handdator

Visa fullständig version : magmusklerna normalt?


Kondisss
2006-07-28, 12:03
Har tränat en del på gym, men är ju inte direkt någon body builder. Hur som helst. Min fråga handlar om magmusklerna. Jag har magmuskler som syns hyfsat. Men mellan magmusklerna längst ner har jag fått typ röda streck som följder hela vägen längs magmusklen. Titta exempelvis på Brad Pitts magrutor. Där ser man inte diretkt några streck. Hoppas ni förstår för det är lite svårt att förklara. Beskriv gärna om ni haft något liknande eller varför det blir så. Om det försvinner när man får lite större magmuskler.
Jag väger cirka 72 kg och är strax över 180 cm.

Ge gärna exempel på bra övningar. Kör ofta vanliga crunches som första övning, sen någon emellan ( exempelvis cable crunch och avsutar ofta med hängande benlyft eller sittande fällkniv. Är det okej. En gång i veckan kör jag det.

Guddi
2006-07-28, 12:56
Du får nog vara lite mer specifik än så om någon ska kunna hjälpa dig. Den muskeln som ligger ytligast i mitten på magen går från revbenen ner till midjan. Altså är det lite svårt att se framför sig vad du menar med Men mellan magmusklerna längst ner har jag fått typ röda streck som följder hela vägen längs magmusklen.
Anatomin kan du kolla upp här http://www.getbodysmart.com/

L-Sami
2006-07-28, 13:11
Hur magmusklerna formas tror jag är stort sett helt genetiskt. Kan ha lite med träningen att göra med bla muskelfibrer av typ I och II. Att jämföra abs med Brad Pitt, är som äta jämföra ett äpple med en banan när de har skalats.

Jorgen
2006-07-28, 13:23
Hur magmusklerna formas tror jag är stort sett helt genetiskt. Kan ha lite med träningen att göra med bla muskelfibrer av typ I och II.
Hur en muskel ser ut är 100% genetiskt. Det enda man kan ändra på är storleken.

L-Sami
2006-07-28, 13:36
Har tränat en del på gym, men är ju inte direkt någon body builder. Hur som helst. Min fråga handlar om magmusklerna. Jag har magmuskler som syns hyfsat. Men mellan magmusklerna längst ner har jag fått typ röda streck som följder hela vägen längs magmusklen. Titta exempelvis på Brad Pitts magrutor. Där ser man inte diretkt några streck. Hoppas ni förstår för det är lite svårt att förklara. Beskriv gärna om ni haft något liknande eller varför det blir så. Om det försvinner när man får lite större magmuskler.
Jag väger cirka 72 kg och är strax över 180 cm.

Ge gärna exempel på bra övningar. Kör ofta vanliga crunches som första övning, sen någon emellan ( exempelvis cable crunch och avsutar ofta med hängande benlyft eller sittande fällkniv. Är det okej. En gång i veckan kör jag det.


Jag tränar abs 3 x i veckan. Högst 15 reps minst 10 reps, explosivt varje repetition.

Bra övningar förutom ovanstående.

Reverse crunch
Maskin crunch, där man koncentrerar sig på ena halvan av abdominals i taget. Då är det lättare få kontakt med de nedre delarna av absen.

Jorgen
2006-07-28, 13:54
Maskin crunch, där man koncentrerar sig på ena halvan av abdominals i taget. Då är det lättare få kontakt med de nedre delarna av absen.
Man kan fortfarande inte träna nedre (eller övre för den delen) delen av magen. No can do.

L-Sami
2006-07-28, 15:45
Man kan fortfarande inte träna nedre (eller övre för den delen) delen av magen. No can do.

Jag vet inte vad du är kapabel till men jag får i alla fall bra kontakt på dem nedre abdominals när jag kör så.

Jorgen
2006-07-28, 15:54
Jag vet inte vad du är kapabel till men jag får i alla fall bra kontakt på dem nedre abdominals när jag kör så.
Det är mycket möjligt att du tror att du får det.
Denna diskussionen har vi haft massor av gånger och det slutar alltid på samma sätt.
Man kan inte träna nedre delen av magen. Detta pga hur rectus abdominis muskelfibrer löper.
http://www.exrx.net/Graphics/RectusAbdominisWaist.gif

L-Sami
2006-07-28, 16:26
Det är mycket möjligt att du tror att du får det.
Denna diskussionen har vi haft massor av gånger och det slutar alltid på samma sätt.
Man kan inte träna nedre delen av magen. Detta pga hur rectus abdominis muskelfibrer löper.
http://www.exrx.net/Graphics/RectusAbdominisWaist.gif

Så det är en enda muskel då, men på något sätt måste det ju kunna att isoleras. För varför annars känns det mer på nedre delen än övredelen när jag kör övningen?

Det är kanske när jag kör övningen så tar den kontakt först på nedre delen sen övre delen på så sätt reagerar hjärnan att den tar på nedre sidan mer. Har du nåt annat logiskt förklaring kanske?

jakkan
2006-07-28, 16:35
l-sami håll ett snöre i båda ändarna, sen försöker du ha övre halvan av snöret spänt och nedre halvan dinglandes utan att flytta händerna från ändarna på snöret, det är ungefär samma princip som att träna "övre och nedre" magmusklerna dvs det går ej.

Jorgen
2006-07-28, 16:39
Så det är en enda muskel då, men på något sätt måste det ju kunna att isoleras. För varför annars känns det mer på nedre delen än övredelen när jag kör övningen?

Det är kanske när jag kör övningen så tar den kontakt först på nedre delen sen övre delen på så sätt reagerar hjärnan att den tar på nedre sidan mer. Har du nåt annat logiskt förklaring kanske?
Ja, det är en enda muskel. Rutorna bildas av tvärgående senstråk.
Nej, man kan inte träna en del av en muskelfiber. Antingen spänns hela, eller inget. Se jakkan´s förklaring. :)

Guddi
2006-07-28, 17:35
Så det är en enda muskel då, men på något sätt måste det ju kunna att isoleras. För varför annars känns det mer på nedre delen än övredelen när jag kör övningen?

Det är kanske när jag kör övningen så tar den kontakt först på nedre delen sen övre delen på så sätt reagerar hjärnan att den tar på nedre sidan mer. Har du nåt annat logiskt förklaring kanske?
Jag skulle säga att du använder dig av psoas major istället för rectus femoris. Ett klassiskt "misstag" av folk som försöker tränar magen. Det är dock inget fel i att träna den muskeln då den är väldigt viktig, men den ger inga rutor på magen :D

L-Sami
2006-07-28, 17:36
Det är bra att vara fel ibland så att man lär sig ;)

L-Sami
2006-07-28, 17:42
Jag skulle säga att du använder dig av psoas major istället för rectus femoris. Ett klassiskt "misstag" av folk som försöker tränar magen. Det är dock inget fel i att träna den muskeln då den är väldigt viktig, men den ger inga rutor på magen :D

Nja, misstag skulle nog jag inte kalla det. Inte i allafall hur jag har fått mina abs synliga se bilden på sidan. Knappast nån psoas major där :Virro

L-Sami
2006-07-28, 17:51
Ja, det är en enda muskel. Rutorna bildas av tvärgående senstråk.
Nej, man kan inte träna en del av en muskelfiber. Antingen spänns hela, eller inget. Se jakkan´s förklaring. :)

Är det samma sak med Pectoralis major då också???
Det är väl också en enda muskel, alltså så går det inte träna övre pectoralis eller nedre pectoralis separat eller mitten delen.
Alltså det går inte att isolera dem heller då?

Guddi
2006-07-28, 17:53
Nja, misstag skulle nog jag inte kalla det. Inte i allafall hur jag har fått mina abs synliga se bilden på sidan. Knappast nån psoas major där :Virro
Jag skrev också misstag innom situationstecken då man får träning av magmusklerna ändå. Psoas böjer i höften och hjälper således till när du gör dina crunch sittandes. Det är samma muskel som känns då man ligger på rygg och lyfter benen upp och ner från marken, då kan man också lätt inbilla sig att man tränar den nedre delen av magen mer än den övre.

Nästa gång du kör magen så se till så att du inte ändrar vinkeln i höften alls, då så borde du inte känna något speciellt nedtill i magen.

King Grub
2006-07-28, 17:57
Är det samma sak med Pectoralis major då också???
Det är väl också en enda muskel, alltså så går det inte träna övre pectoralis eller nedre pectoralis separat eller mitten delen.
Alltså det går inte att isolera dem heller då?

Det går inte att isolera inre eller yttre, nej. Titta hur muskelfibrerna löper. Däremot kan du påverka övre och nedre mer eller mindre när det gäller bröst.

Vad gäller mage:

There are beliefs that performing reverse crunch exercises activates the lower abdominal muscles to a greater extent than does performing crunch exercises and that performing crunch exercises activates the upper abdominal muscles to a greater extent than does performing reverse crunch exercises, but the results from the present study do not substantiate these beliefs. In a comparison of the crunch and reverse crunch flat exercises, both upper and lower rectus abdominis muscle EMG activity were significantly greater during the crunch, whereas the external and internal oblique muscle EMG activity were not significantly different between the 2 exercises.

Electromyographic Analysis of Traditional and Nontraditional Abdominal Exercises: Implications for Rehabilitation and Training. Physical Therapy Volume 86 · Number 5 · May 2006

http://www.ptjournal.org/PTJournal/May2006/ad0050624410007.gif

Upper rectus abdominis muscle normalized electromyographic (EMG) activity (mean ± SD) among exercises. MVIC=maximum voluntary isometric contraction, deg=degrees, Ab Rev=Ab Revolutionizer, Wts=weights.

http://www.ptjournal.org/PTJournal/May2006/ad0050624410008.gif

Lower rectus abdominis muscle normalized electromyographic (EMG) activity (mean ± SD) among exercises. MVIC=maximum voluntary isometric contraction, deg=degrees, Ab Rev=Ab Revolutionizer, Wts=weights.

http://www.ptjournal.org/PTJournal/May2006/ad0050600656p.pdf

Guddi
2006-07-28, 17:59
Är det samma sak med Pectoralis major då också???
Det är väl också en enda muskel, alltså så går det inte träna övre pectoralis eller nedre pectoralis separat eller mitten delen.
Alltså det går inte att isolera dem heller då?
Pectoralis har tre olika huvuden, ett uppe, ett i mitten och ett nere. Det är med andra ord fullt möjligt att träna olika delar på pectoralis. Dock inte inre och yttre som har kommit upp som fråga här några gånger senaste veckan.

De flesta anatomi bilder på pectoralis major är inte så bra på att visa att det är tre olika huvuden men om du sätter händerna emot varandra och pressa så ser du tydligt tre stycken olika muskelbukar på dina bröst. Den undre är klart större än de andra två.

L-Sami
2006-07-28, 18:12
Jag skrev också misstag innom situationstecken då man får träning av magmusklerna ändå. Psoas böjer i höften och hjälper således till när du gör dina crunch sittandes. Det är samma muskel som känns då man ligger på rygg och lyfter benen upp och ner från marken, då kan man också lätt inbilla sig att man tränar den nedre delen av magen mer än den övre.

Nästa gång du kör magen så se till så att du inte ändrar vinkeln i höften alls, då så borde du inte känna något speciellt nedtill i magen.


Så där ja :D .. Där kom ett svar som jag väntade på. Då måste det vara psoas major muskeln som jobbar trots allt. Vad man lär sig hela tiden nytt, när man försöker kunna mycket :cool:

L-Sami
2006-07-28, 18:16
Pectoralis har tre olika huvuden, ett uppe, ett i mitten och ett nere. Det är med andra ord fullt möjligt att träna olika delar på pectoralis. Dock inte inre och yttre som har kommit upp som fråga här några gånger senaste veckan.

De flesta anatomi bilder på pectoralis major är inte så bra på att visa att det är tre olika huvuden men om du sätter händerna emot varandra och pressa så ser du tydligt tre stycken olika muskelbukar på dina bröst. Den undre är klart större än de andra två.


Så mitten linjen på pectoralis major bildas då på samma sätt som linjerna på absen. eller?

L-Sami
2006-07-28, 18:26
King Crub

Quote:
There are beliefs that performing reverse crunch exercises activates the lower abdominal muscles to a greater extent than does performing crunch exercises and that performing crunch exercises activates the upper abdominal muscles to a greater extent than does performing reverse crunch exercises, but the results from the present study do not substantiate these beliefs. In a comparison of the crunch and reverse crunch flat exercises, both upper and lower rectus abdominis muscle EMG activity were significantly greater during the crunch, whereas the external and internal oblique muscle EMG activity were not significantly different between the 2 exercises



Om jag förstod rätt så att om man kör vanliga crunches så aktiverar de både övre och nedre delarna bättre än vad reverse crunches gör eller?

Jorgen
2006-07-28, 18:33
Så mitten linjen på pectoralis major bildas då på samma sätt som linjerna på absen. eller?
Nej. "Mittenlinjen" på pectoralis är där muskeln fäster.

Allan
2006-07-28, 18:35
Så det är en enda muskel då, men på något sätt måste det ju kunna att isoleras. För varför annars känns det mer på nedre delen än övredelen när jag kör övningen?


Du är garanterat stel i dina höftböjare och blandar ihop iliopsoaseffekten med abdominaleffekten; inte helt ovanligt. Inte heller onödigt - tvärtom. Magen har ju en fördel av att kunna tränas från bägge vinklarna. Och se nu till att du får rejält med magstyrka istället för att bara koncentrera dig på tvättbrädan. Bra magmuskler och starka magmuskler är inte automatiskt samma sak.

allan

Allan
2006-07-28, 18:36
Linjerna på abdominalerna är att betrakta som senband, ungefär som nätet på en kassler.

allan

L-Sami
2006-07-28, 21:19
Nej. "Mittenlinjen" på pectoralis är där muskeln fäster.

Så det är värdelöst att köra cable cross i försök att träna "mittenlinjen"? På vilket sätt utvecklas mittenlinjen då?

King Grub
2006-07-28, 21:20
Så det är värdelöst att köra cable cross i försök att träna "mittenlinjen"? På vilket sätt utvecklas mittenlinjen då?

1. Ja.

2. Mer massa rent generellt. Och sedan låg kroppsfettnivå på det.

Jorgen
2006-07-28, 21:20
Så det är värdelöst att köra cable cross i försök att träna "mittenlinjen"? På vilket sätt utvecklas mittenlinjen då?
Bigger boobs.

Bygg större pecs helt enkelt.

Clyde
2006-07-28, 21:23
Så det är värdelöst att köra cable cross i försök att träna "mittenlinjen"? På vilket sätt utvecklas mittenlinjen då?

.. Större bröst, större mittendel osv :)

L-Sami
2006-07-28, 21:28
Du är garanterat stel i dina höftböjare och blandar ihop iliopsoaseffekten med abdominaleffekten; inte helt ovanligt. Inte heller onödigt - tvärtom. Magen har ju en fördel av att kunna tränas från bägge vinklarna. Och se nu till att du får rejält med magstyrka istället för att bara koncentrera dig på tvättbrädan. Bra magmuskler och starka magmuskler är inte automatiskt samma sak.

allan


Ne, men det är inte i alla övningar jag får kontakt i den nedre delen av magen. Det är bara när jag koncentrerar mig att köra den nedre delen i tron att det utvecklas så bättre.

Magstyrka lär jag ju också ha i alla fall den styrkan jag behöver. Jag brukar inte köra tunga knäböj och så och om jag kör magövningar tungt så kopplas lätt obliques in i bilden istället för rectus abdominis. Den styrkan jag får genom magövningarna lär ju räcka för mig. Eller vad menar du med att jag ska få starkare magstyrka. Varför?

L-Sami
2006-07-28, 21:34
Så vilken övning bygger bäst massa då, är det bänkpress som gäller?
och ska man köra explosivt eller långsamt, tungt eller lätt osv?

Eller huvudtaget i alla övningar, vad är det som bygger massa egentligen bäst? Jag har läst att träna tungt och explosivt med bra kontakt i muskeln som bygger bäst massa 8-10 reps. Är det så?

Kondisss
2006-07-29, 21:41
Kolla in den här bilden, grymt bra tränad - något att eftersträva.
Men petig som man är - ( möjligt att alla får det ) Strecken som är vid magmusklerna längst ner - Vill bara veta varför man får det. Vill egentligen bara utesluta att det inte är hudbristningar.

http://supermanhomepage.com/images/superman-lives/gregg-avedon2.jpg

( http://supermanhomepage.com/images/superman-lives/gregg-avedon2.jpg )

Förresten, läser att någon skrivit att den endast gör 10-15 reps på magövningarna. Själv kör jag så många jag orkar. vanligtvis runt 25 -30 crunches och minskar kanske någon på 3:e setet. Sen de andra två övningarna gör jag också så många jag orkar, dock vanligtvis runt 15 kanske. Hur många bör man köra för att bygga muskler som syns/starka muskler

theolito
2006-07-29, 21:58
Kolla in den här bilden, grymt bra tränad - något att eftersträva.
Men petig som man är - ( möjligt att alla får det ) Strecken som är vid magmusklerna längst ner - Vill bara veta varför man får det. Vill egentligen bara utesluta att det inte är hudbristningar.

[IMG]http://supermanhomepage.com/images/superman-lives/gregg-avedon2.jpg[/MG]

( http://supermanhomepage.com/images/superman-lives/gregg-avedon2.jpg )

Förresten, läser att någon skrivit att den endast gör 10-15 reps på magövningarna. Själv kör jag så många jag orkar. vanligtvis runt 25 -30 crunches och minskar kanske någon på 3:e setet. Sen de andra två övningarna gör jag också så många jag orkar, dock vanligtvis runt 15 kanske. Hur många bör man köra för att bygga muskler som syns/starka muskler

Jag kör crunches/situps med vikt 5x15 och det känns, då ligger jag på en bänk med ryggen lite utanför så jag kan gå ner/upp mer.

Jorgen
2006-07-29, 23:40
Det är verkligen inga hudbristningar.

Magen skall tränas som alla andra muskelgrupper. Vill man få den att växa/bli starkare så tränar man den tungt. Easy as that.

MilkmaN
2006-07-30, 01:48
Så det är värdelöst att köra cable cross i försök att träna "mittenlinjen"? På vilket sätt utvecklas mittenlinjen då?

Fettprocent och massa.