handdator

Visa fullständig version : Behöver AKUT hjälp för kostschema!


Jaha
2006-07-28, 15:17
Hellu!

Jag behöver hjälp med att förlora underhudsfett! Jag har inga problem med att bygga på muskler tycker jag men det
är underhudsfettet jag har problem med och mitt kostschema!

Jag är bara(eller bara ;P) 18 år gammal väger 72kg och är 177cm lång. Gymmar 5 dar i veckan och har thaiboxning 1.5h 3 gånger i veckan
veckan och så har jag börjat cykla 3-5 gånger i veckan i 30min, 6-8h innan eller efter jag styrketränar.

Jag har räknat ut med hjälp av MAX-OT(*******.se) mitt totola kaloribehov= 2700kal som kommer då från:
Protein: 360g - 1440kal 53% av mitt kaloribehov.

Kolhydrat: 235g - 940kal 37% av mitt kaloribehov.

Fett: 30g - 270kkal 10% av mitt kaloribehov.

Jag har haft STORA problem med att sammansätta en någorlunda "ätlig" kost .Eftersom jag har en budjet jag
inte kan och inte vill överskrida så det enda kostillskott jag tar är Twinlabs: 100% whey Protein Fuel 1 dos
efter gymmet.

Jag har försökt sammanställa en kostplan länge nu men det är faktiskt förjävl¤%& svårt att sammanställa den utan lite
experthjälp det är därför jag registerade mig här =).

Min kostplan är för varenda dag förutom på helgerna där jag äter fritt fast nyttigt, måste ju få leva lite också :D

Mån-Fredag

7.00 Frukost: En äcklig gröt med
havrekli och linfrö.
Näringsvärde: 13g prot, 22g kol, 3.5g fett


10.00 Second breakfast :P
2 bananer
Näringsvärde: 2g prot, 44g kol


12.00 Lunch
Vad nu skolan bjuder på men strunta i den för den är OMÖJLIG att kontrollera, äter så bra jag kan såå pysssshh
tänk inte mer på lunchen.
Näringsvärde: Never mind!


14.00 Second lunch
1banan och 1 äpple
Näringsvärde: 1g prot, 35g kol


16.00 Gym
Proteinshake
Näringsvärde: 25g prot, 4g kol


18.00 Middag
Här mäter jag tyvärr inte maten, men jag följer tallriksmodellen samma sak med skolmaten.
1liter lättmjölk dricker jag dagligen ungeför, det kan vi stoppa under middagen. =)
Näringsvärde för mjölken: 34g prot, 50g kol, 1g fett


20.30 Thaiboxning
1 äpple
Näringsvärde: 12g kol


22.30 Kvällsmål
1 kokt Ägg.
Näringsvärde: 12g prot, 1.5g kol, 10g fett

Som ni ser tycker jag om bananer =D är som godis för mig.
Jag dricker ca 2.5-3.5Liter vatten varje dag.

Under 1 dag sätter jag in mig 86g prot, 169 kol , 15g fett och då har jag inte medräknat middagen(mjölken är inräknad dock)
och lunchen som jag kan tänka mig ger tillsammans runt 60kol och 10g fett och runt 15g prot.

Kolhydraterna är inga problem för det tar jag in väldigt lätt på lunchen och själva middagen, behöver bara
66g kol mer. Fettet är heller inga problem lite olivolja så är det fixat. Men däremot PROTEINET är ett STORT
problem när jag började med att tjyvkicka på alla varorna vad dom innehöll så märkte jag att det är väldigt
svårt att få ihop tillräckligt med protein utan kostillskot. Kan vara lite svårt att förstå vad det är jag vil
ha svar på så här kommer korta små frågor eller uppmaningar =) Jag försöker göra så att jag stoppar i mig nåt var
3:e timme.

1. Är mitt kostschema bra upplagt? Gärna synpunkter på båda varför det är bra eller dåligt,tack på förhand

2. Tips på hur jag ska fylla min proteinlucka, helst naturliga produkter men proteinbars och måltidsersättare
är bra det med, hit me bara med ideer, tack på förhand

3. Tips på bra fettförbränning förutom tidig promenad på morgonen om det går :D, tack på förhand.

4. Hur blir man hård och hur får man bra defenition( jag vill bli "super rippad" =)? Är det "bara" underhudsfettet som ska bort om man vill vara
hård och deffad?, tack på förhand.

Ursäkta den långa posten. Tack på förhand för alla svar!

Mvh // Jaha

dmasl
2006-07-28, 15:25
2. Tips på hur jag ska fylla min proteinlucka, helst naturliga produkter men proteinbars och måltidsersättare
är bra det med, hit me bara med ideer, tack på förhand

KVARG! :eating:
Billigare kommer du inte undan


Sedan hade jag satsat på mer fett också. Rapsolja?

dmasl
2006-07-28, 15:28
Såg nu att du redan tänkt på det. :Virro

Inzza
2006-07-28, 15:34
Du äter som en liten skolflicka, kankse den skolflickan du är. vad vet jag.

För liten frukost, för dåliga mellanmål och för lite mat efter träningen.

Kvarg, aka kesella i kyldisken på ICA, är ett lätt sätt att få i sig mer protein. Ägg likaså. Kyckling, kassler och annat kött innehåller för det mesta oxå mycket protein.

Frukosten kanske borde utökas med dubbla portionstorleken på grösten samt 4 ägg till, vilket höjer proteinintaget en del, samt ger dig en bättre grund för resten av dagen.

Jag gissar att du är i skolan under mellanmålet och därför är det inte så lätt att ha med sig annan mat, har också gått i skolan och här har jag inget bra tips.

Mat EFTER träningen borde vara samma som middag, och om ni inte får över några rester så är det inte allt för svårt att steka 200-300gram kyckling och sätta i sig en portion mackaroner.

Du skriver först att du inte har någon budget för tillskott, men sedan ber om tips, så som bars och måltidsersättare. Ett vanligt Proteintillskott är det du behöver som komplement till dina banan-mellanmål.

King Grub
2006-07-28, 16:09
Alldeles för mycket protein. För lite fett. AST:s kostråd är fullständigt värdelösa.

Jaha
2006-07-28, 16:46
Hej igen! Ok eftersom jag har surfat lite här ett tag nu så har jag märkt att King Grub har tydligen rätt så stor erfarenhet inom kost och träning =) och jag tackar för ditt svar, det jag skulle vilja nu veta är vad för kostråd du rekomenderar länka gärna någon sido. Och hur mycket protein och fett tycket du jag ska äta, samt är mitt kolhydratintag bra?

Tack på förhand!

Mvh // Jaha

Fredrik_S
2006-07-29, 12:21
Hellu!

Protein: 360g - 1440kal 53% av mitt kaloribehov.

Kolhydrat: 235g - 940kal 37% av mitt kaloribehov.

Fett: 30g - 270kkal 10% av mitt kaloribehov.



Du har inte råkat byta plats på kolhydrater och protein här?

Sniggel
2006-07-29, 14:30
Om jag skulle ta mig friheten att ge råd om sammansättningen så:

Protein: 2g per kg kroppsvikt (144g i ditt fall), mer än så funkar, men kan kanske vara i överkant.
Fett: runt 1g per kg kroppsvikt (72g i ditt fall) kan vara en bra siffra att sikta på.

Detta blir i energimängd:
144*4 = 576 kcal
+
72*9 = 648 kcal
=
1224 kcal

Om du ville upp i 2700 kcal så saknas 1476 kcal. Detta kan du få från kolhydrater:
1476/4 = 369 gram

Summering:
Protein 144g (21 energi%)
Fett 72g (24 energi%)
Kolhydrater 369g (55 energi%)
Tänk på att värdena är exempelvärden och att jag kanske inte ger de "bästa" råden heller.


Om du väljer att öka proteinintaget t ex så får du minska kolhydratsintaget med lika många gram om du vill ligga kvar på 2700 kcal.