du däremot kvar. ;)

Lycka till och använd hörselskydd!


// Emil

tossefar
2006-07-28, 19:31
Bra tips... men varför har en "Emil" kolonicket Åsa? *screwy*

Aasa
2006-07-28, 19:36
Aasa är mitt efternamn. :)

Liten Men Fet
2006-07-28, 19:45
Hörselvila betyder att undvika alla ljud.
Så vill man vila sin hörsel så kollar man inte på film eller lyssnar på musik. Öronproppar och sedan hörselskydd utanpå det, sen sätter man i sig i ett tyst rum och läser en bok. Det är hörselvila.

jakke
2006-07-28, 21:36
Flera som fick det på mitt kompani i lumpen =(. Vad som gäller direkt när tjutet uppkommer är totalt öronvila.
Slutsats: Ring en doktor.

Nejv
2006-07-29, 15:16
Sedan jag fick tinnitus har jag nästan alltid mina formgjutna bellmanproppar med mig.

Och jag låter mig ALDRIG hamna eller stanna i en situation där mina öron kan ta stryk. Det finns INGET som skulle vara värt värre tinnitus.

Man blir ju dessutom ljudöverkänslig, vilket kan suga lite. Men ja... Jag var den första i mina vänskapskretsar att få tinnitus så nu kan jag åtminstone rädda lite folk genom att skrika på dem när de inte har proppar. Jag låg nämligen och storgrät i en jävla vecka när jag fick det.

Sjukt.

PowPow
2006-07-29, 16:36
Apropå öronproppar: Gjutna bellmanproppar ska väl vara det bästa. Har inte provat själv, men hört mycket bra om dem. De kostar å andra sidan några tusen (väl?)..

Men kolla www.earstore.se!
Själv kör, och gillar jag, dessa (http://www.earstore.se/produkt/57-oronproppar-ateranvandbara-Bellman--Symfon-ER-20-horselskydd.htm).

OK, inte riktigt samma, men samma konstruktion.

Av de billiga propparna gillar jag mest de som ser ut som julgranar. Finns på apoteket, och förstör inte ljudet lika mycket som andra billiga proppar, enligt mig.

Nejv
2006-07-29, 16:37
Jag fick betala tre lax för mina. De är bra, men de är inte SÅ jävla bra :P De dämpar inte mer än vanliga tror jag. Men man kan med deras specialdesignade filter dämpa jämnt över hela frekvensregistret till skillnad från med vanliga apoteksproppar som huvudsakligen dämpar diskantljud.

PowPow
2006-07-29, 16:43
Jag fick betala tre lax för mina. De är bra, men de är inte SÅ jävla bra :P De dämpar inte mer än vanliga tror jag. Men man kan med deras specialdesignade filter dämpa jämnt över hela frekvensregistret till skillnad från med vanliga apoteksproppar som huvudsakligen dämpar diskantljud.

Om jag förstått det rätt, så ska det väl mest handla om skillnad i komfort. Att man kan ha dem i i princip hur länge som helst, utan att börja få obehag.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-29, 19:32
Nu efter ett tag så funderar jag på om jag har fått propp i örat.