handdator

Visa fullständig version : Glukosamin


Tolkia
2006-07-28, 13:31
Funderar på att börja med glukosamin, och har konstaterat att det förekommer i ett antal olika former; glukosaminglykanpolysulfat, glukosaminhydroklorid, glukosaminsulfatkaliumklorid osv. Vad är skillnaden på dessa egentligen? Alltså, jag fattar att det är olika kemiska föreningar, men "beter de sig" på olika sätt så att det spelar någon roll vilket man köper? Är det någon speciell variant ni skulle rekommendera?

(Köpte något slags hälsokostpreparat innehållande glukosaminoglykaner, men när jag senare jämförde doseringen av t.ex. Artrox med mängen per tablett var det bara att inse att jag gått på en rejäl nit. Ja ja.).

Lizard
2006-07-28, 15:46
Glukosaminglykaner är de små rackarna som bildar cartilage inne i dina ledytor. Många frågar om det föreligger skillnader mellan t ex sulfat eller klorid och det skulle det kunna - i alla fall i teorin. Inga data stödjer det dock, inte i någon måtbar utsträckning än så länge. Mitt tips är att köpa ett etablerat preparat där det är billigast.


Lizard

Tolkia
2006-07-28, 17:36
Köpte Copyfarms variant (glukosaminsulfat) hos vår statliga langare Apoteket - deras produkter har ju inte tagit död på en tidigare. Inte överdrivet billigt per piller kanske, men BRA mycket billigare än hos hälsokosthandlaren, i synnerhet om man ser till mängden Glukosamin per piller (eller per förpackning för den delen).

Nästa fråga som inställer sig är om 1200 mg (som anges på förpackningen) är rimlig dos även om man inte har konstaterade förslitningar? Det står även att man inte skall ta preparatet längre än en månad utan samråd med läkare; är det för att man inte skall räka förvärra något genom att gå obehandlad (självdiagnoser är det ju också alltid lite si och så med), eller finns någon annan anledning?

Lizard
2006-07-28, 22:13
På fråga ett svara jag att upplever du dig försliten kan du dubbla dosen under två till fyra veckor (alla studier som receptförskrivningen är grundad på håller runt 2,5g) för att sedan övergå till halva dosen (1,5g sisådär).
På fråga två så finns det ingen annan rimlig anledning än den du själv föreslog vad jag vet? Bortslängda pengar möjligtvis.

Lizard

Xponent
2006-07-28, 22:22
Är det någon nytta att ta ett kombinationspreparat som även innehåller kondriotin? Hur stor dos skall man eftersträva i så fall?

Lizard
2006-07-29, 23:07
Det har inte gått att säkerställa data med chondriotin, fast en del av underlaget till glukosamin har även varit i kombination med ch. Det lär med stor sannolikhet inte vara farligt i varje fall, även om kostnaden även här bör tas i beaktande.

Lizard