handdator

Visa fullständig version : Att ha olivolja framme


pelle
2006-07-28, 10:40
Hej,

Jag har sett i de flesta matlagninsprogram att kockarna har olivoljan framme i en flaska med såndär nippel man sätter i spritflaskor när man blandar drinkar. Detta betyder ju att olivoljeflaskan är öppen hela tiden.

Kan detta förstöra olivoljan? Och tvärtemot, kan olivoljan komma ur flaskan och förstöra köket ?

Winternal
2006-07-28, 11:35
kan olivoljan komma ur flaskan och förstöra köket ?

Risken att den löper amok är ganska liten :)

pelle
2006-07-28, 11:37
Risken att den löper amok är ganska liten :)


tänkte mer på att den avdunstar och fettar ner köket.

cheesian
2006-07-28, 11:38
Inte säkert dom bevarar olivoljan på det sättet. Dom gör trots allt TV där allt ska gå smidigt.

Edit: Kan ju tilläggas de flesta oljor är känsliga mot luft och ljus och bör bevaras mörkt och tillslutet

gustavk
2006-07-28, 12:18
Inte säkert dom bevarar olivoljan på det sättet. Dom gör trots allt TV där allt ska gå smidigt.

Edit: Kan ju tilläggas de flesta oljor är känsliga mot luft och ljus och bör bevaras mörkt och tillslutet
..särskilt omättade och fleromättade syror då dubbelbindningarna släpper och härsknar. olivolja är en sådan

pelle
2006-07-28, 12:59
okay... då ska den inte stå framme alltså.

sissa
2006-07-28, 16:06
jag har den framme, den står mörkt och svalt. i kylen blir den alldeles grumlig och ful (inte för att det blir något fel på den, men den ser skum ut)

hur det är att förvara den med en sån där nippel har jag dock ingen aning om.

Catstyle
2006-07-28, 16:21
Det är ju bara att sätta en liten kork på den...
Sen sätter du ner den i en låda när du inte använder den.

Sverker
2006-07-28, 17:38
Visst klarar olivoljan av att stå framme. Oljan är relativt stabil.


Olivolja kristallicerar i kylskåpet och blir grumlig. Ingen fara med det men kockarna gillar det inte.